افتتاح سامانه ملی فرزند خواندگی در ماه‌های آینده

رئیس سازمان بهزیستی از افتتاح سامانه ملی فرزند خواندگی در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: پایلوت این طرح در استان تهران اجرا و نقاط ضعف نرم‌افزاری احصا شده است که امیدواریم با این اقدام مهم فرایند فرزند خواندگی تسهیل شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی دکتر قبادی دانا با اشاره به وجود ۶۵۰ مرکز شبه خانواده تحت نظارت بهزیستی در کشور افزود: ماهانه به ازای هر نفر که در این مراکز نگهداری می‌شود مبالغی به عنوان یارانه پرداخت و از اردیبهشت ماه امسال به صورت متمرکز بر روی کارت مراکز شارژ می‌شود.

وی هدف از راه‌اندازی این مراکز را شناسایی استعدادهای مختلف فرزندان معلول عنوان کرد و گفت: ۷۰۰ فرزند سالانه در این مراکز به سن ۱۸ سالگی می‌رسند که تلاش می‌کنیم با برنامه‌هایی در قالب تامین جهیزیه و تسیهل ازدواج و اشتغال از مراکز ترخیص شوند.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: یکی از اهداف بهزیستی این است که فرزندان تحت حمایت بهزیستی همچون سایر کودکان زندگی اجتماعی داشته باشند و هدف، جداسازی این افراد از فرزندان سالم نیست بلکه باید در کنار هم رشد پیدا کنند و در بستر خانواده و درون جامعه باشند لذا ایزوله کردن پسندیده نیست.

وی گفت: ۹۳ درصد فعالیت‌های سازمان بهزیستی تصدی‌گری آن به عهده موسسه‌های غیردولتی و خیریه‌ها است که بهزیستی یارانه ماهانه به آنها پرداخت می‌کند و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه در کل کشور ماهانه در زمینه‌های مختلف پرداخت می‌شود.

قبادی دانا افزود: ۳۴ شیرخوارگاه و خانه نوباوگان داریم که از بدو تولد تا سه سالگی از فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی به صورت حاکمیتی نگهداری می‌شود.

وی اظهار داشت: سیاست اصلی در ارتباط با فرزندان شیرخوارگاه این است که به فرزند خواندگی سپرده شوند و آمار خانواده‌های متقاضی از فرزندان موجود در این مراکز بیشتر است.

وی افزود: یکی از اهداف بهزیستی این است که تمامی فرزندان بدون سرپرست موثر، درون خانواده‌ها رشد کنند.

رییس سازمان بهزیستی گفت: یک میلیون و ۸۸ هزار خانوار در سطح کشور از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند که تا تیرماه سال گذشته ۵۴۰ هزار خانوار پشت نوبت با اختصاص مبلغی از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در صف دریافت مستمری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه تمامی افراد زیرپوشش بهزیستی براساس بعد خانوار مستمری می‌گیرند افزود: ۱۷۸ هزار خانوار دارای معلولیت که به صورت تک نفره محاسبه می‌شدند اکنون مستمری آنها بر حسب بعد خانوار شده است.

وی اظهار داشت: کل مبلغ مستمری که در سال ۹۷ مددجویان بهزیستی در سراسر کشور دریافت کردند یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که امسال به ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

قبادی دانا تصریح کرد: امیدواریم اگر شرایط مساعد فراهم شود جذب پشت نوبتی داشته باشیم ولی در حال حاصر از سمت سازمان برنامه و بودجه محدودیت داریم و نمی‌توانیم  افرادی که بعد از تیرماه ۹۷ متقاضی دریافت مستمری بودند را زیرپوشش قرار دهیم.

وی  گفت: برای مراکز نگهداری شبانه روزی سالمند، بیماران روانی مزمن، جسمی و حرکتی و بیماران ضایعه نخاعی در خراسان جنوبی افزایش یارانه در نظر می‌گیریم که اکنون پوشش حمایتی بین  ۶۵ تا ۷۰ درصد است اما تلاش می‌کنیم این رقم را تا ۱۰۰ در صد افزایش دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی سه‌شنبه وارد استان خراسان جنوبی در شهرستان طبس شد و از موسسه خیریه نرگس شهرستان طبس مؤسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع)  بازدید کرد.

وی در جلسه ی  نشست صمیمی با نمایندگان مؤسسات و مراکز تحت نظارت بهزیستی استان خراسان حاضر شده و نمایندگان مراکز به بیان چالش ها و مشکلات پیش روی مراکز استان پرداختند.
همچنین دکتر قبادی دانا در شورای اداری بهزیستی با مدیرکل معاونین و رؤسای ستادی و شهرستانها شرکت نمود که در این جلسه نیز در خصوص جدیدترین مباحث بهزیستی در سطح کشور و مسائل نوین در حوزه ی بهزیستی مطر شده و بحث و تبادل نظرات صورت گرفت

کد خبر 12227

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد