امضائ تفاهم نامه مشترک بین اداره کل اموزش پرورش واداره کل بهزیستی استان فارس درخصوص برنامه اگاهسازی پیشگیری از معلولیتها درمدارس

مدیرکل سازمان بهزیستی استان فارس در آیین امضای تفاهم نامه طرح "آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ژنتیک" با آموزش و پرورش استان فارس،گفت: تفاهم‌نامه‌ای که امروز بسته شد قرار است موجب شود به کاهش معلولیت و پیشگیری از بروز معلولیت ها که در این طرح از گروه هدفمان که دانش آموزان محصل پایه دهم و یازدهم هستند استفاده می کنیم

مدیرکل سازمان بهزیستی استان فارس در آیین امضای تفاهم نامه طرح "آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ژنتیک" با آموزش و پرورش استان فارس،گفت: تفاهم‌نامه‌ای که امروز بسته شد قرار است موجب شود به کاهش معلولیت و پیشگیری از بروز معلولیت ها که در این طرح از گروه هدفمان که دانش آموزان محصل پایه دهم و یازدهم هستند استفاده می کنیم

سید محمد صادق کشفی نژاد افزود:برای انتقال دانش مربوط به حوزه پیشگیری و کاری که در این طرح  اتفاق می افتد ،گروه هدف پایه دهم آموزش های پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از مشکلات چشمی، شنوایی و بیماری های اسکلتی را فرا میگیرند که معمولا در نوجوانان شایع است و در گروه پایه یازدهم نیز آموزش ها معطوف به پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی و حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی است که ماحصل این آموزش ها که به دانش آموزان و انجمن و اولیا دانش آموز داده می‌شود این است که در آینده معلولیت‌های از این قسم نداشته باشیم.

 کشفی نژاد در ادامه با بیان اینکه بسته به نوع معلولیت،میزان هزینه کردی که باید دولت بپردازد به صورت تصاعدی خیلی بیشتر خواهد بود،عنوان کرد:  این تفاهم‌نامه در سطح فوقانی و ملی اتفاق افتاده و ما اکنون در بخش استانی آن را عملیاتی میکنیم تا به اهداف مقرر دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: افزایش این آگاه سازی و ارتقاء دانش موجب خواهد شد که جامعه سالم تری در آینده داشته باشیم.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان فارس در پایان به جمعیت ۱۲۷ هزار نفری معلولان پرونده دار در استان فارس اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود 5 هزار و ۴۲۹ دانش آموز معلول داریم که باید خدمات ویژه در حوزه‌های مختلف دریافت کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه اگر می خواهیم در آینده مسائل و مشکلات خاص جرم و جرائم در جامعه گریبانگیرمان نشود باید پیشگیری کنیم، عنوان کرد: دانش آموزان ما اگر بدانند که رعایت چه نکاتی موجب سلامت روحی، روانی و جسمی آنان می‌شود قطعاً بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

علی عسکر نجفی همچنین افزود:این آگاهی‌رسانی حتی در بحث تربیت شهروندی هم می‌تواند اثرگذار باشد.

نجفی در ادامه به برخی طرح های موفق در حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: طرح نماد که طرح "نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان" در حوزه پیشگیری از آسیب ها است طرح بسیار مناسبی است که آموزش و پرورش دنبال کرده و بهزیستی نیز از جمله دستگاه‌هایی است که نهایت همکاری را در این طرح انجام داده است.

 نجفی در ادامه به طرح ماد که "مشارکت اجتماعی دانش آموزان "را شامل می شود نیز اشاره کرد و افزود: این گونه طرح ها می‌تواند هم معلمان مربیان را پای کار بیاورد و هم دانش آموزان و والدین آنها را و امید است طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ژنتیک نیز در کاهش و پیشگیری از معلولیت ها موثر باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه طرحی که امروز به دنبال اجرایی کردن آن هستیم با این هدف آغاز شده که هر چه بتوانیم در حوزه پیشگیری موفق عمل کنیم، در حوزه درمان نیاز و هزینه کمتری خواهیم داشت،اظهار کرد:  این امر هم به لحاظ اقتصادی هم اجتماعی برای خانواده‌ها و جامعه به صرفه تر خواهد بود.

 نجفی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش بهترین مکان برای اجرای این طرح است ابراز داشت: دانش آموزان انتخاب شده برای این طرح در سنی هستند که هم مطالب و مسائل را بهتر فرا می گیرند و هم این فرهنگ نهادینه می‌شود که در آینده مراقبت‌های بیشتری در مقابل مسائلی که منجر به معلولیت می شود از خود داشته باشند.

 وی همچنین اظهار کرد:اگر دانش آموزان مسائل مربوط به ژنتیک را به خوبی بیاموزند در آینده در خصوص ازدواج و مباحث مربوط به ژنتیک که منجر به معلولیت می شود درست تصمیم خواهند گرفت.

 نجفی با اشاره به اینکه در این طرح مسائل مربوط به معلولیت های ناشی از حوادث ترافیکی ،تصادفات و دیگر اتفاقات موجود در جامعه نیز مورد توجه قرار گرفته است،عنوان کرد :هر چه ما بتوانیم  اینگونه مسائل را در حوزه رفتارهای پرخطر در رانندگی و دیگر مسائل به دانش آموزان آموزش دهیم در آینده با نسل سالم‌تری در خصوص معلولیت روبه‌رو خواهیم بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پیشگیری مبتنی بر آموزش پیشگیری تثبیت شده و پایدار است ،ابراز کرد: در این طرح که به صورت ملی کلید خورده است تمام بخش‌های آموزش و پرورش آماده همکاری با بهزیستی هستند که علاوه بر دانش آموزان والدین را نیز آگاه سازی کنند.

کد خبر 12126

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد