۶۴۰ معتاد قزوینی در طرح درمان دادگاه‌مدار پذیرش شدند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از شناسایی، پذیرش و خدمت رسانی به ۶۴۰ معتاد از ابتدای آغاز طرح درمان دادگاه مدار در این استان خبر داد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی ، قزوین را جزو ۶ استان پایلوت در اجرای طرح درمان دادگاه‌مدار دانست و افزود: این طرح با همکاری دستگاه قضایی، ۱۱ دستگاه دولتی و یک موسسه غیردولتی اجرایی شده و در آن تلاش می‌شود تا معتادان و خانواده آنان برای انتخاب مسیر درمانی خود ارزیابی، غربالگری، راهنمایی و حمایت شوند.

وی اظهار داشت: طرح درمان‌ دادگاه‌مدار در جهت پیشبرد برنامه ششم توسعه و در راستای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله با رویکرد انسان سالم، سلامت همه جانبه و مبارزه با موادمخدر فعالیت خود را آغاز و با اجرای موفقیت‌آمیز این طرح به صورت جدی در سایر استان‌های کشور نیز اجرایی خواهد شد.

وارثی با اشاره به اینکه این طرح با نگاهی غیرمجرمانه به معتادان پرخطر و متجاهر جهت رسیدگی به وضعیت آنها فعال بوده، تصریح کرد: تیم‌های مستقر در دادگاه درمان‌مدار پس از شناسایی بیمار که توسط نیروی انتظامی صورت گرفته و به سازمان بهزیستی تحویل می‌شوند، بیمار در تیمی متشکل از قاضی ،پزشک، مددکار و روانشناس ارزیابی و مسیر درمان و توانمندیش طراحی می‌شود تا جایی که پرونده‌های لازم درمانی را تشکیل و با دستور قاضی بیمار به مراکز درمانی متناسب یا خانواده  ارجاع می‌شوند و مرتب مورد ارزیابی و مددکاری قرار می‌گیرند.

به گفته این مسوول، براساس دستورالعمل و آیین نامه‌های اجرایی، مدت زمان اقامت بیماران در اینگونه مراکز از یک تا سه ماه و با دستور مقام قضایی صورت گرفته و در صورت ضرورت تا ۶ ماه نیز به طول می‌انجامد اما باید پذیرفت که اقامت طولانی بیماران در مراکز هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.

وارثی تاکید کرد: معتادان متجاهر پس از بهبودی و برداشته شدن حکم قضایی از آن‌ها برای اشتغال و کسب مهارت به دستگاه‌های مربوطه معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در صورت تامین‌منابع مالی مورد نیاز در تمامی شهرستان‌های استان، این طرح گسترش خواهد یافت و بنا به اظهارات معاون پیشگیری سازمان بهزیستی و مشاور ارشد معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه کشور بهزیستی قزوین در مقایسه با سایر استان ها عملکردی برتر و موفق داشته تا جایی که ۲۵ درصد از افراد پذیرش شده این طرح در بهبودی کامل بسر می برند.

کد خبر 12473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد