78 درصد متکدیان شناسائی شده در قم غیربومی هستند

قم- ایرنا- معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم گفت: از ابتدای امسال تاکنون، تعداد ۶۵ متکدی زن از سوی شهرداری جمع‌آوری و به مرکز ساماندهی زنان متکدی که زیر نظر بهزیستی فعالیت می کند،‌ منتقل شده است.

مریم علیشیری افزود: در سال ۹۶، ۴۰۵ و در سال ۹۷، ۲۶۰ متکدی زن  از شهرداری به اداره کل بهزیستی ارجاع و در مرکزساماندهی زنان متکدی پذیرش و ساماندهی شده‌اند.

وی اضافه کرد: ۲۳ درصد متکدیانی که در قم ساماندهی می‌شوند، غیربومی و غیرساکن بوده که صرفا جهت تکدی گری به قم آمده اند، ۵۲ درصد غیربومی و ساکن قم بوده و فقط ۲۲ درصد بومی استان قم هستند.

به گفته وی، اتباع غیرایرانی نیز چهار درصد متکدیان زن را به خود اختصاص داده‌اند.

علیشیری با بیان این‌که اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران بیشترین محل فعالیت متکدیان است، بیان کرد: بیشترین متکدیانی که ساماندهی شده‌اند، از استان‌های کرمانشاه، ‌لرستان،خوزستان و همدان بوده‌اند.

وی با اشاره به این‌که شهرداری متولی اصلی جمع‌آوری متکدیان از داخل شهر است، گفت: پس از جمع‌آوری، متکدیانی که سابقه تکدی‌گری داشته‌اند، به دادگاه ارجاع شده و پس از اخذ تعهدات لازم آزاد می‌شوند.

وی ادامه داد: در صورتی‌که متکدی سابقه مصرف مواد مخدر را داشته و معتاد باشد، به منظور ترک اعتیاد و سم زدایی به کمپ قمرود (کمپ ماده ۱۶ بانوان) ارجاع می‌شود.

معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی قم گفت: افرادی که واجد شرایط دریافت خدمات باشند با تشکیل پرونده مددکاری در مراکز بهزیستی از خدمات مورد نیاز از جمله مددکاری، روانشناسی، آموزش و اشتغال بهره‌مند می‌شوند تا زمینه کسب درآمد مناسب خانواده فراهم شود و  فرد مجبور نباشد  مجددا به چرخه تکدی‌گری بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای ۵۰ زن متکدی واجد شرایط در زمینه‌های قالی‌بافی، خیاطی، عروسک‌دوزی و سایر حرفه‌ها اشتغال ایجاد و برای افرادی که فاقد مهارت لازم بودند نیز زمینه کسب مهارت در رشته خیاطی فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: اعتیاد فرد متکدی برای تامین هزینه‌های مصرفی،‌ اعتیاد سرپرست خانواده، اجبار همسر برای تامین هزینه، اعتیاد فرد متکدی و سرپرستش، مشکلات اقتصادی و فقر و یا انتخاب تکدی‌گری به‌عنوان شغل و منبع کسب درآمد، بیشترین دلایل تکدی‌گری در قم محسوب می‌شود.‌

به گفته علیشیری، جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان آقا بر عهده شهرداری می‌باشد و این متکدیان در صورتی‌که محلی برای زندگی نداشته باشند، به مرکز غربالگری فرستاده می‌شوند.

کد خبر 12072

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد