هزینه کردن در حوزه فناوری اطلاعات، سرمایه‌گذاری است/ تاکید بر بهره‌گیری از دستاوردهای IT برای پوشش برنامه‌های نظارتی

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پنجمین نشست روسای ادارات فناوری اطلاعات ارتباطات و تحول اداری در مشهد با بیان اینکه هزینه کردن در حوزه فناوری اطلاعات به نوعی سرمایه‌گذاری است، گفت: در آینده‌ای نزدیک فناوری اطلاعات به دستاوردهایی خواهد رسید که پوششی برای برنامه‌های نظارتی سازمانی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از خراسان رضوی، «وحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در پنجمین نشست علمی، تخصصی و کاربردی روسای ادارت فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی کشور، گفت: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول اداری موتور تحول و تحرک در هر سازمانی هستند. ساختار مراکز فناوری اطلاعات دربهزیستی کشور نیازمند تحول است شاید در دورانی IT به عنوان یک مجموعه زینتی تلقی می‌شد؛ اما امروز IT ستون فقرات هر سازمانی است و بر این اساس باید بازنگری نسبت به فرآیندهای موجود در این حوزه صورت گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: انتظار است که فعالیت‌ها بیش از اینکه به صورت فیزیکی برقرار شود براساس مجازی باشد و جلسات هفتگی از طریق ویدئو کنفرانس و ارتباطات مجازی روزانه شکل بگیرد اگر در مجموعه تحول اداری و برنامه‌ریزی میخواهیم که نظام پیشنهادات را پیاده کنیم باید نطفه آن در مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول اداری شکل گیرد. وجود فناوری اطلاعات مانند وجود هوا و آب است که نبود آن با ادامه حیات مغایرت دارد؛ بنابراین در بهزیستی نیز حیات سازمانی با نبود فناوری اطلاعات و ارتباطات با مشکل روبه رو می‌شود.

ویبا بیان این مطلب که هزینه کردن در حوزه فناوری ارتباطات، اطلاعات و تحول اداری سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: اگر حداقل اعتبارات تملک و دارایی را داشته باشیم باید به سمت ارتباطات و فناوری اطلاعات سوق پیدا کند و با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب تخصیص صورت گیرد تا در سال ۹۹ بتوان برنامه‌ریزی بهینه‌ای در این حوزه صورت داد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه IT باید اولویت بهزیستی باشد و زینت المجالس نباشد بلکه حضورش در تمامی برنامه‌های سازمان محسوس شود، عنوان کرد: اگر سازمانی آمار درستی از جامعه هدف خود نداشته باشد برنامه‌ریزی مفهوم مناسبی نخواهد داشت و آینده روشنی شکل نخواهد گرفت؛ بنابراین در موضوع آمار باید دقت عمل بیشتری صورت گیرد به طوری که یک مرجع واحد امار در سازمانی داشته باشیم که ثبت آمار را به روز انجام دهد.

وی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بحث دولت الکترونیک اتفاقات خوبی شکل گرفته است و باید در بهزیستی دولت الکترونیک زمینه‌سازی برای هوشمندسازی باشد؛ بنابراین باید به سمت شفاف‌سازی فعالیت‌ها در بستر فناوری اطلاعات برویم. در آینده اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود که علاوه بر بهره‌وری در حوزه اجرا در هوشمندسازی نیز به ارتقا خواهیم رسید.

قبادی‌دانا با بیان اینکه مناسب‌سازی و دسترسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول اداری بهزیستی باید صورت بگیرد، گفت: ما باید با توجه به جامعه هدفی که داریم اولین سیستم اتوماسیون اداری را برای نابینایان، ناشنوایان داشته باشیم تا بهتر به مددجویان خدمت‌رسانی کنیم. همچنین باید در بهزیستی سامانه و سایتی ویژه نابینایان و ناشنوایان طراحی شود به عنوان مثال اگر سازمانی در مجموعه بهزیستی برای معلولین مناسب‌سازی نشده باشد چگونه می‌توان انتظار داشت در دیگر ارگان‌ها برای جامعه هدف ما ارزش قائل شوند و IT نیز به همین میزان باید برای جامعه هدف بهزیستی برنامه‌ریزی داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: یکی از مسائل و مشکلات ما این است که تنها ایجاد نیاز می‌کنیم اما نمی‌توانیم به این نیاز پاسخ بدهیم؛ به عنوان مثال اورژانس اجتماعی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها شکل گرفته است اما بهره‌مندی از این اورژانس در تهران و مشهد در مقایسه با یک شهرستان کوچک براساس جمعیت و آسیب‌های اجتماعی چقدر است؟ در بعضی از مناطق شاید نیاز محدودتر باشد و در بعضی از شهرها گسترده‌تر اما متاسفانه نیازسنجی درستی صورت نگرفته است. از طرفی ثبت مخاطرات در زمان سیل در بهزیستی به خوبی صورت گرفت و خسارات ناشی از سیل در ۲۴ استان ثبت شد هر چند وظیفه بهزیستی نبود اما در قبال مطالبات و مشکلات مددجویان بهزیستی در زمان سیل و زلزله مسئول هستیم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به ساختار تحول اداری باید سازو کار های جدید صورت گیرد، افزود: موضوع فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری از اولویت‌های بهزیستی است و باید امکانات نیز به همین سمت سوق پیدا کند. در بحث سخت‌افزاری نیازمند توسعه شبکه هستیم، اگر به دنبال رسوخ IT در بهزیستی هستیم باید در قالب یک فعالیت فراگیر خود را نشان دهد و و از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

قبادی‌دانا با اشاره به طرح «مثبت زندگی» در بهزیستی، گفت: مثبت زندگی طرحی قدیمی و بر زمین مانده است و IT می‌تواند بستری برای ارتقای این طرح باشد بسیاری از مراجعان بهزیستی می‌توانند در بستر IT از منازل و یا محل کار خود با بهزیستی ارتباط درون شبکه‌ای برقرار کنند؛ زمانی تمامی طرح‌های فرهنگی و اجتماعی پیوست فرهنگی داشت و باید در حوزه IT نیز فعالیت‌ها در بستر IT قرار بگیرد طرح مثبت زندگی نیز به همین معناست که خدمات بهزیستی به جامعه هدف انتقال پیدا کند و تنها از بستر IT می‌توان مراجعات، امضاها، ثبت خیریه‌ها و مراکز، ایجاد پرونده‌های الکترونیکی برای جامعه هدف و بسیاری ازاولویت‎‌های کاری بهزیستی را به حداقل رساند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، اذعان کرد: در کشور مشکل دانش و قوانین نداریم بلکه در عمل مشکل داریم و این موضوع تفاوت ما را با کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد از این رو باید آموزش‌ها به روز، بهینه و استانداردسازی شود. ما باید خود را منطبق کنیم با تکالیفی که برعهده داریم اینکه در برنامه ششم توسعه چه تکالیفی بر زمین مانده و از طرفی نگاهی به برنامه هفتم توسعه بیندازیم و اینکه چه جایگاهی خواهیم داشت.

وی، افزود: اینکه موضوع سلامت اجتماعی در برنامه ششم عنوان شده گام موثری بوده است اما اگر بتوانیم در سیاست‌های نظام و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری عنوان کنیم و تعامل خوبی برقرار شود با دستگاه‌های ذی‌ربط آینده‌نگری خوبی می‌تواند باشد. در سایر فعالیت‌های سازمانی نیز این موضوع می‌تواند جاری باشد. موضوع تحول از جمله موضوعاتی است که باید به سمت مطلوب نقد شود اگر تغییر را بپذیریم و نگرشی در مدیران و سپس در لایه‌های یک جامعه یا سازمان نیز تسری پیدا کند و آماده یک تحول و تغییر در سازمان بهزیستی کشور خواهیم بود.

کد خبر 11604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد