طرح شیوع‌شناسی معلولیت‌ها در کشور اجرا می‌شود

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: طرح شیوع شناسی (کم توانی) معلولیت‌ها در کشور اجرا می‌شود.

شبنم جهانشاد در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی طرح تعیین و علل انواع کم‌توانی و ایجاد سامانه رصد استان اردبیل در گفت وگو با ایرنا، افزود: پارسال این طرح در سه استان خراسان رضوی ، خوزستان و گلستان به صورت پایلوت از سوی بهزیستی اجرا شد.

وی اظهارداشت: امسال نیز این طرح در استان‌های اردبیل، ایلام،خراسان جنوبی، کردستان، سمنان، بوشهر و مازندران به مرحله اجرا درخواهد آمد.

مسوول اجرای طرح بررسی شیوع انواع کم توانایی و معلولیت های بهزیستی کشور بیان‌کرد: در صورت تامین بودجه و حمایت‌های لازم این طرح در آینده نزدیک در تمامی استان‌های کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.  

وی با اشاره به جزییات اجرای این طرح اضافه‌کرد: پرسشگران و کارشناسان این طرح با حضور در مناطق روستایی و شهری اعضای خانواده‌های مشخص شده را مورد ارزیابی قرار داده و فرم‌های مخصوص این طرح را تکمیل خواهند کرد.

جهانشاد ادامه‌داد: شیوع شناساسی آمارگیری از تعداد معلولان نیست بلکه در این طرح فرآیند پرسشگری به صورت فنی و تخصصی از سوی تیمی متشکل از کارشناس توانبخشی، گفتار درمان، شنوایی‌شناس، پرستار و پزشک برای تشخیص معلولیت حضور خواهند داشت.

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: بعد از اجرای طرح و با استخراج نتایج به صورت علمی و مشخص شدن علل معلولیت‌ها برنامه‌ریزی مناسب برای پیشگیری و درمان آن انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دوره طرح شیوع‌شناسی و سبب‌شناسی انواع کم‌توانی‌های جامعه هدف اردبیل روز چهارشنبه آغاز شده و  امروز پنجشنبه پایان می‌یابد.

این طرح از اول بهمن ماه در  استان اردبیل به مرحله اجرا در می‌آید.

کد خبر 12700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد