پاکدشت | مسیر بینایی تا 9 سالگی تکامل می یابد

طرح غربالگری بینایی چشم در بیش از 30 پایگاه غیردائمی و بیش از 180 مهد و پیش دبستانی و مراکز بهداشتی و درمانی پاکدشت اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی پاکدشت، محمود برزگر رئیس اداره  در راستای اجرای طرح غربالگری چشم گفت: آمبلیوپی یا تنبلی، نوعی اختلال چشمی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و باعث اختلال دید طبیعی آن می‌شود به عبارت دیگر شاید ظاهر چشم سالم باشد، اما دید کودک، حتی اگر عینک داشته باشد هم کامل نیست این حالت، زمانی اتفاق می‌افتد که تکامل بینایی در یک چشم به صورت طبیعی اتفاق افتاده، اما در چشم دیگر غیرطبیعی است.  تنبلی چشم اغلب، فقط یک چشم را درگیر می‌کند، اما در برخی مواقع ممکن است در هر دو چشم نیز اتفاق بیفتد و باعث ایجاد دید ناکافی در چشم راست و چپ شود.
وی افزود: مسیر بینایی از تولد تا 9 سالگی تکامل می یابد و در دوران شیرخوارگی سرعت این تکامل افزایش پیدا می کند؛ سرعتی که تنبلی چشم پیشرفت می کند به سن کودک بستگی دارد سن طلایی در تشخیص تنبلی چشم کودکان قبل از 5 سالگی است.
برزگر ادامه داد: اگر تنبلی چشم کودک در این دوره طلایی تشخیص داده شود مدت زمان درمان کوتاه تر است ولی چنانچه بعد از 6 سالگی مشخص شود ممکن است دوره درمان حتی تا سن 12 سالگی ادامه یابد.
رئیس اداره بهزیستی پاکدشت: تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم را تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن دانست و گفت: بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان در زمانهای مختلف یعنی سه سالگی، 4 سالگی و 5 تا شش سالگی معاینه شود.
محمود برزگر به والدین توصیه کرد: طرح غربالگری بینایی چشم همزمان با سراسر کشور در شهرستان پاکدشت در بیش از 30 پایگاه غیردائمی و بیش از 180 مهد و پیش دبستانی و مراکز بهداشتی و درمانی از اول آبان ماه اجرا شده است.

کد خبر 12025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد