ضرورت وجود سامانه جامع سالمندی در کشور/بهزیستی پیش قدم در ایجاد محیط دوستدار سالمندی است

دبیر شورای سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه در ۳۰ سال آینده یک سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که این امر مهم با توجه به افزایش فاصله بین سن امید به زندگی و سن بازنشستگی در ایران حائز اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، حسام الدین علامه دبیر شورای سالمندان سازمان بهزیستی کشور در نشست شورای سالمندان استان کرمانشاه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس خصوصاً شهیدان رضوان مدنی، اظهار داشت: بر اثر توسعه رفاه و افزایش خدمات بهداشتی درمانی سالمندی فردی در کشور رو به افزایش است و این یک اتفاق مبارک بوده که سن امید به زندگی در افراد را در بین مردان به ۷۴ سال و در زنان به ۷۷ سال رسانده است.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور با افزایش پدیده سالمندی و به هم خوردن تناسب جمعیتی روبرو هستیم، افزود: این مسئله دغدغه مقام معظم رهبری نیز بوده به طوری که ایشان به مسئولان دستور دادند اقدامات سازنده‌ای را در این زمینه انجام دهند.

 دبیر شورای سالمندان سازمان بهزیستی کشور ابراز خرسندی کرد که در کشور ما برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته متناسب با تغییرات جمعیتی است.

 وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ۳۰ سال آینده یک سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که این امر مهم با توجه به افزایش فاصله بین سن امید به زندگی و سن بازنشستگی در ایران حائز اهمیت است.

 این مسئول با بیان اینکه از تعداد جمعیت سالمندان کشور یک دهم درصد آنها را سالمندانی تشکیل می‌دهند که اصلا ازدواج نکرده اند، افزود: در استان کرمانشاه نیز ۱.۱ درصد جمعیت سالمندان مجرد هستند.

 به گفته علامه، متاسفانه فرهنگ توسعه مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان در بیمارستان‌ها به اشتباه در کشور ما به عنوان راه حل پدیده سالمندی قلمداد می‌شود که در این راستا نیازمند راهکار اجتماعی نگهداری سالمندان در منزل خود مراقبتی آنها و آموزش اعضای خانواده ها هستیم.

وی سازمان بهزیستی را دستگاه متولی هماهنگ کننده مباحث سالمندان در بین نهادهای دولتی اعلام کرد و ادامه داد: در جهان، شهرداری‌ها متولی اصلی بحث سالمندی هستند و دیگر دستگاه‌ها نیز همکار شهرداری برای اجرای برنامه ها می باشند.

 دبیر شورای سالمندان سازمان بهزیستی کشور بر ضرورت وجود سامانه جامع سالمندی در کشور تاکید کرد و گفت: بهزیستی پیش قدم در ایجاد محیط دوستدار سالمندی است که در این زمینه سعی شده است اقدامات خوبی صورت بپذیرد.

 این مسئول در پایان به دو مشکل اصلی سالمندان در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اولین مشکل کم سوادی آنهاست و دومین مشکل عدم ازدواج مجدد سالمندان خصوصاً در بانوان است.

کد خبر 12750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد