شناسایی اضطراب پنهان در کودکان

ایسنا | شهرستان همدان | رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان اعلام کرد: سال گذشته بیش از 2000 کودک برای شناسایی اختلالات اضطرابی غربالگری شدند و امسال نیز به شاخص 2400 نفر می رسیم

رضا افشاری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: کودکان 5 و 6 ساله در مهدهای کودک سنجش می شوند و برای کودکانی که به مهدهای کودک نمی روند نیز پایگاه دائمی در بهزیستی شهرستان همدان از ساعت 15 تا 18 در میدان بعثت، پل نیازمند دایر شده است.

وی گفت: شایع‌ ترین اختلال دوران کودکی اختلالات اضطرابی است و بسیاری اوقات علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود.

افشاری افزود: اختلال اضطراب کودکی پدیده ای گذرا نبوده و در صورت بی توجهی و درمان نشدن موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد و یا منجر به افسردگی و سوءمصرف مواد مخدر می شود.

وی با بیان اینکه لکنت زبان، آویزان شدن به پدر و مادر، خجالتی شدن و جویدن ناخن از علائم آن است، ادامه داد: زمانی که مادر یا پدر تصمیم می‌گیرند کودک را به مهدکودک بفرستند و یا حتی برای چند ساعت پیش یکی از اقوام بگذارند، کودک به هر کاری متوسل می‌شود تا آن‌ها را از این کار منصرف کند. گریه می‌کند، داد می‌زند، فریاد می‌کشد تا شاید او را رها نکنند اما در این مواقع والدین به فرض اینکه کودک لوس شده او را در همان موقعیت رها می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان یادآور شد: کودکان مضطرب به طور معمول از حیوانات، موقعیت‌ها یا اماکن خاصی می ‌ترسند، از رفتن به مهد کودک یا هر کلاس آموزشی دیگر پرهیز می کنند، کم رو، بیش از حد ترسو و مضطرب هستند. وی اضافه کرد: اختلال اضطراب جدایی، اختلال اضطراب فراگیر و جمعیت هراسی در کودکان و نوجوانان به هم مرتبط است. در بیشتر کودکان یکی از این دو اختلال وجود دارد.

افشاری در توضیح بیشتر مطرح کرد: کودکی که برای خوابیدن ترس دارد، در خوردن غذا مشکل دارد، مدام دلش درد می‌کند یا نمی‌خواهد به مدرسه برود و شب‌ها هم کابوس می‌بیند، اگر به مدت چهار هفته این علائم را همراه با علائمی مانند سردرد و دل‌درد داشته باشد، دچار اختلال اضطرابی است و باید تحت نظر روان‌پزشک و روان‌درمانگر قرار گیرد.

افشاری توصیه کرد: والدین محیطی ایجاد کنند که کودک اعتماد به ‌نفس پیدا کند و در انجام کارها به خود متکی باشد و حتی آن‌ها می‌توانند در مورد نگرانی‌های کودک با او حرف زده و روش کنار آمدن با اتفاقات را نیز به او آموزش دهند

کد خبر 12311

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد