قانون ۳درصد استخدام معلولان برای دومین سال اجرایی می‌شود/ ایجاد اشتغال برای ۱۵هزار فرد دارای معلولیت

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال تاکنون در مجموعه بهزیستی حدود ۳۰هزار فرصت شغلی در سطح کشور ایجاد شده است که حدود ۱۵ هزار نفر، از این جمعیت معلول هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین ؛ رضا دهقان عصر امروز(پنج شنبه)در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: منابع ایجاد اشتغال در سازمان بهزیستی از دو منبع اصلی است که یکی شامل بحث تسهیلات بانکی در قالب منابع صندوق توسعه ملی برای تسهیلات اشتغال روستایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این تسهیلات که به صورت خویش فرمایی و کارفرمایی ارائه می‌شود، دارای محدودیت نبوده اما به ازای هر نفر ۵۰میلیون تومان است.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: منابع دوم که در اختیار داریم براساس تبصره بند ب ماده ۱۶ قانون بودجه کل کشور است که به ازای هر نفر تا مبلغ ۵۰میلیون تومان اما با سقف تعداد برای حوزه کارفرمایی یعنی ۵ نفر پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: سیستم بانکی کشور چه در بحث صندوق توسعه ملی و چه در بحث منابعی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده یک سری تضامین و وثائق بانکی را برای اختصاص وام طبق مقررات بانک مرکزی اعمال می‌کند؛ لذا مجموع سازمان بهزیستی نیز با شرایط ویژه‌ای که دارد به ناچار باید تابع مقرراتی باشد که بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات بانکی در نظر گرفته است.

۳۰هزار فرصت شغلی در سطح کشور ایجاد شده است

دهقان بیان کرد: سازمان بهزیستی در تلاش است تا با بانک مرکزی و شورای عالی اشتغال، شرایط تضامین را ساده‌تر کند که در این راستا بعضی از بانک‌ها پیش‌قدم شده و در حال همکاری هستند.

وی ابراز کرد: همکاری برخی از بانک‌ها در این زمینه خیلی خوب بود و در بعضی بانک‌ها هم نیاز به رایزنی و تعامل وجود دارد و به نظرم وظیفه سازمان بهزیستی است که با بانک‌ها تعامل برقرار کرده و ظرفیت و شرایط جامعه بهزیستی را معرفی کند تا متناسب با شرایط مجموعه بهزیستی، از کمک آنها برای تسهیل و تسریع روند پرداخت تسهیلات اشتغال استفاده کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: باید بخش کارفرمایی در سطح کشور فعال شود به عبارتی ما باید کارفرمایان و کارآفرینان را حمایت کنیم که فعالیت‌های اقتصادی خود را توسعه و رونق بخشیده و بیش از گذشته در این زمینه فعالیت کنند تا اشتغال مدنظر برای جامعه هدف بهزیستی که اقشار خاصی بوده و نیاز به توجه و تمرکز بیشتر برای حمایت دارند؛ ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: افراد تحت پوشش بهزیستی شامل معلولان، زنان اعم از سرپرست خانوار و یا زن خودسرپرست و زنی که فاقد سرپرست موثر است، مجموعه سالمندان، اقشار آسیب دیده جامعه همچون معتادان بهبودیافته و زنان آسیب دیده اجتماعی همچنین خانواده‌های دارای فرزند دوقلو و دوقلو به بالا در حوزه اشتغال به صورت کارفرمایی یا خویش فرمایی مشمول تسهیلات اشتغال بهزیستی هستند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: کارفرمایانی که تحت پوشش بهزیستی نیستند اما افراد تحت پوشش بهزیستی را به کار بگیرند هم شامل پرداخت تسهیلات اشتغال با شرایط بهزیستی که شامل تسهیلات ارزان قیمت است؛ می‌شوند.

وی عنوان کرد: طبق تکلیف برنامه توسعه ششم، تعهد اشتغال سازمان بهزیستی کشور برای امسال ۵۳ هزار و ۵۰۶ شغل است زیرا به ازای هر سال، قانون برنامه توسعه تکلیف و تعهدی را برای اشتغال در بهزیستی ایجاد می‌کند.

نیمی از اشتغال ایجاد شده در کشور به مجموعه معلولان اختصاص دارد

دهقان تصریح کرد: تاکنون در مجموعه بهزیستی حدود ۳۰هزار نفر فرصت شغلی در سطح کشور ایجاد شده است که حدود ۱۵ هزار نفر از این جمعیت معلول هستند.

وی ابراز کرد: سازمان بهزیستی در حوزه معلولین و سالمندان نقش تولیتی دارد نه حمایتی و اکنون نیمی از اشتغال ایجاد شده در کشور به مجموعه معلولان کشور اختصاص دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: معتقد هستم معلولان ظرفیت بیش از این را دارند چون علی‌رغم اینکه در برخی حوزه‌ها دچار مشکلات خاص خود بوده، اما در سایر حوزه‌های فردی دارای توانایی بالایی هستند.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت قانون ۳درصد استخدام معلولان در بخش‌های دولتی سال ۹۷ برای اولین بار در کشور اجرا شد و امسال دومین سالی است که بحث ظرفیت ۳درصدی را سازمان به صورت جدی جهت اجرایی شدن پیگیری می‌کند؛ لذا دستگاه‌ها باید توجیه شوند و نیاز به برگزاری جلسات همفکری، رایزنی و ایجاد مشاغل متناسب با شرایط معلولان است.

این مقام مسئول در پایان گفت: امیدواریم این کار هر سال بهتر از سال قبل پیش برود؛ با این مدلی که در سال ۹۸ داشتیم بسیار امیدواریم که این ظرفیت در سنوات بعدی افزایش پیدا کند.

کد خبر 12007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد