آیین‌نامه تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برای معلولان ابلاغ شد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برای معلولان را مشتمل بر ۱۶ ماده ابلاغ نمود.

به گزارش ایسنا، پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت براساس این آیین نامه که در جلسه ۱۰ آذر هیئت وزیران به تصویب رسید، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور که به منظور نظارت و هماهنگی درخصوص مناسب سازی و دسترس پذیری کشور برای معلولان تشکیل می شود مکلف است بر امر مناسب سازی ساختمان ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مربوط، نظارت و گزارش های اقدامات آنها را بررسی نماید.

مطابق این آیین‌نامه، کلیه دستگاه‌های مشمول موظفند حداکثر ظرف سه سال ساختمان‌ها و اماکن مربوط را برای دسترس‌پذیری معلولان به خدمات، مناسب‌سازی نمایند.

هم‌چنین، سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است ظرف سه ماه با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تدوین استانداردهای طراحی درگاه ها و وبگاه های الکترونیکی (سامانه های ارائه خدمات الکترونیکی) کلیه دستگاه های مشمول جهت مناسب سازی و دسترس پذیری افراد دارای معلولیت اقدام نماید.

افزون بر این، وزارت صمت می بایست تمهیدات لازم را برای تأمین خودروهای مورد نیاز معلولان و خدمات پس از فروش آن از طریق شرکت های خودروساز داخلی یا شرکت های کاربری‌ساز (مناسب‌سازی خودرو) و یا واردات، انجام دهد.

تولید برنامه های آموزشی و آگاه سازی مرتبط با مناسب سازی و پخش رایگان حداقل یک ساعت در هفته، از جمله وظایف سازمان صدا و سیما با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی کشور است.

مناسب‌سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل ونقل عمومی و مبلمان شهری برای معلولان از سوی شهرداری‌ها و دهیاری های سراسرکشور، از دیگر اصول این آیین‌نامه است.

هم‌چنین، وزارت‌خانه های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظفند صدور مجوز احداث و بهره‌برداری مجتمع های رفاهی بین جاده ای، پایانه های مسافر بری دریایی، هوایی، زمینی و ریلی را به مناسب سازی، مشروط کنند.

سازمان برنامه و بودجه کشور نیز مکلف است در فرآیند اخذ و ارتقاء پایه شرکت‌های پیمانکار، گذراندن دوره آموزشی یا بازآموزی ضوابط و مقررات مناسب سازی را لحاظ نماید.

انتهای پیام

کد خبر 11349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد