برگزاری نشست «راه اندازی مرکز جامع اعتیاد مبتنی بر تدوام درمان» در آذربایجان غربی

در نشستی با حضور مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی و مدیرکل دفتر کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر بسترهای لازم برای راه اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان توسط خیرین در ارومیه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از آذربایجان غربی،دکتر فرید براتی سده مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در این نشست که در محل دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برگزار شد گفت: پیچیدن یک نسخه برای همه معتادان جوابگو نیست. در شیوه جدید مدنظر سازمان بهزیستی که ماحصل آسیب شناسی شیوه های درمانی و بازتوانی فعلی است یک تیم درمانی برای معتادان تصمیم می گیرد. معتاد و خانواده اش عضو تیم درمان هستند و سم زدایی اولین مرحله در این طرح است.

براتی سده یکی از نقاط قوت این مرکز را خانواده بیان کرد وافزود: خانوده درمانی در این طرح مورد توجه است و نگاه ویژه ای به گروهای همتا در این طرح شده است. توجه به روان درمانی، ورزش و نشاط اجتماعی جزو اولویت هاست و به اشتغال و حرفه آموزی هم توجه ویژه ای شده است.

وی با بیان اینکه بهزیستی در مقوله درمان اعتیاد، مراکز درمان سرپایی، اقامتی، TC و اجتماع محور را تجربه کرده است، افزود: در موضوع پیشگیری و کاهش آسیب‌های اعتیاد هم اقدامات خوبی در مناطق حاشیه‌ای داشته‌ایم، چه بسا سیر صعودی ترک اعتیاد تزریقی محصول موفقیت همین مراکز کاهش آسیب بوده است.

این مقام مسئول با تقدیر از همراهی خیرین با بیان اینکه در بهبود آسیب اعتیاد توجه به عوامل ریشه‌ای موفقیت را بیشتر می‌کند، گفت: باید الگوهای موفق دنیا را در بستر فرهنگی و خانواده‌ای همین جامعه اجرایی کنیم.
 
براتی سده با توجه به الگو گیری از روش TC برای اجرای این طرح گفت: برای درمان اعتیاد توجه به جنبه‌های روحی، روانی، اخلاقی و معنوی در درمان از اهمیت زیادی برخوردار است و همه اینها را باید در یک بسته جامع دید که در روش TC این امر وجود دارد.
 
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با تأکید بر لزوم توانمندسازی بهبودیافته‌گان پس از درمان، اظهار کرد: باید به توانمندسازی افراد توجه کنیم و تحقیر افراد معتاد خود ضربه‌ای به توانمندسازی خواهد بود، امروز بیش از ۲۰ سال درمورد مداخلات اثربخش یا غیراثربخش تجربه داریم، باید مداخله‌ای را طراحی می‌کردیم که باعث درمان اثربخش باشد، در این مدل بیمار پس از سم زدایی برخلاف گذشته رها نمی‌شود و طول درمان برای هر فرد طراحی و تکمیل می شود.
 
براتی سده با بیان اینکه امروز TC یک مدل اقامتی است که حرفه آموزی و اشتغال افراد را هم درنظر دارد، یادآور شد: این روش به اجتماعی شدن معتادان کمک می‌کند، همچنین اقامت افرادی که جا و مکانی ندارند هم پیش بینی شده است؛ همچنین پس از حرفه آموزی این افراد به اشتغال معرفی می شوند، در حالیکه در مدل‌های قبلی توجه چندانی به موضوع اشتغال نشده بود.

در این نشست پیشنهاد دوتن از خیرین استانی در خصوص راه اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در ارومیه مورد بررسی و موافقت های اولیه قرار گرفت.

کد خبر 12198

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =