تفاوت افراد دارای معلولیت با سایر مردم فقط در معلولیتشان است

فیروزی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در مراسم روز جهانی معلولین که در موسسه همدم مشهد برگزار شد اظهارداشت:در تلاش برای ایجاد شرایط دسترسی به حق برابر برای همه در دنیا وجود دارد و هر سال شعارهای متعددی برای توجه دادن اذهان عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت اعلام می شود اما طی سال‌های اخیر شعارها توسعه محور شده‌است، امسال در کنار توسعه بحث مشارکت نیز مطرح شده‌است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، مسعود فیروزی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در مراسم روز جهانی معلولین که در موسسه همدم مشهد برگزار شد اظهارداشت:در تلاش برای ایجاد شرایط دسترسی به حق برابر برای همه در دنیا وجود دارد و هر سال شعارهای متعددی برای توجه دادن اذهان عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت اعلام می شود اما طی سال‌های اخیر شعارها توسعه محور شده‌است، امسال در کنار توسعه بحث مشارکت نیز مطرح شده‌است.

وی افزود: تا افراد دارای معلولیت خودشان کنار باشند و به میدان نیایند مشکلات همچنان پابرجا خواهد ماند، معلولان باید با روحیه مطالبه‌گرانه و پرسشگر جوامع را وادار به فراهم‌کردن امکان مشارکت کنند.

فیروزی تصریح کرد: شعار امسال روز جهانی معلولین ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه پایدار و فراگیر است، امروز بحث تلفیق اجتماعی مطرح است و تفاوت افراد دارای معلولیت فقط در معلولیتشان است وگرنه تفاوتی با دیگر مردم ندارند.

وی با بیان اینکه افراد کم توان و ناتوان 15 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: جمعیت معلولان در جهان حدود یک میلیارد نفر است و برای رسیدن به توسعه پایدار نمی‌توان این جمعیت را نادیده‌گرفت و باید آنها را به رسمیت شناخت و از توانمندیشان استفاده‌کرد.

فیروزی بابیان این مطلب که معلولیت محدودیت است و اگر این محدودیت نادیده گرفته شود دلیلی برای رفع این محدودیت در جامعه نمی‌بینیم اظهارداشت:توسعه ای که قرار باشد یک میلیارد نفر را در نظر نگیرد یک آپارتاید است. درکشورهای توسعه یافته به افراد دارای معلولیت توجه بیشتری می شود به همین دلیل زودتر به توسعه می رسند.

وی افزود: معلولیت خود محدودیت هایی دارد که وظیفه جامعه رفع محدودیت هاست و با مشارکت معلولین به رفع مشکلات آنها باید پرداخت تا جامعه در مسیر توسعه قرار گیرد.

مدیرعامل جامعه معلولین خراسان رضوی نیز اظهار داشت: مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری از مهمترین دغدغه‌های جامعه معلولان است.

محمد ایمانی‌راد افزود: جامعه معلولان استان پیامی برای امروز تهیه کرده که تصویب آئین‌نامه‌های مربوط به قانون حمایت از معلولان از مهمترین مفاد این پیام است و بالغ بر 500 نامه برای تحقق این مهم به مسئولان و سران نظام ارسال کرده‌ایم اما همچنان بودجه لازم برای اجرایی شدن و تصویب آئین‌نامه‌های این قانون اختصاص نیافته‌است و از برابری اجتماعی جامعه مسعلولان در جامعه ممانعت می‌شود و در تولیدات صدا و سیما نیز به جامعه معلولان کم‌توجهی می‌شود.

وی با اشاره به لزوم تامین اشتغال پایدار برای معلولان، ادامه داد: معلولان به دلیل فشارهای اقتصادی با مشکلات بسیاری مواجه هستند ، آیا وقت آن نرسیده معلولان از قانونی که برای آنها مصوب شده بهره‌مند شوند و از توانمندی آنها در توسعه ایران بهره‌گرفته‌شود.

کد خبر 11468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد