قزوین در اجرای طرح درمان دادگاه مدار موفق عمل کرده است

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: قزوین در اجرای طرح درمان دادگاه مدار موفق عمل کرده است و باید سایر استان‌ها نیز با الگوگیری از آن برای مقابله با اعتیاد و معتادان متجاهر اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین ، دکتر مجید رضازاده روز سه شنبه در پنجمین جلسه کمیته راهبری استانی درمان دادگاه مدار که در دادسرای قزوین برگزار شد، افزود: باید مشکلات طرح درمان دادگاه مدار در استان قزوین برطرف شود تا شاهد اجرای آن در سایر استان‌ها با کمترین نواقص و اشکالات باشیم.

رضازاده افزود: اگر برای اجرای این طرح یک فرایند منظم و منطقی تعریف نشود، خروجی طرح برای درمان جامعه هدف به صفر یا نزدیک به صفر خواهد رسید و در واقع تلاش‌های دستگاه‌های متولی بی نتیجه خواهد ماند.

وی اضافه کرد: باید همه دستگاه‌های مجری و متولی روی این مدل و طرح کار کنیم و البته سازمان بهزیستی کشور با تمام توان  از اجرای این طرح، حمایت خواهد کرد.

رضازاده افزود: قاعدتا برای اینکه در زمینه اعتیاد و سلامتی جامعه اقدامات مطلوبی داشته باشیم باید ابتدا به پیشگیری بپردازیم اما برای گروه معتادان متجاهر، بی خانمانان، معتادان در گروه مصرف مواد پرخطر و ... باید طرح‌های دیگری را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: به اعتقاد سازمان بهزیستی باید برای درمان اعتیاد یک بسته کامل از برنامه‌های درمانی داشته باشیم تا مسایل روانی و اجتماعی جامعه هدف به خوبی در آن دیده شده و در نهایت به توانمندسازی فرد و بازگشت به خانواده منجر شود.

این مسوول گفت: در این خصوص خود اصل مداخله و برنامه ریزی برای درمان معتادان اثبات شده است و حتما نتایج اثر بخشی دارد ولی باید نواقص آن برطرف شود.

وی افزود: نتایج گزارش شده از اجرای طرح دادگاه درمان مدار در قزوین نشان می‌دهد که این طرح یکی از بهترین مداخلات درمانی صورت گرفته است و حدود ۲۵ درصد ماندگاری معتادان بهبود یافته در دو سال اخیر داشته که یک شاهکار محسوب می‌شود.

رضازاده گفت: اگر نواقص این طرح برطرف شود قطعا میزان ماندگاری معتادان بهبود یافته بالاتر خواهد رفت و به ۵۰ درصد نیز خواهد رسید.

اجرای طرح درمان دادگاه مدار در ۶ استان از جمله استان قزوین از سال ۹۶ با همکاری بین بهزیستی، قوه قضاییه و دستگاه‌های همسو راجع به بیماران متجاهر به صورت پایلوت آغاز شدو با مددکاری بر فرآیند بهبودی و تداوم ماندگاری آن تاکید دارد.

استان قزوین، گیلان و تهران جزو منتخبان طرح و جزو استان‌های اول اجرای طرح ارزیابی شدند که پس از تایید کمیته ارزیابی کشوری ادامه اجرای طرح در استان‌های دیگر اعلام خواهد شد.

کد خبر 12352

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد