سهم معلولان ذهنی ایرانشهر در تولید ملی و اقتصاد مقاومتی

رییس اداره بهزیستی ایرانشهر گفت: معلولان ذهنی این شهرستان با تولید صنایع دستی فعل ما می‌توانیم را به نمایش گذاشته و نقش خود را در تولید ملی و اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند.

ابراهیم نرماشیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معلولیت ذهنی یکی از آسیب‌هایی است که در کنار محدودیت های روانی؛ عامل تضعیف حرکات جسمانی نیز می شود؛ اما این آسیب در شهرستان ایرانشهر به صورت هدایت شده و خلاق توسط مربیان دلسوز با تلفیق هنر از چالش «نتوانستن» به فعل «توانستن» راه پیدا کرده است.

٣۵ دختر معلول ایرانشهری در مرکز حرفه آموزی معلولان ذهنی با فراگیری آموزش های لازم در رشته های سوزن دوزی، گلیم بافی، سکه دوزی، آینه کاری، معرق کاری و گل سازی توانستند بر مشکلات خود فائق آیند و از انزوا و گوشه گیری فاصله گیرند. 

رییس اداره بهزیستی ایرانشهرافزود: معلولانی که به تصور جامعه باید خانه نشین باشند امروز با تولید صنایع دستی الگویی برای سایر افراد شده‌اند. 

 یکی از مربیان این مرکز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: معلولان ذهنی این مرکز با آموزش مربیان سخت کوش مجموعه به تولید هنرهای سنتی و صنایع دستی همچون گلیم بافی، سکه دوزی و سوزن دوزی بلوچ می پردازند.

سمیه نارویی بیان کرد: از آنجا که هدف برگزاری این دوره ها از ابتدا مهارت آموزی معلولان و خودکفایی و کسب درآمد بوده؛ تمامی کارآموزان این مرکز پس از دریافت مدرک مهارت فنی و حرفه ای می توانند به راحتی برای خود ایجاد شغل کنند.

وی بزرگترین دغدغه مرکز توانمندی معلولان ذهنی را فقدان بازار عرضه محصولات تولیدی در سطح شهرستان دانست و افزود: معلولان سهم خود از اقتصاد مقاومتی پویا و ملی را با تحمل تمام سختی ها به نمایش گذاشته اند که امیدواریم مسوولان نیز با فراهم کردن بسترهایی همچون ایجاد مراکز عرضه و تقاضا؛ معلولان را برای فروش محصولاتی که با مشقت فراوان تولید کرده اند یاری رسانند.

نارویی گفت: در این مرکز هر نوع آموزش به همراه تجهیزات آموزشی برای افراد معلول به صورت رایگان انجام می شود و علاقه‌مندان می توانند، به این کارگاه مراجعه کنند.

ایرانشهر در ۳۳۷ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر راه ترانزیتی میلک- چابهار قرار دارد.

کد خبر 11697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد