" طرح پیوند نسلها " فصل مشترک کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک و  بنیاد فرزانگان برنادل

واقعیت اینست؛ تکان دهنده و عریان – گسست نسلها اتفاق افتاده و آنچه روزگاری نشان از تمدن و فرهنگ ایرانیان بود، در گردابه تکنولوژی و پیشرفت به سرعت رنگ می بازد.

یاداداشت

دیگر دستی جوان به یاری فرهیخته ای کهنسال آغوش نمی گشاید و کودک در کنار نیای خود آرام نمی گیرد.  ترجیح فرهیختگان پر تجربه نیز بر تنهایی و سکون ، افزون بر پویایی در جمع و هیاهوی خانواده است.

کاری باید کرد ، پلی باید ساخت و رابطه را در شکلی بهتر از آنچه هست باید رقم زد. پس دو نهاد مشتاق و علاقمند برآنند تا با پی نهاد شعار " به زیستن " ؛   بنیان دوستی و رابطه نزدیک و صمیمانه نسل اول و سوم را بازآفرینی کنند.

    برنامه ریزی برای غنی کردن زندگی کودکان و ممانعت از تخریب توانایی های آنان با ابزار تکنولوژیکی و بازیهای رایانه ای ، باید در اولویت اصلی اهداف سازمانی و در رأس برنامه های توسعه ای قرار گیرد. زمینه سازی برای رشد کارآمد کودکان ، امکان توانمند تر شدن و رشد سایر اعضای خانواده  در قالب احیای روابط مهرورزانه  و همزیستی بین نسلها بیشتر فراهم می گردد. طرح پیوند نسلها از سوی بهزیستی استان همدان در تلاش برای زنده کردن ارتباطات در فضای واقعی و بین نسلهای مختلف افراد جامعه شکل گرفته است.

کودک و نیازهای رشدی او :

کودک از طریق دست ورزی وانجام فعالــیتهای عــینی و ملموس می آمـوزد  و  آموزشها وقــتی ارزش می یابـند که کودک خود در آن نقش آفرینی کند . دنیای کودک با بکارگــیری حواس پنجگانه و کسب تجارب دست اول شکـل می گیرد . به همین دلیل لازم است که امکان انجام فعالیتهای گوناگون برای آنان فراهم شود تا روند شکل گیری فکر و اندیشه  آنها به شکـلی خلاق و هدفمند صورت گـیرد . برای کسب این تجارب چنانچه کودک خردسال همراه یکـی از والـدین خود در محیط حضور یابد ضمن احساس آرامـش و امنیت به امور مورد علاقـه ی خود می پردازد و یقینا شـرایط بهتری برای او شکل گرفته و خاطرات دلنشینی را  برای کودک و نسلهای قبل از او رقم خواهد زد.   

تجارب کودکان و سالمندان در طرح پیوند نسلها :                               

 اگر نیروی خلاق و سرشار از انرژی کودک به شکلی هدفـمند در کانال مناسب جریان یابد و فضای  انگیزه بخش فعالیتهای هنری در همراهی با سالمندان برای آنان فراهم شود،  میتوان ادعـا نمود که  ایجاد فرصت برای رشــد وشکـوفائی ذوق و قریحه ی کودک امروز، گامی نوین در شکل گیری سلامت اجتماعی در نسل آینده کشور را فراهم می نماید.

 همه ی کشورها بر اساس برنامه های مدون سعی در حفظ آداب و رسوم  دیرینه ی خود دارند در این بخش تلاش میگردد تا کودکان ما با بازی های سنتی، اهداف آنها و فعالیت های مختـلفی که در اقوام گــوناگــون شهری و روستاها  برای زندگی بهتر به انجام می رسیده است، آشنا شده و از آنها برای زندگی سالم در این دوره الگــو برداری نمایـند . دراین بخش نیز نـقش و تاثـیر نیاکـان ما برای آشنائی با مشاغـل و بازی های گوناگون، راهگـشــای امور مربوطه خواهد بود و بی شک دانش و تجارب بزرگسالان و سالمندان و همچنین احیاء هنرهای بومی مانند پرده خوانی و ...  و تربیت هنرمندان مرتبط با این فعالیتها ؛ الگوهای مناسبی را برای کودکان به همراه دارند.      

                                                                                                             

برنامه ها و راهکارهای دستیابی به این اهداف :

- اجرای انواع بازیهای مرتبط با مهارتهای زندگی و تأمین کننده رشد و تکامل یکپارچه کودکان و کمک به شادمانی و نشاط جسمی و روانی بزرگسالان (سالمندان).

- اجرای برنامه های قصه گویی با بهره مندی از داستانهای کهن – بومی و کودکانه . حضور نسل سوم در محیطهای نسل اول ( مهدهای کودک ) و بیان خاطرات – قصه ها و تجارب شخصی مخصوصا در دوران کودکی.

- بازخوانی و باز نویسی قصه ها و اجرای برنامه های نمایشهای خلاق.

- برنامه های شعر و سرود – اجرای دسته جمعی و مشترک شعرهای کودکانه با مضامین آموزشی و...

- اجرای برنامه های مبتنی بر ساخت و ساز ( کاردستی ) و نقاشی به صورت گروهی و انفرادی (آموزش مادربزرگ و پدربزرگها و همراهی ایشان با کودکان). 

کهنسالان توانمند در امر قصه گویی بهتر از مربی یا والدین می تواند کودک را برای شنیدن قصه مشتاق کند . قصه ها، سرگذشت ها و متل ها از مهم ترین منابع شفاهی و مکتوب تاریخی و فرهـنگی هر ملتی هسـتند و در یاد و خاطره ی اجداد ما جای دارند. کودکان ضمن آشنایی با قصه و قصه گوهای توانمند می توانند ذوق و ابتکار خود را برای خلق آثاری جدید بیازمایند و با اصول این رشته ادبی آشنا گردند . فعالیت وقتی زیباتر به اجرا در می آید که قصه گوئی و راهـنـمائی هــا را سالمندان در نقش پدربزرگ یا مادربزرگــها با لحن شیرین ودلنشین خود به انجام رسانند و قصه هائی را برای کودکان بازگو نمایند که خود در زمان کودکی آن را شنیده اند و از والدین خود به یادگار در خاطر دارند . ایجاد چنین فضائی وتلاش برای تحکـیـم روابط بیـن نسـلها کمک شایانی به بهداشت روانی جامعه می نماید ، زیرا پدر بزرگ یا مادر بزرگی که خود را مهره ای کنار گذاشته می پندارد و دیگر در زندگی کودک نقش آفرینی نمی کند، با این مراودات می تواند خود را به عنوان عنصری ارزشمند در جامعه یا خانواده بداند.   

حال دفتر کودکان و نوجوانان ( امور مهدهای کودک) اداره کل بهزیستی استان با همکاری بنیاد فرزانگان برنادل و کانون توسعه همیاری مهدهای کودک بر آن شده است تا با اجرا کردن طرح پیوند گامی در جهت ارتباط بین نسل ها بردارد، گامی که هرچند باید قبل تر از اینها برداشته می شد.

برنامه قصه گویی

در برنامه قصه گویی مقرر گردید یک یا دو نفر از مادربزرگهای قصه گو ( اعضای برنادلان گرامی) به مهدهای علاقمند در ساعات برنامه ریزی شده مراجعه کنند و کلاس قصه گویی مهد را بگردانند.

بررسی موضوع و نتیجه تعامل صورت گرفته در تجربه اولیه که از اواسط آبان ماه اجرا شده نشان داد ، در مهدهایی که آماده سازی فضا و کودکان به درستی انجام شده بود ، برنامه به شکل موفق انجام شده و در مهدهایی که تمهیدات اولیه جهت حضور قصه گو به عنوان فرد تازه وارد خوب انجام نشده ، برنامه اولیه با ارزیابی منفی روبرو شد که در جلسه مرتبط با موضوع مقرر گردید اقدامات اولیه در جهت همراه کردن کودکان – آماده سازی فضا و پخش شکلات و ... ازسوی مهدهای متقاضی انجام گردد.    

به عنوان ابزاری کارآمد در ارتباط بین نسلی  بازی دارای تاثیرات مثبتی در هر دو نسل می باشد و یک نقطه ی اشتراک بین این دو نسل است که با استفاده از ظرفیت های آن می توان بین این دو نسل ارتباط برقرار کرد. بدین توضیح که بعضی بازی های سنتی وجود دارند که نسل جدید یا کودکان با آنها آشنایی ندارند که با آموزش و انجام این بازی ها توسط سالمندان همراه با کودکان علاوه بر برقراری ارتباط و پیوند بین دو نسل موجب زنده نگه داشتن فرهنگ و انتقال آن به نسل های آینده میشود.

گفتنی است برای تداوم و تاثیر بهتر این ارتباط لازم است بازی هایی که برای هر دو نسل قابل انجام و مفید است شناسایی شود و به آموزش آن پرداخته شود.

با توجه به موارد برشمرده به ویژه در بخش قصه گویی و بازی ، در نظر است برنامه های مشترک مانند نقاشی گروهی در سرای حبیب ابن مظاهر و حامیان مهر ( با دیدار کودکان مهدها از این مراکز ) و ساخت و ساز ( کاردستی ) مورد پیگیری و اجرا قرار گیرد.

برنامه سرود و شعر خوانی و نمایش کودکانه

در برنامه سرود و شعر خوانی و نمایش کودکانه که در برنامه جشن یلدای بنیاد فرزانگان با حضور کودکان مهد کودک و پدربزرگ و مادربزرگهای کودکان حاضر در تاریخ 28/9/98 اجرا گردید ، نمایشی از حضور شادمان سه نسل با اجرای هنر نمایی کودکان و هنرمندان رخ نمود.

برنامه های مشترک در مسیر هم افزایی و اجرای مناسبتهای مرتبط با اعیاد و جشنها با نشستهای مشترک از سوی نمایندگان هیئت مدیره کانون مهدهای استان و اعضای بنیاد فرزانگان برنادل  در دست پیگیری و اجرا بوده و نوید فصل مشترکی از پیوندهای نسل اول و سوم را با پیشگامی بهزیستی استان همدان به گوش می رساند.

کد خبر 11963

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد