‍ آمار دقیقی از سهم سه درصدی اشتغال معلولان لرستان موجود نیست

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: آمار دقیقی از سهم سه درصدی دستگاهها در اشتغالزایی معلولان استان وجود ندارد و به طور معمول پس از برگزاری هر آزمون، استعلام هایی گرفته می شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی لرستان، فاطمه زهرا توکلی افزود: دولت در خصوص سهم سه درصدی اشتغال معلولان جدی است و ما این مهم را مطالبه می کنیم که امسال نیز ۳۰ نفر برای شرکت در آزمون های استخدامی معرفی شده اند.

وی ادامه داد: اشتغال معلولان از دغدغه های جدی است که طرح جامع آن در تبصره ۲ قانون سال ۹۶ بازنگری و تصویب شده اما آنچنان که باید اجرایی نشده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس حداقل سه درصد استخدام های رسمی، پیمانی و کارگری باید از جامعه معلولان باشد و بالاترین مسئول دستگاه اجرایی، نهادهای عمومی و غیردولتی حتی شهرداری و بانک ها مکلف به اجرای این قانون هستند چراکه در غیراینصورت به مجازات تعزیری می رسند.

مدیرکل بهزیستی لرستان در خصوص اقدامات این سازمان برای اشتغال معلولان گفت: در صورتیکه کارفرمایان واحدهای تولیدی معلولان را بکارگیری کنند ۴۰ درصد حداقل دستمزد توسط این سازمان پرداخت می شود که امسال ۴۸۸ میلیون تومان برای سهم بیمه کارفرما و خویش فرما مصوب شده است.

توکلی با اشاره به اینکه در این زمینه ۷۸۲ نفر بیمه خویش فرما و ۱۸۸ نفر بیمه کارفرما شده اند ادامه داد: سقف وام اشتغالزایی معلولان ۵۰ میلیون تومان است که هدفگذاری بهزیستی لرستان برای امسال ۲۴ میلیون تومان بوده و انتظار می رود محقق شود.

وی تصریح کرد: همچنین از سال گذشته تاکنون ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده و ۹ میلیارد تومان نیز بودجه سازمانی سالجاری بوده که برای پرداخت به مددجویان به بانک ها تخصیص داده می شود.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: این استان به لحاظ شیوع معلولیت رتبه دهم کشور را دارد و هم اکنون ۲۰ هزار معلول با عارضه شدید و خیلی شدید تحت پوشش این سازمان هستند.

 توکلی افزود: اطلاعات ۵۰ هزار نفر معلول در سامانه استان ثبت شده که حدود نیمی از این افراد دارای ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی هستند به نحوی که ۲۱ هزار و ۳۶۴ بیمار با ضایعه جسمی و حرکتی بیشترین تعداد جامعه معلولان استان را تشکیل داده اند که خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی را دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه تشخیص معلولیت به عهده سازمان بهزیستی است تصریح کرد: ضایعات بینایی، ذهنی، روانی، شنوایی و صوت و گفتار، عارضه سایر معلولان استان است و این سازمان به ۲ هزار معلول در مراکز روزانه و شبانه ارائه خدمت می کند.

کد خبر 12077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد