۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
مقاله | آموزش مهارتهای زندگی

آموزش مهارت های زندگی: به عنوان روشی برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است. مجموعه ای از توانایی ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند که تأثیر مثبتی در کاهش سوء مصرف مواد، پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز، تقویت اتکا به نفس، افزایش مهارت مقابله با فشارها و استرس، برقراری روابط مثبت و مؤثر اجتماعی دارد.

در سال ۱۹۹۳ آموزش مهارت های زندگی از سوی سازمان ملل متحد به کشورهایی که عضو این سازمان بودند توصیه شد. در ایران آموزش مهارت های زندگی یکی از خدماتی است که سازمان بهزیستی به خانواده های تحت پوشش ارائه می دهد و از سال ۱۳۷۵ برای نخستین بار این برنامه تدوین و تاکنون اجرا می شود.

آموزش مهارت های زندگی: به عنوان روشی برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است. مجموعه ای از توانایی ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند که تأثیر مثبتی در کاهش سوء مصرف مواد، پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز، تقویت اتکا به نفس، افزایش مهارت مقابله با فشارها و استرس، برقراری روابط مثبت و مؤثر اجتماعی دارد.

مهارت های ده گانه زندگی

۱ـ خودآگاهی: مهارت خودآگاهی توانایی شناخت از نقاط ضعف و قوت خواسته ها، نیازها، رغبت ها وتصویر واقع بینانه از خود است تا حقوق فردی و اجتماعی و مسئولیت های خود را بهتر بشناسیم. با کسب این مهارت به این سوال اساسی«من کیستم» پاسخ می گوییم.

۲ـ همدلی: یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که درآن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا بتواند انسان های دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام بگذارد.

۳ـ ارتباط مؤثر: کسب این مهارت به ما کمک می کند برای درک موقعیت دیگران چگونه به سخنان آنان فعالانه گوش دهیم و چگونه دیگران را از احساس و نیاز های خود آگاه کنیم تا ضمن به دست آوردن خواسته های خود طرف مقابل نیز احساس رضایت کند.

۴ـ روابط بین فردی: مهارتی است که موجب می شود ضمن تقویت روحیه مشارکت، روابط بین فردی مثبت و مؤثر فرد با انسان های دیگر ایجاد شود.

۵ـ تصمیم گیری: مهارت تصمیم گیری به ما کمک می کند تا با اطلاعات و آگاهی کافی با توجه به اهداف واقع بینانه خود، از بین راه حل های مختلف بهترین راه حل را انتخاب کرده و به کار بگیریم و پذیرای پیامدهای آنها نیز باشیم.

۶ـ توانایی حل مسئله: این توانایی را به ما می دهد که با توجه به تجارب علمی و توانمندی های ذهنی خود بتوانیم در جهت حل مسئله یا مشکل قدم برداریم.

۷ـ تفکر خلاق: قدرت کشف و تولید اندیشه جدید را برای ما فراهم می آورد. به ما کمک می کند در مواجهه با حوادث ناگوار چگونه احساسات منفی خود را به احساسات مثبت تبدیل کنیم. تفکر خلاق نوع دیگر دیدن است.

۸ـ تفکر انتقادی: کسب این مهارت به ما می آموزد تا هر چیزی را به سادگی قبول یا رد نکنیم، ابتدا در مورد آن موضوع سوال و استدلال کنیم، سپس بپذیریم یا رد کنیم.

۹ـمقابله با هیجان های ناخوشایند: این توانایی فرد را قادر می سازد تا هیجان ها را در خود و دیگران تشخیص دهد، نحوه تأثیر هیجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان های مختلف نشان دهد

۱۰ـ توانایی مقابله با استرس: شامل شناخت استرس ها ی مختلف زندگی و منابع استرس و نحوه تأثیر گذاری آنهاه بر فرد است.

موارد کاربرد مهارت های زندگی

الف) افزایش سلامت روانی و جسمانی

ـ تقویت اعتماد به خویشتن و احترام به خود

ـ تجهیز اشخاص به ابزار و روش های مقابله با فشارهای محیطی و روانی

ـ کمک به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه و سالم

ـ ارتقای رفتارهای سالم و مفید اجتماعی

ب) پیشگیری از مشکلات روانی، رفتاری و اجتماعی

ـ مصرف سیگار و سوء مصرف مواد مخدر

ـ خودکشی در نوجوانان و جوانان

ـ شیوع ایدز و بی بند و باری

ـ رفتارهای خشونت آمیز

گرداورنده : کوروش کوچکپور : کارشناس معاونت امور توانبخشی بهزیستی گیلان

کد خبر 11488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد