مشارکت عمومی، تضمین کننده سلامت اجتماعی است

دیروز دومین روز از نشست تخصصی معاونین پیشگیری ادارات کل بهزیستی سراسر کشور با حضور دکتر وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور و دکتر مجید رضازاده معاون توسعه پیشگیری این سازمان با محوریت بحث و تبادل نظر به منظور ارائه راهکارهای لازم معاونت پیشگیری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر مجید رضازاده معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در این نشست گفت: اولویت بندی‌ پروژه ها و طرح ها و همچنین کنار گذاشتن اقداماتی که ممکن است اثر بخش نباشد یا در اولویت پایین تری قرار داشته باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نیاز به جرات مندی دارد.
وی افزود: در این راستا لازم است تا در حوزه اجرا، برنامه های قابل واگذاری، برون سپاری شود یا ارتباط خوبی با سایر دستگاههای اجرایی برقرار شود تا از توان سایر دستگاهها نیز استفاده کنیم.
دکتر رضازاده با اشاره به اولویت بندی طرح‌ها تصریح کرد: وقتی با کاهش بودجه مواجه هستیم، باید کارها را اولویت بندی کنیم و مواردی که اولویت کمتری دارند، در مراتب پایین تر قرار گیرند.  
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: در این راستا، نیاز است تا کارها با اولویت کمتر واگذاری شود و کارهایی که اثر بخش نیست، بازخورد آن داده شود تا اقدامات لازم صورت پذیرد.  
دکتر مجید رضازاده با اشاره به پروژه های جدید خاطر نشان کرد: مگا پروژه هایی مثل «برنامه رصد» از برنامه‌های بسیار مهمی است که خدمت مقام معظم رهبری نیز ارائه شده است. فرایند ورود اطلاعات و دقت و صحت در این فرایند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا وقتی اطلاعات نادرست وارد شود، خروجی آن نیز نادرست خواهد بود و در اولویت‌بندی برنامه‌ها ما را گمراه خواهد کرد و این اتفاق کل برنامه و فرایندهای آن را زیر سوال می‌برد.  
وی در ادامه، به فعالیت مراکز «به اضافه زندگی» اشاره کرد و تصریح کرد: لازم است تا این به این موضوع به عنوان یک فرصت مناسب نگاه کنیم، زیرا بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده است، این مراکز می‌توانند بیشترین کمک را در حوزه برنامه‌های پیشگیرانه داشته باشند.
رضازاده با اعلام اینکه «گروه هدف ما گروهی از جمعیت عمومی کشور هستند که قرار است به آنها خدمات سطح یک داده شود» گفت: این مراکز می‌توانند دسترسی به جامعه هدف را فراهم کنند خصوصاً در مناطقی که پرونده‌های مددجویی بیشتری وجود دارد، به عنوان مثال: در مناطقی که معلولیت بیشتری را شاهد هستیم، عوامل معلولیت زا نیز بیشتر بوده است. بنابراین این مراکز خود به خود به مناطقی میروند که خدمت گیرنده با اولویت بالاتری در آنجا خواهد بود.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در بخش پایانی سخنان خود به فعالیت مراکز تسهیل گری اشاره کرد و گفت: سیاست گذاری سازمان این است که کارها به مردم خصوصاً متخصصین و یا سایر دستگاههای دولتی واگذار شود. به عنوان مثال اگر در برنامه اعتیاد تصمیم داشتیم تا همه برنامه های درمان توسط سازمان تهیه شود، کار بسیار دشواری بود اما با واگذاری به متخصصین و مشارکت مردم و البته با نظارت و چارچوب بندی ما، کار به خوبی پیش رفت و به درستی انجام شد.
وی افزود: سیاستی که از دفتر پیشگیری از آسیب ها خواسته شده آن است که کار اجتماعی انجام دهند و از افراد متخصص و کاردان و یا اشخاصی که میتوانند در حوزه های مرتبط به ما کمک کنند، استفاده شود. این امر موجب می شود که کیفیت کار افزایش یافته و هزینه های آن نیز کاهش یابد و در نهایت هم فرصت نظارت برای ما ایجاد و مشارکت مردمی را هم بالا می برد که مشارکت عمومی، تضمین کننده سلامت اجتماعی است.

کد خبر 11731

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =