تعیین تکلیف قانونی حضانت کودکان پس از طلاق به اظهار نظر کارشناسی مشاوران بهزیستی موکول شد

برای اولین بار در کشور تعیین تکلیف قانونی حضانت کودکان پس از طلاق به اظهار نظر کارشناسی مشاوران بهزیستی موکول شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دکتر غلامحسین حقدادی معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم افتتاح طرح مشاوره در حضانت و ملاقات اظهارداشت: پاسداری از خانواده جدی است چرا که توسعه کشور، تربیت فرزندان و حل بسیاری از مشکلات اجتماعی در خانواده صورت می گیرد و باید از خانواده پاسداری کنیم.

وی با بیان این مطلب که آمار نشان می دهد حال خانواده خوب نیست افزود: قریب دو میلیون خانواده در استان داریم که از این تعداد 300هزار خانواده تک سرپرست هستند تعداد زنان و مردان مجرد در سن ازدواج ، تعداد مردان و زنان مطلقه که ازدواج نکرده اند، تعداد خانواده های تک نفره نشان می دهد که ازدواج با مشکل مواجه است.

حقدادی تصریح کرد: در حال حاضر سالیانه حدود 40هزار مرد و زن به افراد مناسب برای ازدواج اضافه می شوندبنابراین ازدواج سالیانه 50هزار نفر نمی تواند مشکل کمبود ازدواج و تشکیل خانواده را حل کند.به امار طلاق که نگاه می کنیم به این موضوع می رسیم که کیفیت زندگی و ازدواج نیز وضعیت خوبی ندارد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهارداشت: طلاق زیاد باعث افزایش افسردگی، افزایش ازدواج های بی کیفیت دوم و سوم، کاهش قبح طلاق، افزایش خشونت های خانگی، کاهش فرزند آوری، افزایش فرزندان طلاق، افزایش تن فروشی، کاهش کارکرد اقتصادی و اجتماعی خانواده، تخدید امنیت خانواده های سالم، افزایش خودسرپرستی می شود.

وی عنوان کرد:کاهش ازدواج در جامعه منجر به عدم تشکیل خانواده، افسردگی، کاهش مسئولیت پذیری، کاهش جمعیت، افزایش آسیب های اجتماعی،افزایش ازدواج سفید، روابط فرا زناشویی، ترویج و گسترش خانه های مجردی، گسترش پاتوق های  فساد و اعتیاد، دوستی های نامتعارف و غیر شرعی، و افزایش افراد دارای تجرد قطعی می شود.

حقدادی با بیان این مطلب که طرح حضانت و ملاقات مربوط به کودکان حاصل طلاق می شود گفت: آمار نشان می دهد در استان خراسان رضوی به ازای هر 100زوج متقاضی طلاق 90فرزند وجود دارد که غالب فرزندان در سنین مدرسه و یا قبل از آن هستند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: بسیاری از خانواده ها  در تعیین تکلیف فرزندان در طلاق توافقی دچار مشکل هستند و نظر کارشناسی ندارند،سپردن مصلحت کودک به مواد قانونی نیز خالی از اشکال نیست روانشناسان  و مددکاران به اندازه کافی در خصوص فرزند پروری  تک والدی اطلاع ندارند .محیط پرتنش طلاق وضعیت جسمی و روانی فرزندان را تهدید می کند و این موارد ضرورت بررسی کارشناسی روانشناختی و تدابیر مددکارانه را برای تعیین تکلیف آینده فرزندان پس ازطلاق روشن می کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح مشاوره طلاق که برای اولین بار و ابتکاری از خراسان رضوی شروع شده است در حال حاضر قریب به اتفاق استانها اجرا می شود. تعداد زوج هایی که در این مدت 44 ماه طرح به مشاوره مراجعه کرده اند بیش از 80هزار زوج است و بیش از 600پرسنل تخصصی  در مراکز  دولتی و غیر دولتی  در استان در راستای این طرح کار می کنند و این امر باعث سازش  در بین 11هزار زوج شده است.

حقدادی اظهارداشت: طرح مشاوره طلاق خراسان رضوی با 18درصد سازش در مقایسه با سایر استانهای کشور از نظر تعداد مراجعه و تعداد سازش کم نظیر است. و خوشحالم که از فردا تمامی مراجعین برای تعیین تکلیف حضانت کودکان خود  به کارشناسان تخصصی ارجاع داده می شوند امیدواریم با این طرح از مشکلات فرزندان طلاق بکاهیم و برای آنان فردای بهتری رقم بزنیم.

http://www.behzisti-kh.ir/Home/

کد خبر 12579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد