نخستین جلسه هم اندیشی بررسی چالشهای پیشگیری و درمان اعتیاد زنان،برگزار شد

نخستین جلسه هم اندیشی بررسی چالشهای پیشگیری و درمان اعتیاد زنان با حضور نمایندگان موسسات مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد، نماینده ستاد مبارزه با مواد مخدر، نماینده وزارت بهداشت، دکتر فرید براتی سده مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد و دکتر فاطمه عباسی مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در امور بانوان، صبح امروز در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این جلسه مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه معرفی کامل یک الگوی درمانی، هدف اصلی حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد است، گفت: سازمان بهزیستی از سالها قبل در موضوع زنان و اعتیاد آنها فعالیت می کندبطوریکه از  آغاز فعالیت مرکز مادر و کودک، مباحث مطالعاتی در زمینه تبدیل این مرکز به یک مرکز جامع درمان اعتیاد مطرح شد.

وی افزود: در حال حاضر عمده فعالیت های ما بر موضوع درمان و کاهش اعتیاد متمرکز شده است اما پیشگیری موضوع مهم تری است که باید با برنامه خاص و هدفمند در حوزه پیشگیری پیگیری شود. 

براتی سده با اشاره به اینکه  زنان جامعه ما در شمار گروه های کم خطر در حوزه اعتیاد به حساب آیند، گفت:امروز از هزار و ۲۰۰ مرکز درمان اعتیاد در سطح کشور، تنها۶۸مرکز ویژه زنان است. همچنین ۳مرکز از ۳۳مرکز اجتماع درمان مدار(T.c)، ۳۰شلتر از ۱۰۸شلتر و ۱۶مرکز (DIC) از ۱۴۰ مرکز به زنان اختصاص دارد. همچنین سه مرکز توانمند سازی و یک مرکز جامع درمان اعتیاد ویژه بانوان درحال حاضر فعال هستند.
مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد با اشاره به وجود ضعف و مشکلات در زمینه حمایت و توانمند سازی زنان معتاد، گفت:با توجه به منابع محدود و بودجه نامناسب  به طور قطع سال آینده مشکلاتی در این خصوص به وجود خواهد آورد. از این رو در این جلسه هم اندیشی به دنبال اشتراک تجارب موفق و ارائه طرح و راهکارهای جدید برای حمایت های اجتماعی از زنان، هستیم.  

براتی سده با اشاره به جای خالی جلسات برنامه ریزی برای پیشگیری و درمان اعتیاد زنان، افزود: برنامه های مشخصی مثل کمیته کشوری پیشگیری، جلسات ماده ۱۶ و ... وجود دارد، اما جلسه خاصی برای اعتیاد زنان وجود ندارد. به همین منظور تشکیل این جلسه و گردهمایی فعالان این حوزه  لازم وضروری است و بهزیستی هم تا جایی که بتواند از این جلسات حمایت می کند؛ حتی اگر در نشست های اولیه خروجی جدی و قابل توجهی نداشته باشد.

لزوم توجه به تفاوت های جنسی و جنسیتی در درمان اعتیاد 

دکتر فاطمه عباسی مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در امور بانوان نیز با اشاره به اهمیت دو مقوله جنس(sex)  و جنسیت(Gender) در بحث پیشگیری و درمان اعتیادگفت: بهزیستی برای زنان باردار معتاد در تهران فعالیت هایی را شروع کرده است. اگر چه ضریب خدمت خیلی پایین بوده و بر اساس نیازهای آنی و بدون ساختار اصولی پیش آمده است اما با این حال اقداماتی انجام داده است.

به گفته عباسی، همه مادران معتاد خیابانی نیستند که نیاز به مراکز مادر و کودک داشته باشند. بعضی از مادران خانه دار هستند و نمی توانند فرزندان خود را در خانه رها کنند و هر روز برای دریافت متادون به مراکز ما مراجعه کنند.

مشاور امور بانوان بهزیستی  گفت :در بحث PMS زنان ما خیلی مشکل دارند چرا که متادون درمانی ما کاملا مردانه است و زنان هم به همین شیوه درمان می شوند.

دکتر عباسی خاطر نشان کرد:یکی دیگر از دلایل عدم استقبال زنان از کمپ های ترک اعتیاد، برداشت غلط جامعه است که اعتیاد زن را سقوط اخلاقی می دانند و هر زن معتاد را (کارگر جنسی)تلقی می کنند  .

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی  فرآیندی است که فرد باید عاملیت خود را پیدا کند و بتواند در شرایط بحرانی خود را تغییر دهد،افزود:برای توانمندسازی فرد سه موضوع نیازهای جنسی، تحلیل علل آسیب جنسیتی و اقدام بر اساس رویکرد جنسیتی، باید مد نظر قرار گیرد.

در این جلسه همچنین نظرات متفاوت و تجارب مختلف در خصوص علل  گرایش زنان به اعتیاد، تغییرات الگوی مصرف و نوع اعتیاد ،تفاوت بین زنان در نسل های گذشته با امروز از قربانی اعتیاد شدن تا انتخاب آگاهانه مصرف مواد مخدر و چالشهای درمان و مواجهه با این موضوع توسط اعضای شرکت کننده،مطرح شد.

کد خبر 12521

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =