پنح طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اردبیل افتتاح شد

پنج طرح پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی روز چهارشنبه با حضور معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در اردبیل افتتاح شد.

این طرح‌ها شامل سامانه طلاق ،خانه امن ،مرکز حمایت‌های روانی و اجتماعی دختران و ۲ مرکز رفاه کودک و خانواده است که فعالیت آنها می‌تواند در پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی مربوط به دختران ، زنان و کودکان نقش موثری داشته باشد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در آیین راه‌اندازی این طرح‌ها گفت: نباید تنها نهاد خانواده را در افزایش طلاق دخیل دانست بلکه عوامل مختلف اقتصای ،فرهنگی و اجتماعی در این امر دخیل هستند.

حبیب‌الله مسعودی فرید با بیان اینکه کاهش طلاق با مشارکت همگانی امکان‌پذیر است، افزود: پیشگیری و کاهش طلاق در برنامه ششم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته و همه دستگاه‌های اجرایی باید در این امر مشارکت کنند.

وی  ادامه‌داد: سیاست سازمان بهزیستی در این حوزه این است که تشکیل خانواده ونیز طلاق رویدادهایی نیستند که به شکل اتفاقی صورت گیرند بلکه به تدریج ایجاد می‌شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی با بیان اینکه زوجین پس از ازدواج باید به تدریج نقش‌های اجتماعی خود را بیاموزند، توضیح‌داد: در زمان وقوع طلاق نیز اندک اندک اختلاف‌ها باعث ایجاد مسائل و مشکلات عمیق می‌شوند.

مسعودی فرید اضافه‌کرد: مراکزی برای آموزش‌های پیش، حین و پس از ازدواج برای کاهش اختلافات خانوادگی تشکیل شده و انجام مشاوره‌های خانوادگی حین و پس از طلاق نیز می‌تواند بر کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشد و نباید فراموش کرد که مداخلات هر چه پیشگیرانه‌تر باشد مفیدتر هستند.

وی درباره رویکردهای آموزش‌محور در حوزه طلاق و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده آموزش ۶ ساعته قبل از ازدواج برای زوجین انجام شود و این آموزش‌ها شامل ۲ ساعت آموزش‌های بهداشت زوجین، ۲ ساعت طرح مسائل و مشاوره روانشناسی و ۲ ساعت اخلاق در خانواده و حقوق زوجین به یکدیگر است.

وی  با بیان اینکه سه هزار مربی آموزش‌دیده در تمامی استان‌های کشور در این حوزه فعال هستند، افزود: یکی از رویکردهای مهم توجه به آموزش‌های پیش ازدواج و افزایش مهارت‌های زندگی زوجین است که مطالعات نشان می‌دهد این برنامه‌ها ۸۰ درصد در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی با بیان اینکه مسائل آموزشی و برنامه‌های کنترلی برای مدارس نیز برنامه‌ریزی شده، اعلام کرد: تمامی مدارس کشور زیرپوشش برنامه‌های غربالگری دانش‌آموزان قرار می گیرند تا موارد مربوط به آسیب‌های اجتماعی احتمالی در بین دانش‌آموزان شناسایی شود.

کد خبر 11975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد