برگزاری چهارمین جلسه کمیته هماهنگی ماده۱۶ استان هرمزگان در بندرعباس

چهارمین جلسه کمیته هماهنگی ماده ۱۶ استان هرمزگان با حضور مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ودیگر اعضای کمیته در محل مرکز نگهداری و کاهش آسیب معتادین متجاهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان؛ مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن جمع بندی مطالب با اذعان به مشکلات و کاستی های موجود در بحث درمان و ساماندهی معتادین متجاهردر کشور به پیشنهاد خوب دادستان استان در خصوص استفاده از ظرفیت سود حاصل از کشفیات مواد مخدر برای ساماندهی معتادین استان اشاره داشت و افزود : ورود سپاه ، بسیج ، ناجا و سازمان زندان ها برای ایجاد مراکز جامع صیانت، توانمندسازی و اجتماع پذیری معتادان متجاهر در مراکز استانها یکی دیگر از ظرفیت هایی است که استان هرمزگان نیز با ارائه درخواست نیاز می تواند از مزایای آن بهره مند شود.

فرید براتی سده گفت : نظارت بر عملکرد این مراکز از وظایف محوله به بهزیستی است و براساس قانون باید بهزیستی نظارت کافی بر فعالیت و نحوه نگهداری و درمان معتادان متجاهر در مراکز داشته باشد.

وی افزود : ایراد وارده به بهزیستی در بحث عدم موفقیت در عمل به تعهدات بویژه در ایجاد اشتغال ، حرفی ناعادلانه است .زیرا بهزیستی هیچ گاه متولی ایجاد اشتغال نبوده و نیست ،این وظیفه به معاونت اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه مربوط می شود.

براتی سده گفت : ارائه خدمات پس از خروج از مراکز ماده ۱۶ نیز، فقط برعهده بهزیستی نیست و نهادهایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت رفاه و به ویژه شهرداری ها در ارائه این خدمات باید همکاری کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به مشکلات مطرح شده دیگر در بحث اعتبارات اشاره کرد و گفت : تخصیص اعتبارات مورد نیاز در خصوص ساماندهی معتادین متجاهر در اختیار بهزیستی نیست و لازم است شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشد.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان، در این نشست که با دستور کار بررسی وضعیت ساماندهی معتادین متجاهر برگزار شد ، بیان کرد : طرح ساماندهی معتادان متجاهر تحت عنوان تبصره ۲ ماده ۱۶، با هدف خدمت رسانی به جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی، با همکاری بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، پلیس مواد مخدر و شهرداری بندرعباس در حال اجراست.

رنجبر عنوان کرد: معتادان متجاهر پذیرش شده در مراکز به مدت ۳ تا ۶ ماه نگهداری شده و برابر با پروتکل‌های درمانی خدمات تخصصی دریافت می‌کنند.

وی ظرفیت مورد پذیرش مرکز نگهداری و کاهش آسیب معتادین متجاهر (ماده ۱۶) در بندرعباس را ۲۳۰ نفر اعلام کرد و افزود : با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقتصادی استان و مهاجرپذیر بودن آن ، مشکل ورود معتادین غیربومی را به ویژه در شش ماهه دوم سال داریم که این موضوع ، مرکز را مجبور به پذیرش خارج از ظرفیت و گاهی دو برابربیشتراز ظرفیت می کند.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان افزایش اعتبار اختصاصی و حمایت بیشتر مسئولین کشور و استان و دیگر دستگاههای متولی را راهکاری برای برون رفت از این چالش خواند .

همچنین مجتبی قهرمانی دادستان استان هرمزگان با اشاره به وضعیت خاص جغرافیایی و مهاجرت پذیر بودن استان ، مشکل غیر بومی بودن برخی از معتادین متجاهر را در مراکز مطرح کرد و گفت : ظرفیت ۲۳۰نفر برای این مرکز شرایط نرمالی نیست و لازم است در این خصوص کار شود.

قهرمانی مشکل اصلی وحلقه مفقوده ساماندهی معتادین را درمراحل بعد از درمان دانست و افزود : توانمندسازی و صیانت از این افراد برای عدم بازگشت به سمت مصرف مواد مخدر و همچنین آموزش مهارت های ویژه به خانواده آنان برای کمک به بهبودیافتگان از ضروریات است .

وی تصریح کرد به غیر ازمعتادین متجاهر بومی و غیر بومی استان ، معتادین نیازمند نیز بخش عمده دغدغه استان هستند که این مسئله خود ریشه بسیاری از بزهکاری ها و آسیب های اجتماعی در استان است.

توجه به مسئولیت اجتماعی شرکت ها و صنایع و همچنین استفاده از سود کشفیات قاچاق مواد مخدردر جهت ساماندهی معتادین از پیشنهادات دادستان استان هرمزگان بود.

گقتنی است در پایان این نشست با حضور مسئولین از بخش های مختلف مرکز نگهداری و کاهش آسیب معتادین متجاهر( ماده ۱۶) بازدید به عمل آمد.

کد خبر 12702

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد