بیش از 20درصد متقاضیان مشاوره طلاق، وکالت نامه دارند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در بعضی از کلان شهرها بیش از 20درصد متقاضیان مشاوره طلاق، وکالت نامه دارند.

دکترغلامحسین حقدادی در گفت وگو با خبرنگار اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهارداشت: بیش از سه سال  است که طرح مشاوره طلاق در استان خراسان رضوی به کلیه متقاضیان طلاق، مشاوره و راهنمایی می دهد و آثار بسیار خوبی داشته است بطوریکه در مدت فعالیت قریب به 11هزار زوج را از مسیر طلاق خارج و به زندگی مشترک آنان تداوم بخشیده است.

وی افزود:ترویج فرهنگ گفت وگو و کاهش عوارض طلاق، کاهش خشونت، بهبود در تعین سرنوشت  کودکان  و بسیاری نتایج دیگر از آثار مثبت طرح مشاوره طلاق است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد:آنچه اخیرا گسترش یافته و بعنوان یک روند فزاینده باعث نگرانی است و در تضاد با مشاوره طلاق قرار گرفته ترویج وکالت در طلاق به یک طرف از زوجین می باشد. این روند در چند سال قبل حداکثر در 5درصد از ازدواج ها وقبل از طلاق اتفاق افتاده می افتاد و اکنون به بیش از 13درصد رسیده است.

وی با بیان این مطلب که در بعضی از کلان شهرها بیش از 20درصد متقاضیان مشاوره طلاق وکالت نامه دارند عنوان کرد: با وجود وکالت نامه امکان مشاوره از یکی از زوجین سلب می شود وآثار مشاوره را کاهش می دهد بنابراین میزان سازش در طلاق های وکالتی به شدت کاهش می یابد.

حقدادی گفت: این روند نگران کننده مارا برآن داشت که مطالعه ای در این خصوص انجام دهیم و در مطالعات مشخص شد که ماهیت وکالت نامه ها عمدتا به نحوی نوشته می شود که غیر قابل بازگشت بوده و به قول متخصصین حقوق از نوع عقد خارج لازم است ونه جایز.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهارداشت:در غالب مواد وکالت نامه ها بذل مهریه انجام شده است و هیچکدام از این وکالت نامه ها تاریخ انقضا نیز ندارد. موارد فوق و سایر نتایج این مطالعه و عکس العمل آنان در مرکز مشاوره ودادگاه نشان می دهد که موکلین غالبا از متن و بار حقوقی وکالت نامه ها اطلاع کامل ندارند و به شدت رو به افزایش است.

وی گفت: جادارد متخصصین حقوق و قضات ووکلای دلسوز برای این روند دامن زننده به طلاق و از بین برنده کیان خانواده حساسیت نشان دهند و صداوسیما با تشکیل میزگردهای حقوقی و یا برنامه های تاثیر گذار حرکت رو به تزاید این روند را کند یا متوقف کند.

کد خبر 12153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد