شاهین‌شهر و میمه| توجه به افراد دارای معلولیت یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهین شهر و میمه با اشاره به اینکه مناسب سازی فضای شهری از حقوق مسلم افراد دارای معلولیت و جانبازان است، گفت: امروزه توجه به افراد دارای معلولیت و درک نیازهای ویژه آنان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع به حساب می‌آید و مطابق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان همه دستگاه‌ها می‌بایست در راستای تحقق قانون و به ویژه مناسب‌سازی فضاهای شهری، مکان‌های عمومی و اداری تلاش نمایند.

امین عسگری در یکصدو هفتاد و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر، به ارائه گزارش عملکردِ این نهاد حمایتی از جمله گستره اقدامات و خدمات انجام شده در سطح شاهین شهر پرداخت و اظهارکرد: این خدمات در حوزه‌های توانبخشی و اجتماعی به دو هزار ۷۴۸معلول و ۶۰۰ خانواده زن سرپرست خانوار و در حوزه پیشگیری به عموم شهروندان ارائه می‌شود.

وی، افزود: مددجویان از خدمات متنوع درمانی، دریافت مستمری، دریافت تجهیزات توانبخشی، آموزش به کودکان، اورژانس اجتماعی، اشتغال، کمک هزینه تحصیلی، بیمه سلامت، پرستاری، غربالگری شنوایی و بینایی، مشاوره ژنتیک، خرید مسکن و مبارزه با اعتیاد در این شهرستان بهره‌مند می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهین شهر و میمه، با بیان اینکه ریسک معلولیت در ازدواج‌های فامیلی به شدت بالا است، خاطرنشان کرد: مشاوره ژنتیک از اقدامات مؤثر در تشخیص، پیشگیری و کاهش مشکلات ژنتیکی خانواده‌ها است که به همین منظور با تاسیس مرکز مشاوره ژنتیک در شاهین شهر ۱۴۸ خانواده از خدمات این مرکز استفاده کردند که در این میان از تولد ۱۲ مورد معلولیت ژنتیکی پیشگیری شد.

 عسگری ضمن اشاره به اینکه مناسب‌سازی فضای شهری از حقوق مسلم افردا دارای معلولیت و جانبازان است، گفت: امروزه توجه به افراد دارای معلولیت و درک نیازهای ویژه آنان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع به حساب می‌آید و مطابق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان همه دستگاه‌ها می‌بایست در راستای تحقق قانون و به ویژه مناسب سازی فضاهای شهری ، مکانهای عمومی و اداری تلاش نمایند .

وی خاطر نشان نمود: به منظور دستیابی به حضور افراد دارای معلولیت و جانبازان در جامعه اولین قدم اقدام در زمینه مناسب سازی محیط و معابر شهری است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان با اشاره به فعالیت‌های تیم مناسب‌سازی و شناسایی مکان‌های مورد نیاز جهت مناسب‌سازی توسط این تیم گفت: تیم مناسب سازی شهرستان  متشکل از افرادی با معلولیت جسمی حرکتی و بینایی به منظور رفع مشکلاتی که نیازمند مناسب‌سازی هستند به بررسی معابر، ساختمان‌های اداری، فرهنگی و خدماتی سطح شهرستان، پرداخته و این روند همچنان ادامه دارد و اداره بهزیستی موارد شناسایی شده توسط این تیم را به شهرداری‌های  شهرهای مربوطه ارسال می نماید.

عسگری، وجود پدیده کارتن‌خوابی و فعالیت نوجوانان مهاجر خارجی را دو معضل سال‌های اخیر شهرستان شاهین‌شهر و میمه بیان کرد و با اشاره به وجود خلأ قانونی برای برخورد لازم با کودکان متکدی اتباع بیگانه، تصریح کرد: این دسته از کودکان در خیابان‌های این شهر به مشاغل کاذب روی آورده‌اند و هر بار که مأموران شهرداری این کودکان را جمع‌آوری و به امور اتباع بیگانه تحویل می‌دهد به علت خلأ قانونی، پس از مدتی دوباره رها شده و به شغل‌های قبلی خود باز می‌گردند.

عسگری، از کمک‌های خیران و مشارکت آنان در خدمات رسانی به مددجویان بهزیستی قدردانی و تصریح کرد: خیران به هر میزان که مشارکت مالی داشته باشند از معافیت‌های مالیاتی بهره مند می‌شوند همچنین هر کارفرمایی که یک معلول را جذب بازار کار کند می‌تواند از خدمات پرداخت حق بیمه و دریافت تسهیلات ارزان قیمت اشتغال بهره مند شود.

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و بانوان، ضمن تشکر از اقدامات و عملکرد اداره بهزیستی شهرستان اظهار داشت: خدمت در مجموعه بهزیستی نیازمند روحیه جهادی و انقلابی است.

پرستو جهانگیری با اشاره به نگاه ویژه به فعالیت‌های بهزیستی، گفت: اگر در نقش دولت و مجلس بودم باتوجه به تعدد خدمات ارائه شده از سوی نهادهای حمایتی همچون سازمان بهزیستی نگاه و توان ویژه‌ای به لحاظ تخصیص بودجه برای خدمت رسانی حداکثری به هم وطنانم لحاظ می‌کردم.

وی همچنین افزود: در گذشته آمار افراد دارای معلولیت بدلیل عدم شناسایی ژنوم انسانی بالا بوده که خوشبختانه با درایت و همکاری بهزیستی و سایر ارگان‌های مربوطه اکنون به حداقل آمار نوزاد های متولد شده دارای معلولیت رسیده‌ایم. 

جهانگیری خاطر نشان کرد: امروز نیز اگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدامات اساسی صورت نگیرد نسل بعدی لاجرم آسیب‌پذیر و درگیر معضلات اجتماعی نشات گرفته از طلاق، اعتیاد، ناهنجاری‌های اجتماعی و... مواجه خواهد بود چراکه فرزندان سالم و دارای هوش اجتماعی بالا نوید بخش نسلی پویا در آینده را می‌دهد لذا شایسته است گام‌هایی عملی و جدی برای احداث خانه معلولان و جانبازان برداشته شود.

کد خبر 12621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد