ضرورت برنامه ریزی برای آموزش کودکان سنین قبل از دبستان

زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود : باید برای آموزش کودکان قبل از سنین دبستان برنامه ریزی کرد

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود : تعلیم و تربیت فرزند، آماده سازی او برای زندگی در اجتماع و تعقیب اهداف الهی جامعه است. کانون خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که کودک در آن پرورش می یابد و می آموزد که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد. در محیط های اجتماعی نظیر مهد کودک، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن کودک به مرور از نقش خانواده ها کاسته و بر نقش این کانون ها در الگودهی به شخصیت کودک افزوده می شود. مهد کودک برای بچّه ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان ایفا می کند .

   وی افزود: این مراکز با اهداف مشخص تأسیس شده اند ،هر چند که هدف کلی آموزش و پرورش رسانیدن انسان به فلاح و قرب به خدا است . اما در آموزش و پرورش قبل  از دبستان علاوه بر این هدف، رشد همه جانبه کودکان مدنظر است که‌دارای چندزیرمجموعه می باشد و از اصلی ترین این اهداف می توان به توسعه مهارت های شناختی ، فیزیکی ، زبان شناختی ، عقلانی ، عاطفی ،اجتماعی و شخصیتی کودکان اشاره کرد.

  ایشان بیان داشت : بر اساس آخرین آمار حدود  8 میلیون و 638 هزار و438 کودک زیر ۶ سال در کشور وجود دارد که لازم است به مراکز قبل ازدبستان بروند . این درحالی است که حدود ۷ درصد این کودکان به مهدکودک رفته‌اند و جالب اینجاست که بیشتر این کودکان دارای مادران شاغل بوده اند .دراستان مرکزی 125 مهد کودک وجود داردکه از این تعداد 27مهدکودک روستایی و 90مهدکودک شهری و تعداد 8 آدینه مهد نیزدرروزهای جمعه در محل مصلاهای نماز جمعه و یا مهدهای کودک نزدیک به این اماکن با نظارت بهزیستی استان فعالیت مینمایند . این امر درصورتی است که حدود 124154 کودک زیرشش سال در استان وجود دارند که فقط1.43درصد آنها در مهدهای کودک ثبت نام نموده اند .در عین حال تعداد کثیری از کودکان در مراکز غیر مجاز چون مراکز بازی ، خلاقیت و....که فاقد نظارت مراجع صادر کننده مجوز چون بهزیستی وآموزش و پرورش هستند نگهداری میشوندکه دراین آمارمنظور نشده اندکه البته جادارد با توجه به حساسیت سنین کودکی به مراکز فاقد مجوزتوجه شود .

امینی بیان نمود : جالب است بدانیم کودکانی که دوران کودکی را در مهدکودک می گذرانند بهتر و راحت تر می توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و درارتباطات اجتماعی خود کمتر به مشکل برخورد می کنند و نسبت به دیگر کودکان به مراتب ، جامعه پذیرتر هستند . مهد کودک برای کودکان به منزله یک محیط کاملاً صمیمی و دوستانه است .

 این مقام مسئول بیان نمود : لذا تأثیرپذیری کودکان در مهد کودک به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است . طبیعی است اگر مربیان ، افرادی آموزش دیده ،کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند . کودک از طریق این مراکز می آموزد که پذیرفته شده و با دیگران شریک شود ،از حقوق خود دفاع کند و به دیگران احترام بگذارد . بنابراین کودک از دنیای خود محور به مرحله اجتماعی شدن قدم می گذارد .

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی  افزود : بر خلاف تصور اکثر افراد ، مهد کودک فقط جایی برای بازی کردن نیست بلکه کودک در آن دائم در حال یادگیری است و توانایی های خود را توسعه می دهد . مثلاً وقتی او در اتاق بازی به بازی های نمادین می پردازد ، اطلاعاتی درباره خانه و خانواده به دست می آورد و... البته ازآنجا که 90 درصد رشد ذهنی کودکان در سنین زیر 6 سال شکل می‌گیرد وآموزش کودکان در این سنین روی کاهش آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های سلامت اجتماعی در سالهای آتی نقش مستقیم دارد آموزش کودکان در کلیه سنین قبل از دبستان یک سرمایه گذاری برای کشور است پس باید با برنامه ریزی دقیق  و یکپارچه برروی آموزش کودکان صفر تا 6 سال  برای آینده کشور سرمایه گذاری کنیم.

                                                                                                       

کد خبر 12498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد