افزایش آگاهی مردم از خدمات اورژانس اجتماعی امری ضروری است

زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در مصاحبه با خبرنگار صداو سیمای استان مرکزی افزود : اورژانس اجتماعی مرکزی است که به آسیب‌های اجتماعی از قبیل : کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، معلول‌آزاری، خشونت‌های خانگی و مواری مشابه خدمات تخصصی ارائه می‌دهد, پذیرش، خدمات تخصصی، ترخیص و پیگیری پس از ترخیص بخشی از خدمات اورژانس اجتماعی است

امینی افزود:  اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که برای حل مشکلات مردم توسط دفتر امور آسیب‌دیدگان بهزیستی استان  در حال اجراست. این برنامه تلفیقی از مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی(‌مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن 123، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی است که در مرحله اول با هدف توانمندسازی اجتماع محور در سکونت‌گاه‌های غیررسمی تدوین شده است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: با عنایت به اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای کنترل وکاهش آسیب های اجتماعی و جرایم قایل است  وبا توجه به وظایف بهزیستی در خصوص لزوم حمایت از افراد در معرض آسیب اجتماعی از قبیل: کودک آزاری، همسر آزاری،  دختران فراری ، کودکان خیابانی،  خانواده های در معرض طلاق، خودکشی و....ضرورت راه اندازی خط سه رقمی تلفن اورژانس اجتماعی  به منظور دستیابی آسان و سریع برای افراد گروه های هدف آشکار گردید.

وی افزود : اورژانس اجتماعی متشکل از گروهی روان شناس و مشاور و مددکار است. اگر درمواقع بحران تماس بگیرید هم مشاوره­ی تلفنی می ­دهند و هم درصورت لزوم با تیم مشاوره و روان شناسی و مددکاری در محل حاضر می ­شوند و مداخله در بحران می کنند. اورژانس اجتماعی با نیروی انتظامی هم هماهنگ هستند تا در مواقع لزوم از آن­ها کمک بگیرند. مرکز اورژانس اجتماعی یا فوریت های اجتماعی از طریق سه بخش خط ۱۲۳ و تیم سیار و مرکز مداخله به جامعه هدف خدمت ­رسانی می­ کند این شماره در کل کشور ثابت است. ضمنا تمام خدمات اورژانس اجتماعی رایگان است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان نمود: گروه‌های هدف این برنامه نیز زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، همسران و کودکان آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی هستند که به هر دلیل در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند. خدمات تخصصی این برنامه نیز خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی، آموزشی است.

این مقام مسئول  ضمن بیان این موضوع  که  افزایش آگاهی مردم از خدمات اورژانس اجتماعی امری ضروری است افزود : اورژانس اجتماعی نقش یک رابط اجتماعی دارد. اگر کودکی در معرض خطر باشد و مددکاران اجتماعی اورژانس تشخیص بدهند که فرد در معرض خطر است می‌توانند مداخله کنند و بعد کارهای قضایی­ مریوط انجام شود مداخله اورژانس اجتماعی در آسیب‌های اجتماعی یا باید خود معرف باشد یعنی که خود مردم باید زنگ بزنند ، یا باید حکم قضایی داشته باشد.

امینی در پایان خاطر نشان کرد :خدمات این مرکز می تواند از طریق تماس با خط اورژانس اجتماعی 123 و خدمات اجتماعی سیار و همچنین از طریق حضور تیم های تخصصی مستقر در سایر سازمانها یا نهادهای ذیربط نیز به افراد در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی ارایه شود .

شایان ذکر است هم استانیها میتوانند   خشونت های مربوط به کودک آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و معلول آزاری و همچنین موارد اقدام به خودکشی را با خط تلفنی ۱۲۳ درمیان بگذارند و مطمئن باشند اسم و اطلاعات تماس آنها افشا نمی شود.

کد خبر 11540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد