نیکوکاری به قدمی یا قلمی یا درهمی

تهران - ایرنا - انجام کارهای خیرخواهانه و داوطلبانه برای گروه‌های آسیب دیده یا کم برخوردار جامعه، وظیفه آنهایی است که حمایت از این گروه‌ها در توانشان است و نه تنها دولت بلکه مردم هم باید برای کاهش اختلاف طبقاتی ورود کنند. حال هر کس به قدمی یا قلمی یا درهمی می تواند این کار را انجام دهد.

انجام فعالیت های خیرخواهانه فقط مالی نیست و گاهی شما با ارائه تخصص و همکاری مشترک با موسسات خیریه می توانید مرحم زخم مددجویان یا آسیب دیدگان اجتماعی باشید. مثل کار گروهی از دندانپزشکان خیر که با همکاری موسسه نیکوکاری رعد الغدیر به توانیابان خدمات دندانپزشکی صد در صد رایگان ارائه می دهند.

امروز به مرکز دندانپزشکی رعد الغدیر آمده ایم. مرکزی که به صورت کاملا رایگان به جامعه هدفش خدمات دندانپزشکی رایگان ارائه می دهد. در این مرکز سه یونیت دندانپزشکی وجود دارد و در اینجا گروهی از دندانپزشکان کارکشته به صورت داوطلب و خیرخواهانه مشغول فعالیت هستند. آنها ساعت یا روزهایی در هفته را به توانیابان اختصاص می دهند و با جان و دل و بی هیچ چشمداشتی برای درمان دردهای دهان و دندان این افراد اقدام می کنند.

نسیم آرمان مسئول این مرکز است. به گفته وی این مرکز از خرداده سال ۸۸ تاسیس شده و خدمات رایگان دندانپزشکی به توانیابان جسمی و حرکتی ارائه می شود. «افراد با مشکلات ذهنی را نمی توانیم پذیرش کنیم چرا که درمان دردهای دندانی آنها نیاز به بیهوشی دارد و در این مرکز ما بیهوشی انجام نمی دهیم». در این مرکز دندانپزشکی رایگان توانیابان می توانند خدماتی از جمله پرکردن، جرم گیری، عصب کشی، ترمیم دندان هایشان را انجام دهند.

دندانپزشکان با فعالیت در این مرکز در واقع بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را انجام می دهند.«کار خود را در این مرکز با ۷ دندانپزشک داوطلب شروع کردیم اما امروز تعداد آنها به ۲۱ نفر رسیده است».

آرمان درباره نحوه جذب پزشکان این مرکز می گوید: ما در کنگره های دندانپزشکی شرکت می کردیم و از این طریق توانستیم جامعه دندانپزشکان را با این مرکز آشنا کنیم. در این میان عده ای از دندانپزشکان اعلام همکاری کردند و پس از آن خود پزشکان دوستانشان را که علاقه به فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه داشتند به این مرکز دعوت می کردند. «حتی یکی از دندانپزشکان ما حدود یک ماه است که از آمریکا به ایران آمده و در این مدت که در ایران حضور دارد برای همکاری با مرکز اعلام آمادگی کرده است».

خیرخواهی با دل و جان

حالا حدود چهار هزار پرونده پزشکی توانیابان در این مجموعه بایگانی شده و خیلی از بیماران نه فقط از تهران بلکه از شهرهای دور برای رفع مشکلات دندان هایشان به اینجا می آیند. آرمان ادامه می دهد: توانیابانی که به این مرکز مراجعه می کنند باید عضو بهزیستی باشند و یک معرفی نامه از مددکارشان برای ما بیاورند تا پذیرش شوند.

پس از آن دکترهای داوطلب به صورت شیفتی در روز سه ساعت از وقت خود را صرف درمان بیماران می کنند. اینجا برای خیلی از بیماران جسمی و حرکتی حکم معجزه را دارد. خیلی از آنها ضایعه نخاعی هستند یا به خاطر نشستن روی ویلچر یا استفاده از واکر و عصا برای درمان نمی توانند به مراکز دیگر مراجعه کنند. چراکه خیلی از مطب های خصوصی برای این افراد مناسب سازی نشده و آنها قادر به استفاده از امکانات چنین مطب هایی نیستند. «خیلی از مطب ها رمپ یا آسانسور ندارد. از طرفی خیلی ها بیماران سی پی را که سر و بدنشان تکان می خورد و ممکن است برایشان دردسر شود قبول نمی کنند. به همین خاطر این بیماران برای درمان به اینجا می آیند. برای مثال بیماری که اعضای بدنش می لرزد، خانواده اش در طول انجام عملیات دندانپزشکی دست و پایش را می گیرند و در این شرایط دندانپزشک ما با حوصله ودقت وی را درمان می کند که این کار هر کسی نیست. پزشکان اینجا کارهای بیمارانشان را با دل و جان انجام می دهند».

دندانپزشکان داوطلب این مرکز اغلب خانم هستند و در این بین چهار نفرشان را پزشکان مرد تشکیل می دهند. «به غیر از پزشکان داوطلب بعضی از شرکت هایی که در تهیه مواد دندانپزشکی هستند با ما همکاری دارند وگاهی مواد رایگان به دست مرکز می رسانند تا آنها نیز به این شکل در انجام کار خیر سهیم باشند».

اولین مرکز دندانپزشکی رایگان توانیابان

مرکز خلوت است و جز یکی دو بیمار در لابی دیده نمی شود. بعد از چند دقیقه آقای دکتر از راه می رسد. رضا بیات موحد متولد سال ۳۳ و فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران است. صحبت هایش را با شعری از مولانا شروع می کند.«دو چیز حاصل عمرست نام نیک و ثواب، وزین دو درگذری کل من علیها فان».

دکتر بیات و دوستانش کار خود را از سال ۸۲ در مدرسه تختی واقع در خانی آباد نو آغاز کردند.

 «این مدرسه به صورت پرورشگاهی اداره می شد و به بچه های بی سرپرست خدمات می داد و امکانات درمانی و رفاهی داشت. به همین دلیل آنجا یونیت دندانپزشکی قرار داریم. این یونیت را یکی از دوستانمان که مبتلا به سرطان بود در اختیار ما قرار داد تا طبق وصیتش به صورت عامل المنفعه مورد استفاده قرار بگیرد». اما این تازه آغاز راه برای دندانپزشکان داوطلب بود.  

بعدها این پزشکان مستعد امر خیر خیلی اتفاقی با مسئولان مرکز توانبخشی رعدالغدیر که به توانیابان خدمات می داد آشنا شدند. نتیجه این آشنایی اما منجر به احداث اولین مرکز دندانپزشکی رایگان ویژه توانیابان شد. از قضا ساختمان این مرکز خانه مادری یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف است که برای این کار وقف شد.

دکتر بیات می گوید: مادر ایشان به خوابشان آمده و از پسرش درخواست کرده بود که خانه اش را برای کار خیر در نظر بگیرد.

در نهایت همه چیز دست به دست هم داد تا دندانپزشکان در این مرکز مشغول شده و گروه زیادی از توانیابان خدمات دندانپزشکی بدهند. از دکتر می پرسم چه چیز وی را برای انجام اینکار مجاب کرد تا بخشی از وقت خود برای کار خیر وقف کند؟ «در ابتدا این کار را وظیفه انسانی خودم می دانم. ما با پول این مردم تحصیل کرده ایم و باید بازخورد کارمان را در چهره مردم و لبخند رضایتشان ببینیم. به همین دلیل توسعه خیریه ها و «ان جی او»ها حرکتی به سوی جامعه مدنی است و بدون شک تاثیرات مثبت آن را در زندگی مان هم می بینیم.

پزشکانی که در نیکوکاری پیشقدم هستند

این مرکز فرصتی را فراهم آورده که بیماران از دورترین نقطه های کشور هم برای درمان مشکلات دهان و دندانشان به اینجا بیایند. از سبزوار و خراسان جنوبی گرفته تا رشت و ایلام و...«در گذشته مرکز دندانپزشکی رایگان برای توانیابان وجود نداشت اما امروز در مشهد نیز چنین مرکزی ایجاد شده».

 به نظر دکتر بیات، دندانپزشکان از قوی ترین گروه های پزشکی در انجام امر نیکوکاری هستند و معتقد است این مربوط به ایران نیست و در دیگر نقاط دنیا نیز دندانپزشکان در انجام فعالیت های خیرخواهانه پیشقدم هستند.

 «تاریخ پزشکی گویای این واقعیت است که پزشکان همیشه در انجام کارهای خیر و داوطلبانه پیشقدم بوده اند اما متاسفانه این اواخر تبلیغات منفی علیه جامعه پزشکی زیاد بوده است. البته این اهمیت پزشکی را نشان می دهد اما یک سوال دارم. در سیل و زلزله اخیر خیلی از پل ها و مدارس خراب شدند و از بین رفتند اما کسی سوال پرسید که مهندسین این پل ها و مدارس چه کسانی بوده اند؟»

وی ادامه می دهد: پزشکان زیر ذره بین هستند و جامعه هم حق دارد اما این را هم در نظر بگیریم که آنها در نیکوکاری نیز پیشقدم هستند. خیلی از گروه های پزشکی به صورت رایگان عمل های مربوط به  شکاف کام را انجام می دهند.حتی با توجه به نوسانات و تغییرات قیمت ها اما هنوز شاهد این هستیم که خیلی از پزشکان با همان قیمت های قبلی مشغول کار هستند. در حالی که خود من به شخصه مواد دندانپزشکی را با قیمت بالایی خریداری می کنم اما تاکنون قیمت هایم را افزایش نداده ام. چراکه ما با مردم مواجه هستیم. مردمی که درد دارند و ما باید دردشان را درمان کنیم.

راه اندازی ۷ مرکز دندانپزشکی رایگان

حال این گروه از دندانپزشکان داوطلب درصدد هستند کارشان را بیش از پیش سازمان دهی کنند و در اولین قدم به جامعه دندانپزشکی ایران وصل شده اند و دکتر بیات مسئول کمیته نیکوکاری جامعه دندانپزشکی ایران نیز هست.

 «راه اندازی مرکز دندانپزشکی توانیابان دومین مرکز برای انجام کارهای داوطلبانه دندانپزشکان بوده است. ما به غیر از این با انجمن سرع، جمعیت دانشجویی امام علی(ع) برای خدمت رسانی به کودکان کار، بیماران اچ.آی.وی، خانه خورشید ومدرسه صبح رویش(خدمت رسانی به کودکان بی سرپرست) و همچنین بیماران مبتلا به سرطان نیز ارتباط داریم و در جریان این تعامل ۷ مرکز دندانپزشکی رایگان برای جوامع هدفمان راه اندازی کرده ایم. حال همه نیروهای فعال در این حوزه که بین ۷۰ تا ۱۰۰ دندانپزشک داوطلب و اغلب خانم هستند، همگی دغدغه اجتماعی و انجام کار خیر دارند».

به اعتقاد دکتر بیات در شرایط کنونیی اقتصادی و اجتماعی، انجام کارهای خیرخواهانه و داوطلبانه برای گروه های آسیب دیده یا کم برخوردار جامعه، وظیفه آنهایی است که حمایت از این گروه ها در توانشان است. «چه افرادی که توان تخصصی دارند و چه مالی می توانند در عرصه های مختلف اجتماعی ورود کرده و مرحم کوچکی برای زخم های جامعه شوند. زخم هایی که قابل انکار نیست و وضعیت مالی مردم و شکاف درآمدها و اختلاف طبقاتی گویای این واقعیت است».

وی ادامه می دهد: به نظر می رسد طبق آمارها ۳۰ درصد جامعه پایین تر از خط فقر هستند و به نظرم نه تنها دولت بلکه مردم هم باید برای کاهش اختلاف طبقاتی ورود کنند. حال هر کس به قدمی یا قلمی یا درهمی می تواند اینکار را انجام دهد. خوشبختانه در این میان جامعه پزشکی دومین طبقه مورد اطمینان مردم است و این اطمینان نباید با تبلیغات سوء خدشه دار شود به این علت که اگر بیمار اعتمادش را به پزشک از دست دهد نمی تواند درمان شود. بهتر است به جای تبلغیات منفی کنار هم و برای کاهش دردهای جامعه قدم برداریم.

از: فاطمه شیری

کد خبر 12122

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد