آمادگی سازمان بهزیستی برای اشتراک و انتقال تجارب بهزیستی ایران با وزارت کار و رفاه اجتماعی ارمنستان

بعد از ظهر روز دوشنبه دوم دی ماه جاری، خانم «زاروهی باتویان» وزیر کار و رفاه اجتماعی کشور ارمنستان، به همراه دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور، معاون و مدیران حوزه امور توانبخشی بهزیستی کشور و مدیر کل بهزیستی استان تهران، از مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر قبادی دانا در این بازدید، ضمن معرفی سازمان بهزیستی به عنوان سازمانی تخصصی و حمایتی، گفت:نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت با ترکیب جمعیتی ۳۴ درصد معلولیت های جسمی-حرکتی،۲۴ درصد معلولیت ذهنی،۱۱ درصد معلولیت بینایی،۱۳ درصد معلولیت شنوایی و ۵ درصد از این افراد دچار معلولیت صوت و گفتار هستند. همچنین ۲۷ هزار نفر از معلولیت جسمی-حرکتی از معلولیت های ناشی از ضایعات نخاعی رنج می برند.
رییس سازمان بهزیستی کشور افزود:سازمان بهزیستی با پرداخت هزینه مستمری ماهیانه از یک میلیون و ۸۶ هزار خانوار در کشور ایران حمایت می کند.
دکتر قبادی دانا در خصوص مراکز نگهداری شبانه روزی در کشور نیز گفت:۴۷ هزار نفر در بیش از یک هزار مرکز نگهداری شبانه روزی ویژه نگهداری سالمندان، معلولان جسمی-حرکتی، بیماران ذهنی، بیماران روانی مزمن و افراد دچار ضایعه نخاعی نگهداری می شوند که یا سرپرست موثر برای نگهداری در بسترخانواده ندارند و یا سرپرست آنها توان نگهداری از آنان را ندارند.
همچنین ۱۶۰۰ مرکز روزانه و مراقبتی در سطح کشور داریم که خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و... و. را به شکل روزانه ارائه می دهد که همین مرکز(مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران) نمونه ای از این مراکز است.
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تمرکز فعالیت های بهزیستی بر دو مفهوم پیشگیری و توانمند سازی تمرکز دارد، گفت:با توجه به اینکه بیماری های ژنتیک مادر زادی که یکی از عوامل بروز معلولیت هاست، بررسی وضعیت ژنتیکی ۳۳ هزار خانوار ایرانی که ۲ عضو معلول و یا بیشتر در آنها زندگی می کنند، است که ظرف ۱ سال آینده مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم  آزمایش های ژنتیکی پیش از ازدواج و بارداری را انجام دهند تا از تجدید و تشدید معلولیت پیشگیری شود که با توجه به سنگین بودن هزینه های مشاوره و آزمایش ژنتیک، دولت این هزینه ها را تقبل می کند.

وی افزود:در همین زمینه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از پزشکان ماطی ۲۰ سال گذشته، دوره های آموزشی پیشگیری از بیماری های ژنتیک را در بهزیستی گذرانده اند.

قبادی دانا با اشاره به انجام ۴ هزار و۵۰۰ مورد سقط «درمانی» در طول چهار سال گذشته، گفت:این سقط برای مادرانی که با آزمایش های مخصوص و به طور قطع معلولیت شدید جنین آنها مشخص شده است و در هفته های پیش از ۱۴ هفتگی جنین قرار دارند، در صورت تمایل انجام می شود.

نقش راهبری افراد دارای معلولیت در جامعه ایران،به خوبی ایفا شده است

رییس سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اهمیت موضوع توانمند سازی در بهزیستی نیز، افزود:هدف ما در پرورش افراد دارای معلولیت این است که این افراد زندگی مستقل با منزلت اجتماعی، توام با تاثیر گذاری در اجتماع در درون خانواده و بستر اجتماع را تجربه کنند و هر چند که برای رسیدن به این هدف، راه طولانی در پیش داریم اما حضور افراد دارای معلولیت و ضایعه نخاعی به عنوان راهبران و همکاران ما در این مراکز، نشانگر واضح این مسیر است.

 وی همچنین به مفهوم ایجاد شرایط مساعد برای ایفای نقش راهبری افراد دارای معلولیت در جامعه» در شعار امسال روز جهانی معلولان اشاره کرد و افزود:در حال حاضر این عزیزان نقش راهبری خود را در جامعه به خوبی اجرا می کنند و در همین زمینه نیز، قانونی با نام قانون جامع معلولان در سال ۲۰۰۴ میلادی در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شده است و با توجه به اینکه کشور ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت پیوسته است، قانونی پیشرفته تر و با لحاظ کردن موارد حقوقی کامل تر، حمایتی، توانمند سازی، پیشگیری، آموزشی، اشتغال، مسکن، جنبه های فرهنگی و... و. در سال ۲۰۱۷ و با نام «قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» تصویب شده است که شخص معاون اول رییس جمهوری نیز به عنوان مسئول اجرای این قانون تعیین شده است.   

دکتر قبادی دانا همچنین ضمن اظهار خوشنودی از حضور یک فرد دارای معلولیت به عنوان وزیر کار و رفاه اجتماعی کشور ارمنستان گفت:در کشور ما نیز افراد دارای معلولیت در رده های مهم و بالای اجتماع قرار گرفته اند.

وی خاطر نشان کرد:خدمات بهزیستی تنها در حوزه افراد دارای معلولیت خلاصه نمی شود، بلکه طبق قانون تاسیس سازمان بهزیستی، گروه های در معرض خطر و آسیب پذیر جامعه نیز تحت پوشش این سازمان هستند و با توجه به اینکه جمعیت سالمندی کشور ایران رو به افزایش است، شرایط مناسب، استقلال مالی، درمان، سلامت، بیمه های اجتماعی، مشارکت موثر در جامعه و...باید برای آنان در نظر گرفته شود که از وظایف بهزیستی است.

وی افزود:دبیر خانه ملی سالمندی در بهزیستی مستقر است، اما موضوع رفاه این قشر از جامعه با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و موضوع سلامت این عزیزان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهمیت و محوریت خانواده در ایران و همچنین کشور ارمنستان،تاکید کرد:هدف ما تجهیز و توسعه آسایشگاه های بزرگ سالمندی نیست،بلکه زندگی با کیفیت مناسب ،در بستر خانواده و درون جامعه را برای سالمندان دنبال می کنیم.

بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی در کشور ایران،شناخته شده است

وی همچنین به قانون های ۵ ساله برنامه توسعه در ایران اشاره کرد و افزود:بر اساس این قوانین،تولی سلامت اجتماعی بر عهده بهزیستی است .

دکتر قبادی دانا به خدمات نگهداری و آموزش های پیش از دبستان به ۶۶۰هزار کودک در ۱۵هزار مهد کودک تحت پوشش بهزیستی در کشور اشاره کرد و افزود:این مهد ها توسط بخش خصوصی اداره می شوند و کودکان در مهدهای کودک مناطق کمتر برخوردار،حاشیه ای و روستاها نیز علاوه بر خدمات نگهداری،از یک وعده غذای گرم رایگان نیز بهره مند می شوند.

وی با اشاره به فعالیت ۳۴شیرخوارگاه تحت پوشش بهزیستی در ۳۱استان کشور،گفت:کودکان بدون سرپرست موثر از نوزادی تا پایان شیرخوارگی در این مراکز نگهداری می شوند و همچنین کودکان بین ۳تا۱۸سال بر اساس رده سنی و به تفکیک جنسیت در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در توضیح این مراکز افزود:مراکز شبه خانواده،مجموعه هایی هستند که با آسایشگاه تفاوت دارند و در آنها ۷تا۱۰کودک در کنار هم و به سرپرستی یک مادریار یا مددکار در محیطی شبیه خانواده، شرایط یک زندگی خانوادگی را تجربه می کنند.

دکتر قبادی دانا گفت:در خصوص کودکان بد و بی سرپرست نیز هدف ما سپردن آنها به خانواده هاست که در کشور ما استقبال خوبی از این موضوع می شود به طوری که خانواده های متقاضی بیشتر از تعداد کودکانی است که شرایط فرزندخوانده شدن را دارند .

وی افزود:در سال جاری حدود دو هزار کودک به خانواده ها سپرده شده اند و کودکان دارای معلولیت و یا مبتلا به ویروس HIV نیز  برای فرزند خواندگی،مطلوب خانواده های ایرانی هستند.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین به خدماتی چون پرداخت کمک هزینه دولت به افراد حاضر در خانواده های جایگزین  یا مراکز شبه خانواده و تحت پوشش قرار گرفتن ۲۴۰هزار زن سرپرست خانوار در بهزیستی اشاره کرد و افزود:حمایت از افراد مبتلا به اعتیاد یا سو مصرف مواد از دیگر مسئولیت های بهزیستی است که در زمینه درمان و بازخوانی افراد معتاد نیز تجارب خوبی داریم و آماده انتقال این تجارب به وزارت کار و رفاه اجتماعی کشور ارمنستان هستیم.

دکتر قبادی دانا در پایان سخنانش با اشاره به توئیت اخیر مقام معظم رهبری گفت:رهبر معظم انقلاب در هفته افراد دارای معلولیت ،متذکر شده اند که مسئولیت معلولان تنها با بهزیستی نیست،بلکه تمامی سازمان ها و نهادهای کشور موظف به حمایت و تسهیل در امور این عزیزان هستند و همین فرمایش ایشان نیز در قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت متبلور شده است و سازمان بهزیستی نیز در احقاق حقوق افراد دارای معلولیت،نقش مطالبه گری دارد.

کد خبر 11891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =