نکاتی برای پرواز، ویژه معلولان

همیشه در کوچه و خیابان، داستان‌های تلخی از مشکل عبور و مرور معلولان به‌ویژه کسانی که از ویلچر یا همان صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند، می‌شنویم که آدم را سخت به فکر فرو می‌برد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام الی گشت، مشکل برای حرکت چرخ‌های این صندلی‌های چرخ‌دار و انسان‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، بااینکه همچنان فکری اساسی برایشان نشده را بارها شنیده‌ایم و از وضعیت موجود شکایت کرده‌ایم؛ اما مسئله اینجاست که کمتر کسی به مشکلات استفاده‌کنندگان چرخ‌دستی در فرودگاه‌ها پرداخته است. امروز قصد داریم تا نگاهی به مشکلات رفت‌ و آمد معلولین در یکی از حساس‌ترین و پرترددترین اماکن جهان یعنی فرودگاه‌ها بی اندازیم. برای داشتن سفر هوایی باکیفیت، همین حالا جهت مشاهده نرخ بلیط هواپیما اینجا را کلیک کنید.

داستان‌های ناخوانده

«وقتی برای خداحافظی با پدرم به فرودگاه رفته بودم، همه فامیل را می‌دیدم که به پنجره‌ها چسبیده بودند و برای پدرم دست تکان می‌دادند. فقط ۱۰ سالم بود و می‌خواستم به شیشه نزدیک شوم و من هم مانند بقیه برای پدرم دست تکان دهم؛ اما هر چه زور می‌زدم و به دسته‌های صندلی فشار می‌آوردم، چرخ‌های صندلی به حرکت درنمی‌آمد. انگار به‌جایی گیرکرده بود. به‌سختی سرم را خم کردم و متوجه شدم که میان چرخ تا شیشه، کاشی‌های فرودگاه مانند سکو، ارتفاع گرفته و اجازه حرکت به چرخ‌های صندلی من را نمی‌دهد.» این پاره‌ای از خاطرات یک معلول بود که از لذت و هیجان دیدن پدرش بازمانده بود و این مهم تقصیر او نبود؛ بلکه تقصیر بر گردن کوته‌بینی معماران و مهندسین شهری است که حتی یک‌بار هم صندلی چرخ‌دار را تجربه نکرده‌اند تا از معضلات این قشر مظلوم باخبر شوند. ازاین‌دست خاطرات بسیار است و باید دقت داشت که قسمت مهم و کارآمدی از جامعه را کسانی تشکیل می‌دهند که از این صندلی‌های چرخ‌دار استفاده می‌کنند. حتی در زمانی که یک معلول، قصد ورود به هواپیما را دارد و می‌خواهد مانند هر کس دیگری به مقصدش برسد، بازهم دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند با خیالی آسوده به داخل هواپیما راه پیدا کند؛ چه دفعاتی بوده که یک معلول از ترس سقوط از رمپ‌های غیراستاندارد فرودگاه، دلسرد شده و به خانه بازگشته و راه دیگری را که اغلب سخت‌تر از پرواز است برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کرده است.

سختی‌ها از لحظه ورود به فرودگاه تا درب هواپیما

همه پشت سر هم روی پله‌های هواپیما ایستاده‌اند و منتظر حرکت یک مرد معلول و مادر پیرش هستند. هواپیمای مورد نظر متعلق به یکی از سرشناس‌ترین هواپیمایی‌های دنیا است و در چند سال اخیر مدعی بوده که راحتی و آسایش را برای سفر مسافران معلول خود به ارمغان آورده است؛ اما حالا این مرد میان‌سال تا پای پرواز رفته اما دستگاه مخصوص برای تا کردن ویلچر او وجود ندارد و مرد، خود، دست به این کار زده تا راه‌حلی پیدا کند و از طرفی از روی دیگر مسافران بابت این تأخیر خجالت می‌کشد. خدمات‌رسانی به استفاده‌کنندگان از صندلی چرخ‌دار میسر نمی‌شود مگر این‌که از صفرتا صد این قضیه مورد بررسی قرار گیرد؛ در واقع شرکت هواپیمایی و فرودگاهی که این داستان را رقم‌زده بودند، تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند و از تاکسی‌های ویژه برای معلولین تا رمپ گذاری در تمام‌مسیرهای فرودگاه را برای این دسته از مسافران تعبیه کرده بودند اما باز نتیجه کار خوب از آب درنیامد. هنگامی‌ که خلبان‌ یکی از هواپیماها اعلام کرده بود که پرواز مورد نظر به فلان مقصد پرواز نمی‌کند، دیگر این جای کار را نخوانده بود که یک ناشنوا در هواپیما هست که نمی‌تواند حر ف‌های او را بشنود و همین اتفاق باعث معطلی چندین ساعته‌ی این شخص شد.

طردشده از پرواز

مسافران معلول بسیاری در جهان هستند که بارها درخواست پرواز و خرید بلیط به همراه کمک یار می‌دهند اما خبری از این گزینه نمی‌شود و پروازشان برای چندمین بار لغو می‌کنند. جالب است که سایت‌های پرواز و خرید بلیط در جهان، گزینه‌ای مبنی بر درخواست کمک یار را در دسترس قرار داده‌اند اما هنوز بودجه و نیروی مورد نیاز آن را تأمین نکرده‌اند. اولین بار، یکی از خبرنگاران حوزه بین‌الملل در یکی از برنامه‌های تلویزیونی فرانسه در جواب به گلایه مجری برنامه که گفته بود ما بارها از شما دعوت کرده بودیم اما شما نیامدید، داستان درخواست کمک یار را تعریف کرد و دلیل نیامدنش را به این شکل توجیه کرد. بعد از آن، این نقص در خدمات، دست‌مایه انتقاد منتقدین این حوزه قرار گرفت.

ویلچر و جا ماندن از پرواز

در چند سال اخیر، بسیاری از هواپیمایی‌ها، حتی معتبرترینشان، هنگامی‌ که متوجه می‌شدند مسافرشان صندلی چرخ‌دار دارد، بدون اطلاع به او، پروازش را لغو و به ساعتی دیگر و هواپیمایی دیگر منتقل می‌کردند. این برخورد باعث خشم بسیاری از مسافران شد و در پی چند ماه تحریم از طرف مسافران، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های پرواز از مسافران خود عذرخواهی کردند و نه‌تنها خسارت قابل‌ توجه‌ای را به این افراد برگرداندند بلکه سعی کردند تا استفاده‌کنندگان از صندلی چرخ‌دار را در اولویت قرار دهند.

اطلاعات تماس:

تلفن: ۰۲۱۸۵۴۰

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه ۲۳، پلاک ۷

انتهای رپرتاژ آگهی

کد خبر 12540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد