تهران | 171 هزار کودک در شهر تهران غربالگری بینایی شدند

معاون پیشگیری بهزیستی شهر تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۷۱ هزار و ۳۶۳ کودک بین ۳ تا ۶ سال غربالگری بینایی شدند.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی شهرستان تهران،  الهام سادات آخشیجان معاون پیشگیری اظهار داشت: طرح غربالگری بینایی در سه مرحله توسط مربیان، اپتومتریست ها و چشم پزشکان در حال اجراست که ۱۲۰ هزار و ۷۶۳ نفر توسط دستگاه و ۵۰ هزار و ۶۰۰ نفر توسط چارت بینایی معاینه شده اند.
وی افزود: در صورتی که اپتومتریست ها تشخیص دهند کودکی نیاز به مراجعه چشم پزشک دارد و از لحاظ مالی توانایی ندارد بهزیستی ورود پیدا می کند و بخشی از هزینه جراحی و درمان را توسط مراکز تحت پوشش تقبل می کند.
معاون پیشگیری بهزیستی شهر تهران با بیان این که اکنون ۳۸۰ پایگاه سلامت بینایی کودکان را در شهر تهران بر عهده دارند گفت: از این تعداد ۸۰ پایگاه به صورت دائم و ۳۰۰ پایگاه به صورت غیردائم هستند.
آخشیجان ادامه داد: یک هزار مربی و ۲۵ کارشناس، ۴۰ اپتومتریست و ۲ چشم پزشک در طرح غربالگری فعالیت می کنند.
به گفته وی؛ بر اساس اعلام ثبت احوال در شهر تهران ۲۶۷ هزار و ۹۳۰ کودک در سن ۳ تا ۶ سال هستند که باید غربالگری بینایی انجام دهند.
معاون پیشگیری بهزیستی شهر تهران با اشاره به این که طرح غربالگری بینایی از سال ۱۳۷۷ در کشور آغاز شد گفت: هر ساله این طرح در آبان ماه ویژه کودکان مهدهای کودکی و پیش دبستانی اجرا می شود.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۲۴۳ هزار و ۴۳۲ نفر در این طرح غربالگری بینایی شدند که موردی برای عمل جراحی چشم معرفی نشد.
آخشیجان با تاکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از کم‌بینایی و تنبلی چشم کودکان دانست و گفت: بهترین زمان طلایی برای مداخله و درمان تنبلی چشم زیر ۵ سال است که با اجرای طرح غربالگری بینایی، کودکانی که مبتلا به تنبلی چشم هستند مورد شناسایی و درمان قرار می گیرند.
معاون پیشگیری بهزیستی شهر تهران افزود: در تنبلی چشم، ظاهر چشم کودک طبیعی و ممکن است عارضه ای در آن دیده شود این در حالیست که در پشت سلامت ظاهری چشم، بیماری رشد می کند ضمن این که کودکی که به دنیا می آید دید مبهمی دارد و به مرور زمان بینایی تکمیل می شود اگر از سن مورد نظر بگذرد کم بینایی شدید و نابینایی مطلق صورت می گیرد.
وی از خانواده ها درخواست کرد نسبت به غربالگری بینایی کودکان حساسیت داشته باشند تا در زمان مناسب از بروز معلولیت ها پیشگیری شود.

کد خبر 12375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد