افراد دارای معلولیت آسیب دیده از سیل  به وسایل توانبخشی و بهداشتی نیاز دارند

مدیر جامعه معلولان چابهار از آمار بالای افراد دارای معلولیت در روستاهای سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: با توجه به حجم بارش ها و سیلی که رخ داده نیازهای افراد دارای معلولیت هم به وسایل توانبخشی و بهداشتی بیشتر شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از روزنامه ایران سپید، سیما رئیسی، مدیر جامعه معلولان چابهار در گفتگو با ایران سپید از وضعیت وخیم افراد دارای معلولیت در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: «با توجه به شدت بارشهای بی سابقه در این استان و وجود خانه های خشتی و گلی که مردم در آن ساکن بودند، میتوان حدس زد میزان خسارت با سیلی که رخ داده ، چقدر عظیم است. مردم این استان از لحاظ مالی و زندگی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و هنوز خانه هایشان چادر یا به اصطلاح «کپر» است.

وی بیان داشت : ساکنین این منطقه تنها داراییشان چند گوسفند و بز است که آن هم با سیلی که خانه هایشان را شست و برد، از بین رفت.

وی ادامه داد: «با جاری شدن سیل، چاههای آبی که مردم برای آشامیدن از آنها استفاده می کردند، پر از گل و لای شده است. بطوریکه در حال حاضر نه آبی برای نوشیدن دارند و نه تکه نانی برای خوردن. بیشتر روستاها غرق در آب شدند و هنوز مسئولان و نیروهای امدادی نتوانستند راهی برای دسترسی و کمکرسانی به این مردم پیدا کنند.»

رئیسی با اشاره به اطلاعات کسب کرده از سوی مجتمع های بهزیستی در مناطق سیل زده بیان کرد: «طبق گفته یکی از مددکاران روستاهای عورکی، نگور و پلان که در منطقه دشتیاری واقع شده اند، بر اثر سیل دچار آبگرفتگی شده و هنوز نتوانستند از حال و روز افراد دارای معلولیت در این روستاها اطلاعاتی به دست آورند.»

مدیر جامعه معلولان چابهار با اشاره به آمار بالای افراد دارای معلولیت در این روستاها گفت: «با توجه به ازدواجهای طایفه ای و پخش شدن ژن معلولیت، اکثر خانواده ها، دارای چند فرزند معلول هستند و آمار این افراد در این روستاها بسیار بالاست و با این حجم از آب و گلی که راه افتاده، نیازهای آنها هم به وسایل توانبخشی و بهداشتی بیشتر شده است.»

وی در پایان افزود: «مددکاران تا آنجا که توانسته اند، با برقراری ارتباط از حال و روز مددجویانشان آگاه شده اند؛ اما این در حالیست که خودشان هم درگیر سیل هستند و عملاً نمی توانند به یاری افرادی دارای معلولیت بروند.»

این در حالیست که، خبرهای بسیاری از سیستان و بلوچستان به دستمان می رسد؛ اما عمق فاجعه رخ داده به حدی است که فرماندار بخش دشتیاری از گرفتار شدن بیش از ۱۰۰ روستا در سیل گزارش می دهد که امدادرسانی به این افراد با دشواری همراه است. اما با این حال، تا کنون موفق شدند به ۳۰ روستا کمکهای غذایی برسانند. برای اطلاع از اقدامات سازمان بهزیستی و نیروهای اعزام شده به این استان با محمدرضا کاظم زاده، رئیس دبیرخانه مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور به گفتگو پرداختیم.

هنوز آمار دقیقی از تعداد افراد دارای معلولیت آسیب دیده از سیل اخیر نداریم

محمد کاظم زاده رییس دبیرخانه مدیریت بحران سازمان بهزیستی نیز با اشاره به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران سازمان بهزیستی در ساعات اولیه بارندگی و احتمال وقوع سیل گفت: با توجه به شدت بارشها و تداوم آن، بلافاصله تیم مدیریت بحران تشکیل جلسه داد و تیمهای محب، اورژانس اجتماعی و تیمهای توانبخشی مداخله در بحران عازم منطقه شدند.

وی افزود: در سیل اخیر، تعداد هزار و۱۳۵ مورد از منازل مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی  آسیبهای شدیدی دیدند به گونه ای که ۸۲۰ مورد از منازل این افراد به طور کامل تخریب شده و غیر قابل استفاده هستند.

وی گفت: سازمان بهزیستی با ۸ گروه محب ۱۴ گروه اورژانس اجتماعی و ۱۴ تیم توانبخشی در حال خدمات رسانی به مددجویان سیل زده است.البته ۱۴ مورد از مراکز سازمان بهزیستی دچار آسیب شده بودند بطوریکه دیگر امکان نگهداری مددجویان در این مراکز وجود نداشت، اما با حضور تیمهای بهزیستی افراد را به مراکز امن منتقل کردیم.

کاظم زاده با اشاره به گزارشها از میزان آسیبهایی که به وسایل و داراییهای مددجویان در این سیل و آبگرفتگی وارد شده است ، بیان کرد: با توجه به اطلاعات و آماری که تا کنون به دست ما رسیده است، ۴ هزار و۱۶۶ مورد از وسایل زندگی دچار آسیب شده و هزار و ۶۱۰ مورد احشام متعلق به مددجویان تلف شده است. همچنین ۷۹۰ مورد اقلام توانبخشی مثل عصا، واکر، ویلچر و غیره که دچار خسارت شدند. 

رییس دبیرخانه مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال ایران سپید مبنی بر تعداد مددجویان خسارت دیده در این حادثه گفت: «بیست هزار و ۹۰۰ نفر از مددجویان سازمان بهزیستی در این استان دچار سیل زدگی شدند یعنی هفت هزار و ۹۳۲ خانوار.

وی خاطر نشان کرد : متاسفانه هنوز آمار تفکیکی از تعداد افراد دارای معلولیتی که  آسیب دیدند  نداریم اما در حال جداسازی آمار هستیم تا بتوانیم با توجه به نیازهای مددجویان کمکهای بهزیستی را به دستشان برسانیم».

کاظم زاده با اشاره به کمک خیرین در تهیه اقلام مورد نیاز مددجویان آسیب دیده بیان کرد: «اقلامی مانند پتو، اجاق گاز، آب، مواد خوراکی، وسایل بهداشتی و... تهیه شده است که در این روزها با کمک نیروهای امدادی میان مددجویان توزیع کردیم. البته به غیر از کمکهای سازمان بهزیستی اقلامی هم از سوی  نیروهای هلال احمر و ستاد مدیریت بحران استان در حال جمع آوری است تا به دست افراد سیل زده برسد.»

وی با اشاره به کمک رسانی به افراد دارای معلولیت و مدجویان سیل زده در روستای عورکی در منطقه دشتیاری که دچار آسیب شدیدی شده اند، بیان کرد: «سازمان بهزیستی عضو ستاد مدیریت بحران است که با همکاری گروه های جهادی و نیروهای نظامی، به دنبال راهکار برای امدادرسانی به شهروندانی که در روستاها و مناطق پرخطر قرار گرفتند است  اما  باید بدانید سازمان بهزیستی نمی تواند به دلیل عدم دسترسی به این مناطق نیرو اعزام کن و کمکهای خود را به دست مددجویانش برساند.ولی با این حال، نیروهای بهزیستی در کنار گروه های امدادی در حال تلاش هستند تا به محض باز شدن راههای ارتباطی مددجویان خود را شناسایی کرده و اقلام مورد نیاز شان را به دست این عزیزان برساند.»  

کد خبر 12601

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد