در رسانه/پایان ۳۰ روز غربت حامد

ایلام - ایرنا - ۱۸ آبان ماه امسال پسری ۱۸ ساله که مادرزادی مشکل شنوایی دارد به قصد زیارت امام رضا(ع) سوار بر موتورسیکلت شده و بدون اطلاع خانواده از منزل خارج می‌شود اما در داستانی حیرت‌آور سر از کشور افغانستان درمی‌آورد.

حامد آس در مسیر رسیدن به مشهد در شهر خرم‌آباد استان لرستان توسط پلیس دستگیر می‌شود و به دلیل اینکه توانایی تکلم ندارد با حکم قاضی به اشتباه به عنوان تبعه افغان به اردوگاه نگهداری  افغان‌ها در اراک، سپس قم، سفیدرود و در نهایت شهر مرزی تایباد در مشهد اعزام و به کشور افغانستان منتقل می‌شود.

ماجرای حامد هفته گذشته از طریق رسانه‌ها در فضای مجازی منتشر شد و احساسات عمومی را جریحه‌دار کرد، هم از این جهت که مسوولان قضایی بدون بررسی کامل موضوع در حکمی اشتباه، افغانی بودن را برای حامد صادر کردند و هم اینکه یک معلول ناشنوا به علت عدم توانایی در دفاع از خود و اثبات بی‌گناهی‌اش به کشوری غریب و بیگانه منتقل می‌شود.

خانواده حامد در این مدت به دنبال حامد شهر به شهر در جستجوی گمشده‌شان هستند غافل از اینکه پسرشان بجای رسیدن به مقصد و زیارت امام رضا(ع) راهی کشوری غریب شده است.

تصور اینکه فردی معلول که توانایی تکلم ندارد و هیچ چیز هم نمی‌شنود، توسط نیروی انتظامی دستگیر شده اما توانایی دفاع از خود را نداشته است و تک و تنها و بدون همراه و همسفر راهی کشوری غریب شده و شاید خود نیز از افغانی شدنش خبر نداشته است برای هر انسانی رنج‌آور و اندوهناک است.

روزهایی که به گفته پدر حامد اگرچه یک ماه از این داستان تلخ گذشته اما هر روز آن به اندازه سال‌ها برای خانواده‌شان سپری شده است.

حامد بعد از یک ماه دوری از منزل که ۱۷ روز آن در افغانستان در به در بوده است به منزلش بازگشت و بار دیگر در کانون خانواده‌اش در شهر مهر ملکشاهی قرار گرفت اما سوال‌های متعدد از این ماجرای عجیب همچنان بی‌جواب مانده است.

اگر چه داستان حامد پایان یافته است اما در تماس خبرنگار ایرنا با پدر حامد، درد دل‌های وی آنچنان دردناک است که دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

پیدا شدن حامد با همکاری چند افغانی، هنگ مرزی تایباد و کنسولگری ایران در هرات

کامل آس پدر حامد به خبرنگار ایرنا گفت: پسرم ۱۸ آبان از منزل خارج شد و ما روز بعد مفقودی‌اش را به نیروی انتظامی ایلام اعلام کردیم اما حامد ۲۱ آبان ماه دستگیر و ۲۸ آبان به عنوان تبعه افغان از کشور خارج شده بود.

وی افزود: بعد از ۱۲ روز از اعلام مفقودی و بعد از اینکه حامد از کشور خارج و به افغانستان منتقل می‌شود خبر توقیف شدن موتورش در خرم‌آباد را به ما اطلاع دادند.

وی اظهار داشت: برادر و یکی از برادرزاده‌هایم در این مدت به افغانستان عزیمت و در جستجوی حامد بودند که در نهایت با همکاری چند افغانی، نیروهای هنگ‌ مرز ی تایباد مشهد و کنسولگری ایران در هرات حامد پنجشنبه گذشته ۱۵ آذرماه پیدا شد.

۵۰ میلیون تومان برای پیدا کردن حامد هزینه شد

پدر حامد گفت: من در این مدت برای پیدا کردن حامد حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام که عمده این هزینه برای حمل و نقل در شهرهای مختلف داخل کشور و افغانستان بوده است.

وی اضافه کرد: اگرچه بابت پیدا شدن فرزندم بسیار خوشحال هستم اما من فردی عشایر هستم که درآمدم از محل دامداری است و در این مدت به علت اینکه در جستجوی پسرم بودم شمار زیادی از دام‌هایم تلف شده و باز هم خسارت دیده‌ام.

وی با گلایه از مسوولان قضایی خرم‌آباد گفت: من برای شکایت به خرم‌آباد و به قوه قضاییه تهران رفته‌ام و انتظار دارم به این پرونده هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.

تلفن همراه حامد در حین دستگیری شکسته شده است

وی گفت: حامد تلفن همراه داشته است اما ماموران انتظامی خرم‌آباد هنگام دستگیری گوشی او را شکسته‌اند در حالیکه اگر تلفن همراه او می ماند این جریان‌ها برای فرزندم پیش نمی‌آمد.

زیارت حامد در جوار امام مهربان

پدر حامد گفت: حامد ۲ روز گذشته از طریق مرز تایباد استان خراسان رضوی به کشور وارد و به دعوت آستان قدس رضوی به همراه عمو و برادرزاده‌ام به زیارت امام رضا(ع) رفتند.

وی افزود: در نهایت حامد عصر روز گذشته دوشنبه ۱۸ آذرماه بعد از یک ماه غربت و دوری به منزل بازگشت اما پیگیر شکایتم از مسوولان قضایی خرم‌آباد هستم.

اگرچه حامد آس اکنون به آغوش خانواده‌اش بازگشته و داستان غربتش پایان یافته است اما آنچه پایان نیافته صدور حکم اشتباه برای وی است که نه تنها خانواده حامد بلکه عموم مردم در انتظار پاسخ شکایت پدر حامد و نتیجه آن برای روشن شدن افکار عمومی هستند.

پایان/

گزارش: آزاده خرم

کد خبر 11371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد