زنان معتاد کجا نگهداری می‌شوند؟

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره نحوه خدمات رسانی به زنان معتاد گفت: مراکزی در قالب‌های مختلف برای نگهداری از زنان معتاد در سطح کشور فعال است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت اعلام کرد تنها در تهران، نزدیک به ۲ هزار زن معتاد زندگی می‌کنند. با توجه به اهمیت نقش زنان در جامعه، درباره چگونگی نگهداری از زنان معتاد از مسئولان سازمان بهزیستی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

فرید براتی سده مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد در سازمان بهزیستی به عنوان "مرکز اقامتی و بهبود درمان اعتیاد" شناخته می‌شوند. در حال حاضر هزار و ۱۸۲ مرکز در کشور داریم که تعداد ۷۴ مرکز برای زنان فعال است.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته، ۳۷۶ هزار نفر به صورت داوطلبانه به کمپ‌ها مراجعه کردند؛ افزود: این مراکز به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی مراکز برای نگهداری روزانه هستند و برخی مراکز در شب‌ها پناهگاه معتادان هستند.


مرکز جامع زنان برای ارائه خدمت به  معتادان زن فعال است

براتی ادامه داد: اعتیاد زنان مسئله ویژه‌ای است که مورد توجه ما قرار دارد. برای زنانی که اعتیاد دارند مرکزی تحت عنوان مرکز جامع زنان در تهران ایجاد شده است که در آن به زنان باردار، مادران معتاد و معتادان زن پر خطر خدمترسانی می‌شود.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: افراد در این مراکز تا سه ماه در مرکز زندگی می‌کند و از خدمات درمانی و مشاوره پزشکان متخصص و روانپزشکان بهره می‌برد. همچنین در این مراکز مهارت‌هایی به این افراد آموزش داده می‌شود.

وی افزود: برای مادرانی که اعتیاد دارند، مراکزی تحت عنوان "مادر و کودک" ایجاد شده است که تسهیلاتی برای کودکان در نظر گرفته است. در این مراکز اگر کودکان مصرف کننده باشند، به واحد درمان معرفی می‌شوند در غیراینصورت با مادر خود زندگی می‌کنند و مادرها تحت درمان قرار می‌گیرند.

 براتی با اشاره به اینکه مرکز جامع زنان در جنوب تهران قرار دارد؛ ادامه داد: در حال حاضر دو مرکز مادر و کودک در تهران و خراسان رضوی ایجاد شده است.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بخشی از این مراکز، به بانوان باردار مصرف کننده مواد مخدر که نیازمند خدمات بهزیستی هستند، تعلق دارد. این افراد تا زمان زایمان، در این مراکز می‌مانند و پس از به دنیا آوردن فرزندشان، در صورت نیز به مراکز درمانی انتقال داده می‌شود.

وی افزود: فلسفه اعتیاد زنان با مردان بسیار متفاوت است. به همین جهت یک مرکز مطالعات اعتیاد زنان ایجاد شده و در آن از متخصصان بهره گرفته و به پژوهش در این باره می‌پردازیم.

 براتی ادامه داد: برخی زنان نمی‌توانند اعتیاد را ترک کنند و ممکن است رفتارهای پرخطری انجام دهند، از این رو در این مرکز از این افراد نیز مراقبت می‌شود و خدمات بهداشتی و درمانی برای کاهش آسیب برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره ساماندهی معتادان بی خانمان گفت: معتادانی که جایی برای ماندن ندارند، می‌توانند در ۱۰۸ سرپناه بهزیستی شب را بگذرانند و از استحمام و غذای گرم این مراکز استفاده کنند. همچنین ۲۶ سرپناه در سراسر کشور برای بانوان بی خانمان است.

وی درباره ظرفیت این سرپناه‌ها افزود: ظرفیت این سرپناه‌ها در کل کشور متفاوت است، اما از ۲۰ تا ۳۵ نفر متفاوت است. در سال گذشته ۴ هزار زن و بیش از ۷ هزار مرد در این پناهگاه‌ها شب را صبح کرده اند. همچنین هیچ محدودیتی برای ورود این افراد در این مراکز وجود ندارد.


 
کد خبر 11533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد