۶۹۰ کودک دارای اختلال اتیسم در استان تهران خدمات دریافت می‌کنند

کارشناس اتیسم بهزیستی استان تهران گفت: ۱۳ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی افراد دارای اختلالات طیف اتیسم از بهزیستی مجوز دارند که به ۶۹۰ کودک خدمات ارائه می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران؛ زهرا رضایی  اظهار داشت: این مراکز به افراد در محدوده سنی ۲ تا ۱۸ سال هر روز از ساعت ۸ تا ۱۳ خدمات ارائه می دهند.

وی افزود: از بین این ۱۳ مرکز، ۹ مرکز پایگاه دائمی تشخیص و غربال اتیسم است که از این بین ۲ مرکز در شهر تهران و سایر مراکز در پردیس، اسلامشهر، پاکدشت، قدس، شهریار، رباط کریم و شهر ری فعال است.

کارشناس اتیسم بهزیستی استان تهران با تاکید بر این که هر خدمتی که به سایر معلولان ارائه می شود  افراد دارای این اختلال نیز از آن بهره مند می شوند بیان داشت: شهریه مراکز اتیسم که از بخش خصوصی هستند، ۷۷۰ هزار تومان است که از این مبلغ ۵۵۵ هزار تومان به عنوان یارانه و ۲۱۵ هزار تومان نیز سهم خانواده ها است.

رضایی گفت: خانواده ها برای برسی اختلال اتیسم کودکانشان از سن ۲ تا ۵ سال می توانند به سامانه غربالگری بهزیستی مراجعه کنند و به ۱۰ سوال پاسخ دهند اگر جواب سه سوال مثبت بود می توانند نسبت به وجود این اختلال در کودکانشان فقط حساس شوند. 

وی تاکید کرد: خانواده ها می توانند بعد از این آزمون به نزدیکترین پایگاه تشخیص اختلال اتیسم که توسط سامانه معرفی شده مراجعه و از طریق آن پایگاه به تشخیص قطعی توسط کارشناسان و مسئولان اقدام کنند.

کارشناس اتیسم بهزیستی استان تهران اضافه کرد: اگر در مراحل تشخیص مشخص شود که کودک به اختلال اتیسم دچار است همانجا گواهی جهت ارائه به کمیسیون تعیین و نوع شدت معلولیت صادر می شود و پس از آن فرد می توانند از خدمات برای کودکان اتیسم بهره مند شود.

وی با اشاره به این که میزان شیوع این اختلال یک درصد از جمعیت می باشد گفت: بر اساس آخرین سرشماری از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان تهران حدود ۱۳۰ هزار نفر دارای اختلال طیف اتیسم هستند.

رضایی ادامه داد: افرادی که دارای اختلال طیف اتیسم هستند از مراکز آموزش و پرورش استثنایی، مراکز وزارت بهداشت و درمان نیز خدمات دریافت می کنند ولی عده ای هم برای دریافت خدمات متمرکز مراجعه نمی کنند.

وی خاطر نشان کرد: علایم این اختلال از ۱۸ ماهگی بروز و در ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است از این رو خانواده ها باید نسبت به این اختلال حساسیت نشان دهند.

به گفته کارشناس اتیسم بهزیستی استان تهران، انجمن اتیسم ایران نیز از وزارت کشور مجوز فعالیت دریافت کرده است و خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و حمایتی به افراد دارای این اختلال ارائه می دهد و همچنین همکاری خوبی با سازمان بهزیستی دارند.

اتیسم نوعی اختلال عصبی و رشدی است که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می شود. این اختلال در دو زمینه رفتاری از جمله نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت های تکراری و محدود بروز می کند.

ارتباط برقرار نکردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حرکات تکراری دست زدن، پریدن، خنده و گریه، نگرانی و ترس بی دلیل، دادن پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر و حساسیت های غیر معمول در حواس پنجگانه از جمله نشانه های اتیسم است.

شدت اختلال طیف اتیسم بر اساس نقص های موجود در ارتباط اجتماعی و روند رفتارهای محدود و تکراری در سه سطح ۱ نیازمند حمایت، سطح ۲ نیازمند حمایت زیاد و سطح ۳ نیازمند حمایت بسیار زیاد، تعیین می شود.

کد خبر 12719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد