برگزاری اولین جشن بزرگ یلدای با تجربگان توسط بنیاد فرزانگان

معاون امور توانبخشی استان کردستان، با اشاره به برگزاری اولین جشن بزرگ یلدای با تجربگان توسط بنیاد فرزانگان، گفت: بنیاد فرزانگان در راستای مشارکت با سازمان بهزیستی، برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، درمانی، ورزشی و تفریحی برای سالمندان در کل استان اجرا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کردستان مژگان مشفق دیروز (۲۷آذر) در اولین جشن بزرگ یلدای با تجربگان استان کردستان، که در سرای سالمندان سنندج برگزار شد، اظهار کرد: بنیاد فرزانگان نهادی غیر دولتی است که توسط سالمندان به صورت داوطلبانه برای برگزاری آیین‌ها از سازمان بهزیستی مجوز دریافت می‌کنند.

وی افزود: فعالیت بنیاد فرزانگان در راستای مشارکت با سازمان بهزیستی، برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، درمانی، ورزشی و تفریحی برای سالمندان در کل استان اجرا می کنند.

معاون امور توانبخشی استان کردستان، با اشاره به اینکه بنیاد فرزانگان تشکل‌های پویای مردمی است، بیان کرد: اعضای این بنیاد شامل کلیه سالمندان ۶۰ سال به بالا و بازنشستگان دستگاه‌های دولتی است که با هدف حفظ سلامت و توانمندسازی سالمندان مشغول به فعالیت هستند.

مشفق با ذکر اینکه در حال حاضر ۴ بنیاد فرزانگان در سطح استان راه اندازی شده است، عنوان کرد: در شهرستان های سنندج، سقز، قروه و دیواندره با بیش از ۳۵۰ نفر سالمند تشکیل شده است.

وی ذکر کرد: هدف از تشکیل این بنیاد پر کردن اوقات فراغت و توانمندسازی سالمندان با تاکید بر مشارکت جامعه و مشارکت همگانی مردم است.

معاون امور توانبخشی استان کردستان، به فعالیت‌های بنیاد فرزانگان اشاره کرد و گفت: این بنیاد در حوزه‌های آموزش سلامت ویژه سالمندی، اردوهای ورزشی، برگزاری جشنواره، مسابقات ورزشی و غیر فعالیت می‌کنند.

مشفق بیان کرد: با توجه به اینکه روند سالمندی در حال رشد بوده و نرخ باروری کاهش داشته در نتیجه جمعیت سالمندی افزایش پیدا کرده به طوری که پیش بینی شده در سال ۲۰۵۰، یک سوم جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند لذا باید با برنامه ریزی و دور هم جمع شدن سالمندان این مهم را ضروری بدانیم.

وی به ثبت نام سالمندان در بنیاد فرزانگان اشاره کرد و افزود: افراد سالمند برای ثبت نام در این بنیاد می‌توانند به پایگاه بنیاد فرزانگان شهرستان خود مراجعه کنند.

در ادامه ناصر کریمیان، رئیس بهزیستی شهرستان دیواندره، با بیان اینکه مراسم شب یلدا برای اولین بار توسط بنیاد فرزانگان برای سالمندان استان برگزار شده است، گفت: هدف از برگزاری این بنیاد ایجاد همگرایی و هم افزایی، روحیه شادابی و نشاط در سالمندان، زمینه پر کردن اوقات فراغت و در نتیجه ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان کردستان است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد فرزانگان یک موسسه مردمی و فرهنگی است، افزود: راه اندازی فرزانگان همچنین با هدف ارتقاء سطح سلامت اجتماعی، روانی و جسمی سالمندان با بهره گیری از توانمندی های خود سالمندان شکل می‌گیرد.

رئیس بهزیستی شهرستان دیواندره، با اشاره به اینکه بیش از ۸ درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل داده‌اند، ذکر کرد: برگزاری چنین برنامه هایی نقطه عطفی برای هر چه بهتر این مراسم ها در سال های آینده است.

کریمیان با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی متولی اصلی خدمات رفاهی، حمایتی و اجتماعی است که بیش از ۱۵۰ موسسه تخصصی دارد، عنوان کرد: تمام دستگاه ها و نهادهای دولتی و مردمی وظیفه دارند به بنیاد فرزانگان که مختص به افراد سالمند بوده کمک کنند که محیطی امن و آرامش بخش برای سالمندان فراهم شود.

وی افزود: بنیاد فرزانگان تحت نظارت سازمان بهزیستی است اما باید تمام دستگاه ها با این بنیاد تعامل داشته باشند که بتوانند فعالیت های خود را در استان گسترش و توسعه بدهند.

رئیس بهزیستی شهرستان دیواندره، با اشاره به اینکه بنیاد فرزانگان اتاق فکری برای سالمندان است، بیان کرد: برخی از افراد بعد از بازنشسته شدن در خانه هایشان ماندگار می‌شوند لذا این بنیاد با هدف تکریم سالمندان و حفظ جایگاه آن ها در جامعه فعال بوده و برای بهبود روند برنامه هایشان نیازمند مشارکت همگانی مردم و دستگاه ها هستند.

در ادامه حمشت الله کوهی، مدیر عامل بنیاد فرزانگان شهرستان قروه نیز گفت: هدف ما از برگزاری این مراسم مشارکت سالمندان از فعالیت های اجتماعی است.

وی افزود: برگزاری مراسم شب یلدا توسط سالمندان بنیاد فرزانگان طرحی و برنامه ریزی شده چرا که سالمندان نیازمند توجه و دیده شدن هستند.

مدیرعامل بنیاد فرزانگان شهرستان قروه، ذکر کرد: هدف کلی و چشم انداز اصلی ما این است که استان کردستان را به نماد سالمندان فعال در سطح کشور تبدیل کنیم.

کوهی با اشاره به محیط های دوستدار سالمند، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل عدم اعتبار نمی‌توانیم این محیط را برای سالمندان فراهم کنیم.

وی به برنامه های توسعه مبتنی بر اجتماع اشاره کرد و گفت: این برنامه ها باید توسط اجتماع تشکیل شود که بحث معشیت سالمندان را بهبود ببخشد چرا که این افراد حق زندگی کردن در جامعه را دارند.

کوهی خاطرنشان کرد: هدف از تاسیس این بنیاد، کمک به سالمندان جهت بهبود سبک زندگی و همچنین افزایش مشارکت های فعال اجتماعی بوده و امید است با همکاری خود سالمندان، خیرین و ادارات و همه ارکان اجتماعی نقشی مفید و مثمرثمر در این مهم داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد فرزانگان شهرستان قروه، به تعامل بین دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی اشاره کرد و یادآور شد: بنیاد فرزانگان تنها نهاد رسمی در بحث سالمندان است که امیدواریم این تعامل در میان دولت و مردم همچنان ادامه دار باشد.

کد خبر 11713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد