اجرای طرح رصد از بهمن ماه در اردبیل

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: طرح رصد شیوع‌شناسی و سبب‌شناسی کم‌توانی ها در استان اردبیل از بهمن ماه شروع می‌شود.

بهزاد ستاری در آغاز همایش دو روزه شیوع‌شناسی و سبب‌شناسی پیشگیری از معلولیت‌ها در قالب سامانه رصد در اردبیل اظهار کرد: این دوره آموزشی در اردبیل به مدت دو روز برای پزشکان ،پرسشگران وکارشناسان حوزه پیشگیری سازمان و  موسسات همکار طرح  در حال برگزاری است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم از اول بهمن ماه به صورت عملیاتی شاهد اجرای این طرح باشیم تا در مدت یک ماه در اردبیل بیش از 14 هزار خانواده مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته و با تهیه پرسشنامه‌ها و جمع‌بندی و تجزیه و تحلیل آنها بتوانیم به آمار دقیقی از شیوع‌شناسی معلولیت در استان دست یابیم.
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل هدف از اجرای این طرح را برآورد دقیق از شیوع انواع معلولیت‌های جسمی – حرکتی، ذهنی، نابینایی و ناشنوایی و صوت و گفتار در استان اعلام کرد و گفت: ما باید علل و عوامل شیوع این معلولیت‌ها را به دقت و به صورت علمی مورد رصد قرار دهیم تا با تامین اعتبار مورد نیاز در حوزه پیشگیری بتوانیم طرح‌هایی را در راستای سالم‌سازی تک تک افراد جامعه عملیاتی کنیم. 
ستاری بیان کرد: این طرح سال گذشته در سه استان به صورت پایلوت اجرا شد و امسال اردبیل جزو اولین استان‌هایی است که اجرای این طرح در آن شروع شده و امیدواریم تا پایان امسال به همراه 7 استان دیگر بتوانیم اطلاعات جامع و کاملی را از شیوع شناسی معلولیت‌ها جمع‌بندی و ارائه کنیم.
وی ادامه داد: خانواده‌ها باید در اجرای این طرح پرسشگران ما را که با کارت معتبر به درب منازل مراجعه می‌کنند، کمک کنند تا اطلاعات در قالب پرسشنامه تعریف شده به دست آمده و ما بتوانیم با یک پایش دقیق در اطلاعات به دست آمده علل و عوامل شیوع برخی از معلولیت‌ها را در استان به درستی اعلام کنیم.
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه در اردبیل 22 هزار معلول در سامانه ثبت‌نام کرده و اطلاعات آنها به ثبت رسیده است، افزود: با در نظر گرفتن اعضای خانواده این معلولان ما به 40 هزار خانواده خدمات می دهیم و تلاش می‌کنیم تا در بخش‌های مختلف زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها را به درستی فراهم کنیم.
ستاری در مورد اجرای طرح‌های غربالگری شنوایی با پوشش 100 درصدی نوزادان متولد شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تصریح کرد: بیش از 110 کودک براساس اجرای این طرح به عنوان کودکان در معرض خطر با افت شنوایی شناسایی شدند.
وی ادامه داد: 37 نفر از این نوزادان در همان مراحل اولیه زندگی مورد مداوا قرار گرفته و نسبت به ارائه سمعک و همچنین کاشت حلزون که هزینه زیادی را نیز به همراه داشته اقدام کردیم تا با همکاری بهزیسی کاشت حلزون با هزینه کم خانواده‌ها انجام شود.
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل در مورد اجرای طرح غربالگری بینایی نیز بیان کرد: این طرح در بین کودکان 3 تا 6 سال در راستای پیشگیری از تنبلی چشم اجرا می‌شود که در این زمینه نیز بیش از 500 نفر کودک با تشخیص به موقع و مداخله به هنگام مورد مداوا قرار گرفته تا از نابینایی آنها جلوگیری به عمل آید.
ستاری به اجرای طرح غربالگری ژنتیک و ارائه مشاوره‌ها در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: زوجین در هنگام ثبت ازدواج در کنار همه آموزش‌های بهداشتی و درمانی مورد غربالگری ژنتیک قرار می‌گیرد تا اگر با دغدغه و نگرانی روبرو شوند، زمینه آگاهسازی آنها در مورد احتمال ابتلای فرزندانشان به بیماری‌های مختلف اطلاع‌رسانی شده و از بروز برخی معلولیت هاپیشگیری  شود.
کارگاه آموزشی شیوع‌شناسی و سبب‌شناشی معلولیت‌ها و ایجاد سامانه رصد در سازمان بهزیستی اردبیل و با حضور کارشناسان در حال برگزاری است .

کد خبر 12701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد