دولت باید نگاه ویژه‌ای در بودجه به حوزه زنان و مصوبات برنامه ششم داشته باشد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست مسئولان معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: این واقعیتی است که به غیر از زنان سرپرست‌خانوار تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از جمله بهزیستی، عده‌ای از زنان سرپرست‌خانوار نیز تحت حمایت سازمان‌های حمایتگر نیستند، بنابراین لازم است ردیف اعتباری برای این بخش در نظر گرفته شود که این دستگاه‌ها از این اختیار برخوردار باشند که در صورت مراجعه زنان سرپرست‌خانوار جدید یا بدسرپرست بتوانند از آنها حمایت کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از خانه ملت، نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی به منظور بررسی بودجه مرتبط با حوزه زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه‌دار، خانواده، آسیب‌های اجتماعی اعم از کودکان کار، اعتیاد، طلاق، جامعه معلولان و تطبیق بودجه با مفاد قانون برنامه ششم توسعه برگزار شد.

«فریده اولادقباد» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، گفت: بانوان نماینده از آغاز مجلس دهم علاوه بر فعالیت در کمیسیون های تخصصی، همواره در راستای اقدامات حمایتی فراکسیون زنان در جهت تحقق مطالبات جامعه زنان به طور جدی ورود پیدا کرده اند. کما اینکه یکی از این مطالبات در ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست خانوار محقق شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: فراکسیون زنان توانست از طریق نمایندگان زن عضو در کمیسیون تلفیق بودجه در سال ۹۷ در حدود ۲۳۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان خانه‌دار مصوب کند، ضمن اینکه از بُعد نظارتی فعالیت‌های خود نشستی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته که در آن گزارشی از نحوه تخصیص منابع به این بخش ارائه شد که نشان می‌داد تا مردادماه ۱۲ درصد بودجه این بخش تخصیص پیدا کرده است. ضمن اینکه قرار بود گزارش دیگری بعد از گذشت چند ماه ارائه دهند که با استناد به آن بتوانیم تامین اعتبارات این بخش را از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کنیم.

وی، تصریح کرد: این واقعیتی است که به غیر از زنان سرپرست‌خانوار تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی، عده‌ای از زنان سرپرست‌خانوار نیز تحت حمایت سازمان‌های حمایتگر نیستند، بنابراین لازم است ردیف اعتباری برای این بخش در نظر گرفته شود که این دستگاه‌ها از این اختیار برخوردار باشند که در صورت مراجعه زنان سرپرست‌خانوار جدید یا بدسرپرست بتوانند از آنها حمایت کنند.

اولادقباد، یادآور شد: امسال در لایحه بودجه برای بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست‌خانوار که تاکنون منابع آن از طریق تبصره ۱۴ قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شد، ردیف مستقلی در نظر گرفته نشده، به همین دلیل باید تلاش کنیم در کمیسیون تلفیق این مهم احصاء شود.

این نماینده، عنوان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌ها در فراکسیون زنان اجرای بند (ت) ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه (توانمندسازی زنان) است که در جلساتی که با خانم ابتکار داشتیم مطرح شد کما اینکه وی مکاتباتی در این زمینه انجام داده‌اند، اما در نهایت مشاهده کردیم که در لایحه بودجه سال ۹۹ سازمان برنامه و بودجه، ردیفی برای این بخش اختصاص نداده است، و این در حالی است که بودجه کشور باید براساس قانون برنامه ششم توسعه تدوین شود.

وی، خاطرنشان کرد: مجلس تنها می‌تواند در قالب اصلاح و الحاق ردیف اعتبار برای موارد متعدد در لایحه بودجه لحاظ کند و براساس درآمدها در کمیسیون تلفیق مصوب شود، چرا که فقط دولت می‌تواند بودجه سالانه را به طور کامل تدوین کند.

اولادقباد، اظهار کرد: موضوع زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است، ضمن اینکه با توجه به تورم فعلی نمی‌توان بودجه سال گذشته را برای رفع نیازهای این بخش مصوب کرد. بنابراین دولت و سازمان برنامه و بودجه باید نگاه ویژه‌ای به حوزه زنان و خانواده و مصوبات  قانون برنامه ششم توسعه در این حوزه داشته باشند.

وی، تاکید کرد: فراکسیون زنان در قانون برنامه ششم توسعه تلاش کرد تا در ماده ۲ این قانون که به حمایت از فقرا تاکید دارد، عبارت با اولویت زنان سرپرست‌خانوار را لحاظ کند، بنابراین تلاش حداکثری اعضای این فراکسیون در کمیسیون تلفیق نیز به طور قطع حمایت از حوزه زنان و خانواده خواهد بود.

وی، با بیان اینکه پیشنهادات ارائه شده برای لحاظ در بودجه ۹۹ در قالب ملی و استانی به فراکسیون زنان ارائه شده است، عنوان کرد: در حوزه استانی پیشنهادات مربوط به تهران بوده که پیرامون آسیب‌های اجتماعی اعم از کودکان کار، کودکان زباله‌گرد و متکدیان مطرح شده که نیاز است در بودجه ۹۹ برای آن ردیف مشخصی در نظر گرفته شود. کما اینکه این مهم را در ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه نیز لحاظ کردیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بررسی بودجه باید هم دیدگاه ملی و هم استانی مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: هم‌اکنون تهران به عنوان نماد کشور با ۲۰ درصد مهاجرت مواجه بوده که بیانگر مهاجرت ۹۵۰ هزار نفر به این شهر است که ساماندهی آنها نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم و آموزش است. ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که اغلب آنها در حاشیه تهران مستقر می‌شوند. همچنین قانون حمایت از معلولان از اقدامات در خور نمایندگان این دوره از مجلس بود که اجرای آن نیازمند تامین اعتبارات لازم در بودجه ۹۹ است.

کد خبر 11671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد