۲ درصد جمعیت اردبیل معلول هستند

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: ۲۲ هزار معلول پرونده تحت حمایت بهزیستی در این استان دارند که این میزان ۲ درصد از جمعیت کل استان را شامل می‌شود.

بهزاد ستاری در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی طرح تعیین و علل انواع کم‌توانی و ایجاد سامانه رصد استان اردبیل اظهارداشت: معلولان ذهنی، معلولان جسمی حرکتی  و روانی به ترتیب بیشترین معلولان در استان اردبیل را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل  با تاکید بر لزوم توجه جدی مسوولان به رفع مشکلات معلولان، حل مشکلات آنها را حل مشکل جامعه دانست و بیان کرد: این معلولان از ابتدایی‌ترین لذت‌های حیات محروم هستند و برای تداوم زندگی چشم یاری به همت افراد نیکوکار دوخته‌اند.

ستاری با اشاره به اجرای طرح شیوع‌شناسی و سبب‌شناسی کم‌توانی و معلولیت در استان اردبیل بیان‌کرد: این طرح از اول بهمن ماه امسال به مدت یک ماه در نقاط مختلف شهری و روستایی استان اجرا خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل  هدف از اجرای این طرح را کاهش شیوع معلولیت در استان ذکر کرد و ادامه‌داد: دوره آموزشی برای ۶۰ نفر از کارشناسان، پرسشگران و پزشکان این طرح به مدت ۲ روز در اردبیل برگزار شده است.

او اضافه‌کرد: پرسشگران و کارشناسان این طرح با حضور در مناطق روستایی و شهری استان اردبیل اعضای خانواده‌های تعیین شده را مورد ارزیابی قرار داده و پرسشنامه های مخصوص این طرح را تکمیل خواهند کرد.

ستاری با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۴ هزار خانوار در این طرح مورد پرسش قرار خواهند گرفت، گفت: این خانواده‌ها به صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده و همه جامعه آماری استان در این طرح مدنظر است.

 مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه پرسشگران و کارشناسان این طرح با کارت معتبر به درب منازل خانواده‌های منتخب مراجعه خواهند کرد: افزود: انتظار می‌رود خانواده‌ها در پاسخ دادن به سوالات پرسشگران نهایت همکاری لازم را داشته باشند.

وی اظهارداشت: نتایج حاصل از این طرح باعث شناسایی علت شیوع انواع معلولیت‌ها در نقاط مختلف استان خواهد شد و بهزیستی برای کاهش شیوع و درمان آنها برنامه‌ریزی مناسبی انجام خواهد داد.

کد خبر 12698

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد