کرج | افتتاح اولین مرکز ویژه کودکان اوتیسم در کلانشهر کرج

مدیر بهزیستی شهرستان کرج اظهار عنوان کرد : هستهٔ مرکزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است. از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا، یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری به دخیل می‌دانند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : پیش از ظهر امروز سه شنبه مورخ 19 آذر ماه در حاشیه جلسه افتتاح اولین مرکز اوتیسم «علیرضا فتاح پور » مدیر بهزیستی شهرستان کرج درباره اختلال اوتیسم گفت :اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی (از نوع دیگر روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود.

علائم این اختلال تا پیش از سه‌سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخودمانده گفته می شود و ارتباط گرفتن این کودکان با محیط پیرامون سخت و دشوار است و این کودکان شرایط استفاده از آموزش های کودکان عادی را دارا نیستند و لازم است تا آموزش های ویژه در مکان های آموزشی خاص برای این افراد در نظر گرفته شود. 

وی درباره شیوع این اختلال بسته به جنسیت تصریح کرد :این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.

کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد، حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) و پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیاء یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود. ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیرمعمول دیده شود.

کد خبر 11409

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد