کاشان| آیین بزرگداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت در شهرستان کاشان برگزار شد

روز جهانی افراد دارای معلولیت طی آیینی باشکوه و با حضور مرتضایی فرماندار، متقی نژاد معاون مدیرکل و رئیس اداره بهزیستی کاشان و تعدادی از مسئولین و جمعی از افراد دارای معلولیت شهرستان در فرهنگسرای مهر کاشان گرامی داشته شد.

در ابتدای این مراسم ام البنین متقی نژاد معاون مدیر کل و رئیس اداره بهزیستی شهرستان کاشان، ضمن گرامیداشت این روز، گفت: افراد دارای معلولیت آیاتی الهی هستند که خدمت به ایشان خود توفیقی از سوی خداوند است. 
سپس علی‌اکبر مرتضایی‌قهرودی  فرماندار شهرستان طی سخنانی بیان داشت: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تامین حقوق معلولان فراهم کند و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.
وی ایمان، امید و سخت‌کوشی را رمز عبور از محدودیت‌ها دانست و بیان کرد: دولت با هدف جلوگیری از افزایش شمار افراد دارای معلولیت در جامعه فعالیت‌های پیشگیرانه‌ای انجام داده که آزمایش‌های رایگان غربالگری و اتیسم برای کودکان از جمله آنهاست.
فرماندار ویژه کاشان همچنین فراهم کردن تسهیلات لازم برای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب مافراد دارای معلولیت را از دیگر اقدام‌های دولت برشمرد و اضافه کرد: از این رو تلاش شده در بازدیدهای هفتگی از صنایع و کارخانه‌های شهرستان، استخدام و استفاده از افراد دارای معلولیت مورد تاکید قرار گیرد.
وی تاکید کرد: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسه‌ها، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و انقلابی وظیفه دارند در طراحی، تولید و ساخت بناهای عمومی، گذرگاه‌ها و وسایل خدماتی به صورتی عمل کنند تا امکان دسترسی و بهره‌مندی افراد دارای معلولیت نیز مانند افراد عادی به خدمات عمومی فراهم شود.
مرتضایی‌قهرودی یادآور شد: کمیته مناسب‌سازی فضاهای اداری و عمومی شهرستان کاشان به صورت مستمر تشکیل می‌شود و اقدام‌هایی از جمله اختصاص ۲ دستگاه اتوبوس درون شهری مناسب‌سازی شده ویژه توان‌یابان نیز در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است.
وی در ادامه نیز پرداخت یارانه حمایتی، تامین خدمات توان‌بخشی، حمایتی، آموزشی و حرفه‌آموزی مورد نیاز افراد دارای معلولیت، گسترش مرکزهای خاص نگهداری، تامین و تحویل وسایل کمک توان‌بخشی را از دیگر کمک‌های دولت به این قشر عنوان کرد.
۱۱ مرکز توانبخشی شامل چهار مرکز خیریه و هفت مرکز خصوصی در زمان حاضر به توانخواهان در شهرستان کاشان خدمات ارایه می‌کنند.
بیش از یک‌هزار و ۵۴ توانخواه جسمی حرکتی، یک‌هزار و ۱۸۲ نفر توانخواه ذهنی، ۶۳۰ نفر ناشنوا، ۶۰۰ نفر نابینا و کم‌بینا، ۷۳۹ نفر بیماران اعصاب و روان مزمن، ۲۰۰ نفر سالمند توانخواه و ۱۲۴ نفر توانخواه ضایعه نخاعی از خدمات بهزیستی در شهرستان کاشان بهره می‌برند.
شایان ذکر است در این آیین کلیه ی برنامه های متنوع حاصل تلاش توانخواهان تحت پوشش در مراکز شقایق، اندیشه، هاجر و کاشانه ی مهر بود.

کد خبر 11326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد