بهزیستی مازندران صلاحیت خانه‌های بازی برای نگهداری کودکان را رد کرد

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران نسبت به سپردن مستمر کودکان به خانه‎های بازی به عنوان محل نگهداری دایمی هشدار داد و گفت که این مراکز صلاحیت حرفه‌ای در این زمینه ندارند.

خانه های بازی مدل جدیدی از کسب و کار پرسود هستند که با الگوگرفتن از محل بازی کودکان در فروشگاههای بزرگ که به صورت موقت کودکان را سرگرم می کنند، در کشور ظهور کرده و طی چند سال اخیر به طرز چشمگیری در حال افزایش است.

این مراکز در بسیاری از شهرهای مازندران هم دایر شده و بر خلاف تعریفی که در کشورهای توسعه یافته از این مرکز به عنوان محل نگهداری موقت کودکان می شود ، در اینجا به عنوان مهد کودک کاربرد پیدا کرده اند.

نکته جالب این که در قوانین و مقررات کشوری هم هیچ تعریفی از این مراکز و متولی نظارت برای آنها وجود ندارد تا جایی که در مقالاتی که به عنوان راهنمای راه اندازی این گونه کسب و کار تاکنون نوشته و منتشر شده ، تاکید می شود که راه اندازی این کسب و کار نیازی به مجوز بهزیستی یا شهرداری ندارد و تنها کافیست استانداردهای وسایل بازی رعایت شود.

تاکید دیگری که در این مقالات به چشم می خورد ، نام بردن ازاین کسب کار به عنوان کسب و کار جدید پرسود است که " می تواند در عرض یک تا سه سال هر اصل سرمایه شما را با همراه سودش برگرداند."

بر اساس قانون نهاد متولی آموزشی و نگهداری کودکان تا پیش از رسیدن به مدرسه بهزیستی است و به همین دلیل هم بهزیستی مازندران بر این نکته تاکید دارد که باید شهروندان از خطرات ناشی از نگهداری مستمر کودکان در خانه های بازی آگاه شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که ممکن است خانه های بازی استان مدعی شوند که دارای مجوز صنفی هستند، گفت : حتی اگر چنین مجوزی هم باشد ، طبق قانون هیچکدام دارای استاندارد و صلاحیت نگهداری کودکان بر اساس نیاز آنها نیستند که می تواند بسیار خطرناک باشد. 

وحید حسین زاده افزود : با توجه به رصدی که از خانه بازی‌ها مازندران توسط بهزیستی استان انجام شد ، مشاهده کردیم تمامی این مجموعه های خانه بازی دارای مجوزهای صنفی و استانداردهای تجاری است و اولویت های یک واحد نگهداری از کودکان که دارای حساسیت بسیار بالا است را ندارند. 

وی توضیح داد : کودکان به دلیل شرایط جسمی و روحی خاصی که دارند نیازمند حمایت و مراقبت ویژه هستند و از حقوقی برخوردارند که خانواده در جامعه برای حمایت از آنها تکلیف دارند.

نگاه لوکس به کودک 

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران گفت: متاسفانه نگاه به کودکان در جامعه فعلی بویژه مازندران لوکس شده و رقابتی برای به نمایش کشیدن برخوداری های کودکان در حال شکل گیری است ، در حالی که دوران کودکی طلایی ترین دوران رشد زندگی یک انسان است پس باید طلایی ترین برنامه ها را در رشد و پرورش کودکان ارائه کرد نه لاکچری ترین برنامه را و به صورت جدی باید از هرگونه برنامه تجملی که هیچ ارتباطی با تکامل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی ندارد خودداری نمود.

وی با بیان اینکه نباید به کودکان به چشم کالای لوکس و ژست تبلیغاتی نگاه کرد، افزود: متاسفانه هم نگاه صاحبان خانه های بازی و هم نگاه خانواده هایی که کودکانشان را به صورت مستمر به عنوان مهد بازی به آنجا می سپرند ، نگاه نادرست لاکچری یا لوکس به کودک است و این بیماری در حال گسترش هم است.

معاون بهزیستی مازندران یکی از معایب خانه های بازی را حذف فاکتور خانواده از آن دانست و توضیح داد : در اینجا فاکتور خانواده در تربیت فرزند کامل حذف می شود چون نگاه این است که کودک به قدری سرگرم بازی با انواع و اقسام اسباب بازی می شود که دیگر نیازی به نگاه مادرانه ندارد در حالی که اصل در محل های نگهداری مستمر کودکان ماننند مهدهای کودک که تحت نظارت کامل بهزیستی قرار دارند این است که برنامه‌های لازم برای کودک با محور خانواده و حضور آنان باشد.

وی افزود : چون شخصیت کودک در این دوره در حال تکوین است ، برنامه های متنوع و مختلف باید مبتنی بر نیاز رشد شخصیتی کودک باشد و بر اساس نیازهای اجتماعی و فرهنگی و تربیتی کودکانه و خانواده اجرا می شود. 

کسب مجوز از اتحادیه لوازم خانگی تا خرازی 

حسین زاده فقدان نظارت نهادهای دخیل در آسییب های اجتماعی بر عملکرد خانه های بازی را از دیگر خطرات این مراکز عنوان کرد و افزود: والدین نباید تربیت و آموزش فرزندان خودمان را به مراکزی بسپارند که به صورت غیر قانونی در قالب های مختلف و بر اساس سلایق شخصی تنظیم می شوند.

وی یکی از معایت خانه های بازی را نگاه کالایی به کودک در این مراکز برشمرد و افزود : امروزه متولی خانه بازی در استان مشخص نیست و هیچ نهادی پاسخگوی آسیب دیدن کودکان در این مراکز نیست.

حسین زاده گفت: براساس رصدی که در زمینه خانه‌های بازی مازندران انجام شد حدود ۶۰ مرکز در استان فعالیت دارند که هر کدام از این مراکز از یک صنفی خاص مجوز گرفته اند. 

وی اعلام کرد: اکثر این مراکز از اتحادیه لوازم خانگی گرفته تا اتحادیه چینی و بلورجات ، فروش خدمات کامپیوتر و اتحادیه خرازان و غیره مجوز دریافت کرده اند.

معاون بهزیستی مازندران تاکید کرد: مسولیت اجتماعی والدین ایجاب می‌کند که کودکان خودشان را به عنوان سرمایه اجتماعی جامعه در مراکز رسمی که متولی آموزش وتربیت کودکان در سنین پیش از دبستان و دارای کادر متخصص هستند بسپارند.

وی افزود : سازمان بهزیستی علاوه بر نظارت کامل موضوعات تربیتی و آموزش مراکز رسمی، برمسایل فیزیکی، ایمنی فرزندان و فعالیتها فوق برنامه ورزشی و فرهنگی این مراکز دقت و نظارت دارد. 

حسین زاده گفت : تربیت صحیح کودک تعالی یک جامعه را در آینده تامین می‌کند و موجب سلامت اجتماعی می‌شود در مقابل غفلت از کودکان موجب انحرافات اجتماعی و آسیب های اجتماعی در جامعه می شود.

در استان مازندران حدود ۷۸۰ مهد شهری و روستایی و ۲۶ مهد حاشیه در مناطق حاشیه نشین وکم برخوردار وجود دارد که ۲۸هزارکودک با حدود سه هزار مربی در این مراکز به تعلیم و تربیت کودکان می پردازد. 

کد خبر 12555

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد