ضرورت اجرای هدفمند و هوشمندانه برنامه های پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در مدارس

کمیته فرهنگی _پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، صبح امروز به ریاست دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور و با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، وزارت علوم، شهرداری تهران، وزارت ارشاد و تبلیغات اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و... در ساختمان ستاد بهزیستی کشور تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این جلسه که به منظور ارائه جدیدترین گزارش ها از اقدامات و فعالیت های مبارزه با مواد مخدر در نهادهای مختلف کشوری برگزار شد، رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص طرح یاریگران زندگی (به  عنوان یک برنامه استراتژیک مطرح شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد در مدارس کشور) گفت: این طرح از برنامه هایی است که ستاد مباره با مواد مخدر بر اجرای آن تاکید ویژه دارد و لازم است که در این جلسات راهکارهای اجرایی برای این برنامه معرفی کنیم و علاوه بر بازنگری و اصلاح فرآیندها و بهینه سازی عملکردها، از نهادها و دستگاههای مختلف این حوزه  بخواهیم  تا تجارب موفق  خود را به اشتراک بگذارند.

دکتر قبادی دانا بر استفاده از ظرفیت های دانش آموزان، فضای مدارس، والدین و... و. در اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: برنامه اقدام و عمل ما در اجرای این طرح باید به شکل هدفمند و به روش نقطه زنی انجام شود، چرا که اجرای این طرح به شکل یکسان و هماهنگ برای تمام مدارس، به جز سردرگمی، تضییع منابع و کسب نتیجه معکوس بهره دیگری نخواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از کمیت گرایی و انجام فعالیت های کلیشه ای در اجرای برنامه یاریگران، گفت: به طور قطع در اجرای این طرح، بررسی جمعیت هدف و تفکیک آن به سن، جنس، بافت منطقه محل سکونت و میزان آشنایی دانش آموزان  با مواد مخدر، نتیجه حیاتی دارد. همچنین توجه به افزایش ضریب نفوذ و ضریب پوشش این طرح نیز باید در بازنگری ها مد نظر قرار گیرد که البته کاری سخت، اما امکان پذیر است.

به گفته قبادی دانا، باید هر اقدام و عملی که در این طرح صورت می گیرد حتی به تفکیک سن و جنس  افراد بررسی شود چرا که در آن جمعیت هدف بصورت  تخصصی انتخاب نمی شود.

به اعتقاد وی، باید بررسی شود که آیا لازم است برخی از فعالیت های ما در حوزه پیشگیری به صورت مستقیم باشد یا خیر؟ و چقدر نیاز است که در این حوزه به سایر حیطه ها نیز پرداخته شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور، ترویج نشاط اجتماعی، ورزش و پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان به نحو مفید و مطلوب و... را مانع اولیه برای روی آوردن افراد به مواد مخدر عنوان کرد و افزود: مصرف سیگار و قلیان می تواند پیش زمینه گرایش  به مواد مخدر باشد. البته اجرای طرح یاریگران در هر مدرسه ای با توجه به بافت منطقه ای مدرسه، میزان مصرف احتمالی و آشنایی دانش آموزان مدرسه با این مواد متفاوت است و ممکن است در برخی موارد اجرای غلط طرح، زمینه تشویقی مصرف را نیز به دنبال داشته باشد.

وی  تجربه موفق "همیار پلیس" را در این طرح قابل استفاده و مفید خواند و افزود:استفاده از ظرفیت های نهفته در مدارس نیز می تواند شامل آموزش فرزندان  برای توصیه به والدین در زمینه عدم مصرف سیگار و قلیان باشد.

رییس سازمان بهزیستی کشور، همچنین ارتباط مناسب و مستمر کانون یاریگران زندگی با سایر مجموعه های ملی و منطقه ای برای معرفی افراد آسیب دیده و در معرض آسیب اعتیاد به مراجع مورد نیاز و همچنین توانمند سازی، آگاهی بخشی  و مجهز شدن مربیان این کانون ها به علم روز را از مسائل قابل توجه در اجرای طرح دانست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد پیش از آنکه برروی آمار کمی تکیه کرده و رفع تکلیف کنیم، یک بازنگری برای ضریب پوشش بیشتر با استفاده از همه ظرفیت ها انجام دهیم.

گفتنی است در این جلسه در خصوص موضوعاتی مثل؛ آسیب زایی فضای مجازی در زمینه تبلیغ مصرف مواد مخدر و لزوم ایجاد محدودیت در دسترسی به اطلاعات اینترنت  برای کودکان و نوجوانان، لزوم  ارائه برنامه های اقدام و عمل در برنامه طرح یاریگران زندگی، استفاده از ظرفیت های مدارس و خانواده ها در اجرای این طرح و... و. بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

کد خبر 12417

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =