اولین شورای ساماندهی امور سالمندان شهرستان لنگرود در سال ۹۸

صبح روز هشتم دی ماه اولین جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان شهرستان لنگرود با حضور مدیرکل بهزیستی گیلان دکتر نحوی نژاد ، مهندس شفقی فرماندار لنگرود ، مسچیان معاون سیاسی اجتماعی فرماندار، تکاملی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گیلان ، شادکام مشاور و رئیس دفتر مدیرکل ، هاشمی مسئول روابط عمومی ، دکتر پوررضا مسئول دبیرخانه شورای سالمندی استان ، محمدی پور رئیس اداره بهزیستی لنگرود و روسای محترم ادارات در سالن اجتماعات فرمانداری لنگرود برگزار شد.

در ابتدا ریاست بهزیستی لنگرود ضمن نقش کلیدی دکتر نحوی نژاد در تدوین سند سالمندی کشور بیان داشت : با حمایت های مدیرکل محترم بهزیستی این امید می رود که به شهر دوستدار سالمند تبدیل شویم ، وی آمار سالمندی در شهرستان لنگرو د را ۷۰۸ نفر اعلام کرد .

دکتر پور رضا مسئول دبیرخانه شورای سالمندی استان : اهداف سند ملی سالمندان و چشم انداز سند ملی را برشمرد و ابعاد کمیته های تخصصی سالمندان را ،امور سلامت بیمه ، امور رفاهی و حقوقی ، امور فرهنگی و آموزشی دانسته و اهداف کلی کمیته ها را دستیابی به سلامت سالمندان در تمامی ابعاد ، پیشگیری از ناتوانی ها رسیدن به رفاه اجتماعی و سبک زندگی سالم دانست .

تکاملی معاونت توانبخشی بهزیستی گیلان : با تاکید به نیازمندی استان به مراکز روزانه سالمندان ، برنامه های جامعه بهبود تغذیه برای سالمندان ، بررسی مسائل سالمند آزاری ، بیمار یابی و ارتقاء سلامت در دوران سالمندی ، آموزش سبک زندگی سالم ، تاکید بر مسکن و مناسب سازی سالمندان ، مراقبت های موقت و ویزیت در منزل سالمندان ، ایجاد مراکز جامع چند منظوره و طرح کلینیک های سالمندی ، مشاوره های روانشناختی و ایجاد بنیاد فرزانگان جهت جلب مشارکت سالمندان به عنوان یک نیاز در جامعه و حفظ کارایی ، استقلال ، مشارکت اجتماعی ، مولد بودن و تکریم سالمندان را از اهداف جلسه شورای سالمندی بیان نمود .

در ادامه مدیرکل بهزیستی گیلان عنوان کرد : تکریم منزلت و حفظ سلامت برای سالمندان بسیار حائر اهمیت است و بیان مکرر مشکلات اقتصادی د رفع نیازمندی های سالمندان تاثیری نداشته بلکه باید در عمل ثابت کرد که برای سالمند ارزش قائلیم و با حرف زدن اوضاع برای سالمندان بهبود پیدا نمی کند و با توجه به رشد جمعیت سالمندی اگرما برای نگهداری سالمندان در آینده ، به فکر سالمندی سالم نباشیم با بحران روبرو خواهیم شد.

دکتر نحوی نژاد گفت : از جمله عوامل پیری استان گیلان  ، نرخ موالید پایین در گیلان ، مهاجرت جوانان به خارج از استان گیلان ، کاهش مرگ و میر سالمندان به دلیل افزایش سطح بهداشت ، مهاجرت سالمندان از سایر استانها به گیلان می باشد .  

وی افزود : استان گیلان دارای  ۳۵۴ هزار نفر سالمندان می باشد که ۱۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد و تا سال ۱۴۳۰ این رقم به ۲۵ درصد کل جمعیت کشور خواهد رسید و با جمعیتی حدود ۸۰۰ هزار سالمند در آینده روبرو هستیم که در بهترین و خوش بینانه ترین حالت ۱۰ درصد این جمعیت وابسته به ویلچرو یا تخت خواهند بود این در حالی است که کل ظرفیت مراکز نگهداری سالمندان در گیلان به ۱۰۰۰ نفر هم نمی رسد لذا باید امر نگهداری از سالمندان را به سمت خانه ها سوق دهیم

مدیرکل بهزیستی گیلان درادامه افزود : یکی از اهداف مهم و عمده ، که جزء اولین برنامه های من می باشد ایجاد مراکز جامع سالمندی است که خدماتی شامل ، مشاوره تغذیه ، مشاوره روانی ، مشاوره حقوقی و ... به سالمندان را ارائه می دهد .

وی در خاتمه شهرستان لنگرود را دارای ظرفیتی بالا برای تشکیل بنیاد فرزانگان ، مراکز روزانه نگهداری سالمند و تبدیل این شهرستان به شهر دوستدار سالمند عنوان کرد .

کد خبر 12069

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد