با حضور معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کشور، اولین مرکز جامع کاهش آسیب اعتیاد بانوان در تهران افتتاح شد

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: راه‌اندازی مرکز جامع کاهش آسیب‌ها نقطه عطفی برای بازگشت به روش‌های صحیح درمان آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، فرید براتی‌سده مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی در مراسم افتتاح اولین مرکز جامع کاهش آسیب اعتیاد در منطقه شوش تهران با اشاره به اینکه خیرین و شرکت‌هایی که مسئولیت اجتماعی‌شان را پذیرفتند برای افتتاح این مرکز پای کار آمدند، گفت: سخت‌افزارهای مربوط به درمان این آسیب در تهران تکمیل شده و باید نگاه به مسئله اعتیاد زنان تغییر کند و در سال‌های آینده به صورت جدی‌تری به این موضوع بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه هفته آینده یک نشست تخصصی در خصوص وضعیت زنان و نظریه‌های مربوط به اعتیاد این قشر ترتیب داده می‌شود،‌ خاطرنشان کرد:  در این جلسه می‌توانیم درباره نحوه برخورد با این آسیب بحث و رایزنی کنیم.

به گفته براتی‌سده  مسئله آسیب زنان برای این سازمان حائز اهمیت است که باید با کمک تمامی نهادهای مسئول و خیرین مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ارتباط میان مرکز جامع درمان اعتیاد و این مرکز گفت: باید اجازه داده شود تیم‌های علمی به این مرکز رفت و آمده کرده تا تئوری‌های مربوط به اعتیاد زنان را پیش ببریم چرا که مسئله اعتیاد زنان با اعتیاد مردان متفاوت است.

 مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی ادامه داد: نزدیک به 140 مرکز نگهداری موقت و مرکز شب‌مانی در کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال هستند اما لازم است دستگاه‌های دیگر در این زمینه همکاری کنند.

براتی‌سده با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز مخصوص زنان در تهران فعال هستند، اظهار داشت: فعالیت این مراکز حاصل هماهنگی مناسب میان شهرداری، بهزیستی و پلیس مواد مخدر است.

وی با اشاره به فعالیت 28 کلینیک موبایلی در کشور یادآور شد: 7 مورد از این کلینیک‌ها در تهران فعالیت می‌کنند. همچنین از 105 مرکز سرپناه حدود 17 مرکز مربوط به زنان فعال هستند و از 1229 مرکز اقامتی حدود 60 مرکز مربوط به زنان است.

 مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی در خصوص نحوه مواجهه با ویروس HIV در سال‌های گذشته توضیح داد: ما بر روی گروه‌های خاص مثل معتادین پرخطر و زنان در معرض آسیب متمرکز شده بودیم اما مسائل بهداشتی که شامل پیشگیری و آموزش‌های عمومی می‌شود را مدنظر قرار نداده بودیم و باید این مسائل را به داخل فرهنگ مردم برده تا از ابتلای به HIVانگ زدایی شود. به همین منظور سازمان بهزیستی،‌وزارت بهداشت باید برنامه‌ریزی کنند.

در ادامه حمید جمعه‌پور مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه بامواد مخدر گفت: افتتاح این مرکز اتفاق خوبی است که با همکاری شهرداری و بهزیستی در منطقه پر آسیب شوش رخ داده و ما در زمینه اعتیاد کودکان، زنان و زنان باردار دچار کمبودهایی هستیم.

وی ادامه داد: درمان اعتیاد تاکنون بیشتر مبتنی بر درمان مردان بوده است و به همین دلیل نیاز است شیوه نامه‌هایی مختص به درمان زنان تدوین کنیم.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با ابراز خرسندی از اینکه مرکز نور سپید هدایت به عنوان یک مرکز جامع و ویژه برای حمایت از زنان فعال شده است، گفت: قول می‌دهم هر گونه حمایت لازم به این مرکز را در دستور کار قرار داده و هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌ها را انجام دهم.

جمعه‌پور با اشاره به اینکه در حوزه اعتیاد زنان پژوهش‌های بسیاری در جهان انجام شده و مستندات در این زمینه کم نیست، بیان داشت: یکی از نتایجی که در بررسی‌های چندین کشور مشاهده کردم این بود که شیب اعتیاد زنان باعث تخریب بیشتر آنان می‌شود و به همین دلیل نیازمند حضور تیمهای تخصصی درمان برای زنان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیشتر شکاف میان الگوی مصرف میان زنان و مردان زیاد بود اما امروز از این شکاف کاسته شده و این مسئله خطرناک است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه بامواد مخدر افزود: راه‌اندازی این گونه مراکز این پیام را دارد که زنان می‌توانند جهت درمان اعتیاد سرپناهی داشته باشند.

سپیده علیزاده مدیرعامل مؤسسه کاهش آسیب‌ نور سپید هدایت  با اشاره به اینکه این مرکز با هزینه سازمان بهزیستی از محل مجوزهای آن و با حمایت شرکت‌هایی که مسئولیت اجتماعی‌شان را پذیرفته‌اند و کمک خیرین اداره می‌شود،‌گفت: حدود 100 مددجوی این مؤسسه با نیاز و توقعات مختلف بسیار سخت است اما خیرین در این زمینه به ما نیروی زیادی می‌بخشند.

وی ادامه داد: این مددجوها با انواع مشکلات حقوقی، اجتماعی و خانوادگی وارد مجموعه ما می‌شوند و ما با اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی در مدت کوتاه افتتاح مجموعه‌مان مواجه شدیم. مثل دو زایمان که امکان رسیدگی به آن هم تا حدودی ممکن نبود.

مدیرعامل مؤسسه کاهش آسیب‌ نور سپید هدایت از ارجاع 17 مورد از مددجویان این مؤسسه به خانواده‌هایشان خبر داد و گفت: گشت امداد و درمان سیار در این منطقه به دلیل مجاورت با ترمینال و ترددهای زیاد در محله شوش به ما کمک می‌کند و پاتوق‌های معتادان در این اطراف هدف گشت‌های ما هستند.

وی از جمله مشکلات این مجموعه را گرایش مددجویانش به سبک زندگی کارتن خوابی عنوان کرد و گفت: در ابتدای پذیرش مددجویان گاهی مسائل غیرمتعارفی مثل گاز اشک‌آور،‌تیغ، قمه و چاقو می‌بینیم.

مدیرعامل مؤسسه کاهش آسیب‌ نور سپید هدایت ادامه داد: تفاوت‌های سنی میان مددجویان نیز از دیگر مشکلات‌مان بسیاری پیش آمده که مددجویی زیر سن 18 سال بدون مدارک به ما مراجعه کرده و ادعا داشته 18 ساله است. از طرفی ما باید به مددجویان کهنسال خدمات دهی کنیم که شرایط جسمی خاصی دارند.

رضازاده معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی هم افتتاح این مرکز را یک اتفاق بزرگ عنوان کرد و گفت: کاهش آسیب بخش مهم و اساسی از برنامه‌های کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر است.

وی ادامه داد:‌معتقدم اگر در مورد کاهش آسیب‌ها برنامه‌هایمان را درسال‌های گذشته گسترش می‌دادیم و به آن تعمیق می‌بخشیدیم در حال حاضر وضع بهتری در مصرف مواد داشتیم.

 معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی تاکید کرد: برخی از مشکلات ما که به نظر غیرقابل حل می‌آید با گسترش چنین مراکزی قابل حل خواهد بود. در واقع این گونه مداخلات کمک کننده است.

رضازاده افزود:‌کسانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند مصرف موادشان را در کوتاه مدت کنار بگذارند و احساس بی‌پناهی می‌کنند می‌توانند با مراجعه به چنین مراکزی احساس امنیت را تجربه کنند و به مرور اعتیادشان را کنار بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: ما میان مصرف کننده‌ای که تصمیم ترک گرفته و کسی که نمی‌خواهد ترک کند فرقی نمی‌گذاریم و حضور تمامی دستگاه‌ها در افتتاح این مرکز نشان می‌دهد چنین مداخلاتی راه درست پیشگیری از آسیب‌هاست.

 معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی یادآور شد: 30درصد از سرپناه‌های شبانه مربوط به زنان و 15درصد از مراکز گذری نیز به زنان اختصاص داده شده است.

رضازاده اظهار امیدواری کرد: راه‌اندازی این مرکز نقطه عطفی برای بازگشت به روش‌های صحیح درمان وکاهش آسیب‌ها خواهد بود.

کد خبر 11925

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد