عدم همخوانی منابع مالی با حجم فعالیت‌ها از چالش‌های مهم بهزیستی است

زنجان | مشاور رییس و مدیرکل دفتر عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های این سازمان عدم همخوانی منابع مالی با حجم فعالیت‌های واگذار شده است که این موضوع فشار کاری را افزایش داده و از طرفی این سازمان طبق اسناد و مدارک جزء سالم‌ترین دستگاه‌ها، شناخته شده است.


دکتر کاظم نظم ده، روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان با اشاره به  عملکرد ۴۰ ساله سازمان بهزیستی افزود: ۱۰۰ درصد فعالیت و خدمات انجام شده در این سازمان با گذشته قابل مقایسه نیست و هم اکنون خدمات نوین و بهتری به گروه های هدف ارائه می شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه گام های بسیار خوبی در پیشبرد برنامه ها و اهداف بهزیستی طی چند سال گذشته برداشته شده اما تا رسیدن به حد ایده آل فاصله وجود دارد و بهزیستی زنجان نیز از جمله استانهای موفق و دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی بوده است.

این مسؤول ادامه داد: این سازمان دستگاه، بین بخشی بوده و کارمندان آن با توجه به حجم کاری به لحاظ حقوق و مزایای دریافتی دومین دستگاه اجرایی از آخر هستند و در واقع نبود منابع کافی در راستای تقویت فعالیت ها و در جهت افزایش دریافتی ها جزء چالش های آن است.

وی در ادامه بابیان اینکه واژه تعارض منافع در کشورمان به تازگی مطرح شده است، افزود: این مقوله از جمله واژه های بسیار قدیمی و گفتمانهای اقتصادی جهان محسوب می شود چراکه در امر پیشگیری از فساد، اثرگذار است.

وی اضافه کرد: تعارض منافع به معنی آن است که فرد در موقعیتی قرار دارد که منافع شخصی خود را بر منافع عموم ترجیح دهد و برای جلوگیری از بروز چنین مساله ای، در کشورهای توسعه یافته، مدیریت جدید علم نوین تلاش کرده افراد در جایی قرار نگیرند که چنین مساله ای به وقوع بپیوندد.

این مسؤول ادامه داد: تعارض منافع بخودی خود، عامل فساد نیست، اما می تواند ریشه اصلی یکی از فسادها باشد و این واقعیت را باید پذیرفت که انسانها  به نوعی رشد یافته اند که در بسیاری از موارد منافع شخصی خود را بر منافع عموم ترجیح می دهند و در سیستم مدیریتی دنیا تلاش بر جلوگیری از برورز چنین مساله ای است.

وی اظهار داشت: به عنوان نمونه یک کامند بهزیستی در پست های مختلف با توجه به مقطع تحصیلی، میزان دریافتی آن و در زمانی که یک مجوز بهزیستی گرفته با درآمد بالا منافع فردی را مورد توجه قرار می دهد.

 مشاور رییس و مدیرکل دفتر عملکرد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این فرد سیاست های سازمان بهزیستی را به سمت مرکز محوری سوق می دهد و درآمدزایی مراکز به یک اولویت تبدیل می شود.

بخشنامه تعارض منافع در راستای سالم سازی فعالیت های بهزیستی است

وی اظهار داشت: بخشنامه تعارض منافع در راستای سالم سازی فعالیت های بهزیستی است و هر چند این سازمان بر اساس اطلاعات و آمار جزء دستگاه های سالم تلقی می شود بطوری که از بیش از ۴۵ هزار مرکز این سازمان، تنها یک هزار و ۳۰۰ مورد به همکاران این نهاد اعم از بازنشستگان، کارشناسان، کارشناس مسئولان و معاون مدیر و غیره اختصاص دارد.

نظم ده افزود: جهت دهی سیاست های بهزیستی بر عدم بروز تعارض منافع بوده و در مشکلات کنونی به علوم آکادمیک مدیریتی تاکید شده است.

وی اضافه کرد: بر این ساس، سیاست گذاری ها، سمت گیری ها و سوء گیری ها از مسیر دقیق علوم بهزیستی خارج می شود و به سمت مسیرهایی می رود که علوم بهزیستی بر توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی تایید نمی کند.

این مسؤول ادامه داد: هم اکنون سابقه توانبخشی مبتنی بر جامعه (cbr)، از سایر فعالیت های بهزیستی بیشتر است و این در حالی است که ۷۰ درصد بودجه به توانبخشی اختصاص یافته اما بخش یاد شده آنگونه که باید و شاید رشد نکرده که این مهم به دلیل آن است که مدافعان، دفاع لازم را ز آن انجام نداده اند و به عبارتی دیگر دغدغه نبوده است.
 

کد خبر 12325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد