طراحی ویلچر ارگونومیک با همکاری آلمان

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: متاسفانه کشور برای کمک به سالمندان، معلولان و بیماران، به بیش از 50 هزار ویلچر استاندارد و ارگونومی نیاز دارد و بخش فناوری دانشگاه با همکاری یک شرکت آلمانی در حال طراحی ویلچر ارگونومیک است تا دارای تمامی استانداردهای لازم باشد و این موضوع، حاصل تحقیقات در این بخش است.

به گزارش ایسنا، دکتر امیرمسعود عرب، در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر این دانشگاه گفت: باید اولویت های پژوهشی هر بخش از دانشگاه مشخص شود و تیم های تحقیقاتی از پراکنده کاری پرهیز کنند.

وی ضمن یادآوری فعالیت این دانشگاه در سه حیطه سلامت (توانبخشی، سلامت روان، رفاه و سلامت اجتماعی)، افزود: قطعا قاعده علم، هرمی شکل است و باید با ده ها و صدها ایده و پژوهش، به محصولی کامل و موثر دست پیدا کنیم، بر این اساس باید به کمیت توجه کنیم، اما نه اینکه کیفیت را فدای کمیت کرده باشیم.

وی وظیفه مسئولان دانشگاه را فراهم کردن زیرساخت های لازم برای روان سازی در انجام تحقیقات دانسته و اظهار کرد: هیات امنای دانشگاه مصوبات خوبی را در حمایت از فعالیت های تحقیقاتی دانشگاه داشته و کلا رویکرد تمامی دست اندرکاران دانشگاه، انجام تحقیقات بیشتر و متمرکز بر رسالت دانشگاه در سه حیطه سلامت است و با اولویت بندی مراکز و گروه های آموزشی، می توان مسیر حرکت را مشخص کرد و براساس خط فکری ترسیم شده، و مانیتورینگ اقدامات، با رعایت اخلاق در پژوهش، نسبت به بررسی و ارزیابی تحقیقات اقدام کنیم.

عرب تصریح کرد: بعد از اولویت بندی پژوهشی و پرهیز از پراکنده کاری، مسئولیت پذیری و رعایت اخلاق در پژوهش، بیشتر از هرچیز اهمیت دارد، ضمن آنکه مسئولان دانشگاه در ایجاد و فراهم کردن زیرساخت های آموزشی و پژوهشی تلاش می کنند.

وی یکی از زیرساخت های لازم برای توسعه فعالیت های پژوهشی را توسعه ارتباطات بین دو معاونت آموزشی و پژوهشی و همچنین ارتباط این دو معاونت با معاونت درمان ذکر کرد و گفت: بر بالین بیمار و در محیط های بالینی می توان فعالیت های آموزشی و پژوهشی را تکمیل کرد و به نتایج ارزشمند دست یافت.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تدوین استانداردها و گایدلاین های مربوط به سه حوزه سلامت، ایجاد آزمایشگاه های جامع، به روز کردن تجهیزات و توسعه کتابخانه، را از دیگر زیرساخت های لازم برای فعالیت های پژوهشی ذکر کرد.

عرب عنوان کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در یک سال گذشته، دومین کتابخانه دانشگاهی کشور در زمینه خرید بیشترین کتاب بوده است و این نشان دهنده اهمیتی است که دانشگاه به تامین منابع مطالعاتی و تحقیقاتی می دهد و دانشگاهی که رسالت خود را در سه حیطه سلامت هدفگذاری کرده است باید منابع خود را نیز تقویت کند.

وی، همچنین ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی فنی و مهندسی و همچنین با صنعت را در تبدیل علم به عمل و دانش به محصول را ضروری دانست و گفت: هم اکنون دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دارای پروتکل مشخص با دانشگاه صنعتی شریف است و پنج پروژه موثر و کاربردی را از طریق مرکز تحقیقات موفقیان دانشگاه شریف در حال اجرا دارد.

وی، به برگزاری استارت‌آپ ها و فعالیت شرکت های دانش بنیان از طریق مرکز رشد فناوری دانشگاه و با هدایت مدیریت توسعه فناوری دانشگاه اشاره کرد و افزود: هم اکنون در جهان، از علم روز و دانش نوین مانند واقعیت مجازی در فناوری ها استفاده می کنند و در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز پروژه ای از این طریق درحال اجراست که تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید.

 دکترعرب همچنین خاطر نشان کرد: برای تحقق یکی از اهداف تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که از انستیتوها قابل انتظار است و آن، پشتیبانی علمی، تامین اطلاعات و راهکار برای سیاستگذاران و برنامه ریزان در سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت روانی و رفاه و سلامت اجتماعی) است، اجرای برنامه ایجاد " پایگاه تحقیقات جامعه محور" را در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پیگیری می کنیم.
 
وی افزود: همانطور که هم اکنون دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای اجرای پروژه ای کشوری با بیش از 190 هزار نمونه ، با سازمان بهزیستی کشور همکاری می کند ، این دانشگاه با توجه به پتانسیل علمی موجود، می تواند با انجام تحقیقات کشوری، در رصد آسیب های اجتماعی و ریل گذاری برای کاهش این آسیب ها در جامعه، به سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور کمک کند.

وی همچنین به جایگاه تحقیقات در انجام فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: مطمئنا مشکلات زیادی در مسیر فناوری وجود دارد، اما مسئولان تلاش می کنند به هر نحو ممکن و به لحاظ اعتباری نیز به این فرآیند کمک کرده و از فعالیت های پژوهشی و فناورانه حمایت کنند و میزان اعطای اعتبارات اختصاص داده شده به بخش تحقیقات و فناوری طی سال 97 و 9 ماهه اول سال جاری، دلیلی بر این ادعاست.
 
بنا بر اعلام وبدا، عرب در پایان سخنانش تاکید کرد: نامگذاری هفته پژوهش و برگزاری مراسم گرامی داشت برای این حوزه، سیگنالی برای همه ما دانشگاهیان است تا در ارج نهادن به زحمات بزرگترین سرمایه کشور که محققان هستند، تلاش کنیم و با تقدیر از بزرگان این حوزه، فضا و زیرساخت هایی را برای فعالیت جوانان جویای نام ، فراهم کرده و از فعالیت های دانشجویی و کمیته های علمی دانشجویی حمایت کنیم.
 
انتهای پیام

کد خبر 11966

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد