هنرمندان معلول به جشنواره تئاتر فجر راه  پیدا کردند

نمایش صدای سکوت به کارگردانی فهیمه بصیری و بازی دختران معلول مرکز توان‌بخشی اندیشه نوین ابرکوه، پس از درخشش در جشنواره منطقه‌ای خلیج‌فارس جواز حضور در جشنواره تئاتر فجر را کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از فارس ،اسماعیل اخلاقی مسوول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه گفت : نمایش صدای سکوت به کارگردانی فهیمه بصیری از مرکز توان‌بخشی دخترانه اندیشه نوین و نمایش موش ناقلا به کارگردانی و نویسندگی مجید آزادگان از مرکز توان‌بخشی پسرانه شکوفه‌های امید ابرکوه پس از حضور موفق در جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج‌فارس، جوایز متعددی را کسب کردند.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه تصریح کرد: در ادامه جشنواره خلیج‌فارس نیز یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری شهرستان در بخش تئاتر رقم خورد و طی آن معلولین مرکز اندیشه نوین با نمایش «صدای سکوت» توسط هیئت‌داوران به جشنواره تئاتر فجر دعوت شدند.

اخلاقی تأکید کرد: دعوت شدن یک گروه نمایشی از ابرکوه به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای هنری کشور ازآن‌جهت حائز اهمیت است که تعدادی بازیگر معلول که بعضاً درک بسیاری از مسائل برای آنان دشوار است چرا که بدون در اختیار داشتن کمترین امکانات استاندارد (پلاتو، نور، صوت و ...)، آن‌چنان تلاش و پشتکار دارند که برای اولین بار پای تئاتر شهرستان را به جشنواره فجر باز می‌کنند.

وی ضمن نامطلوب دانستن امکانات نمایشی در شهرستان ابرکوه، ادامه داد: کمبود امکانات و تجهیزات تا جایی است که تنها سالن قابل‌قبول و نیمه استاندارد برای تمرین تئاتر در اختیار بخش خصوصی بوده و گروه‌های نمایشی بعضاً مجبور هستند تمرینات خود را به اماکن عمومی همچون حسینیه‌ها، بومگردی ها و ... منتقل کنند.

این کارگردان تئاتر در مورد نحوه اجرای تئاتر توسط معلولین گفت: جامعه هنوز تلاش نکرده تا حضور و فعالیت اجتماعی معلولین را باور کند و نقش‌های اجتماعی آنان را پذیرا باشد؛ اما این معلولین که غالباً ذهنی و برخی نیز جسمی حرکتی هستند، در صحنه تئاتر سعی در پذیریش نقش‌های جدید دارند تا از طریق توانایی خود را اثبات کنند.

اخلاقی با بیان اینکه تمام اقشار جامعه به ویژه مسئولان باید کمک کنند تا معلولان در انزوا نباشند، افزود: اجرای تئاتر به معلولین کمک می‌کند تا هنرهایشان پر رنگ شده و مخاطب به جای دیدن نقص‌های ناخواسته آنان، بر توانایی‌هایشان تمرکز کند. لذا کمترین انتظار از مسئولین فراهم کردن حداقل امکانات برای کمک به این انسان‌های توانمند است.

گفتنی است جوایز کسب شده توسط عوامل اجرایی تئاتر موش ناقلا و صدای سکوت در جشنواره تئاتر معلولین خلیج‌فارس به شرح ذیل است:

دربخش تئاتر صدای سکوت:

جایزه طراحی پوستر و بروشور و همچنین رتبه سوم کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان توسط فهیمه بصیری

رتبه اول بازیگری زن در بخش اختلال جسمی حرکتی توسط فاطمه سلطانی

رتبه برگزیده طراحی و ساخت ماسک توسط مرضیه شکیبا

رتبه اول نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان توسط آرش آبسالان

دربخش تئاتر موش ناقلا:

جایزه برگزیده طراحی پوستر و بروشور و همچنین رتبه برگزیده طراحی لباس توسط رقیه فلاح زاده

رتبه اول بازیگری همراه زن توسط ستایش زمانی

تقدیر بازیگری مرد بخش نابینایان توسط مهرداد بهرامی

کد خبر 12171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =