3 هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی به چرخه دریافت مستمری پیوستند

زنجان | مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت : 3 هزار مددجوی پشت نوبتی بهزیستی که در گروه دهک یک ، دو ، سه قرار داشتند به چرخه دریافت مستمری پیوستند و در حال حاضر بیش از 18 هزار مددجوی تحت پوشش زنجانی مستمری ماهانه دریافت خواهند کرد .


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی اظهار کرد : سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق معلولان، علاوه بر گسترش خدمات تخصصی توانبخشی و حمایتی مورد نیاز ایشان، همواره در تلاش است با نظارت، بر حسن اجرای قوانین موجود در این خصوص و تعاملات بین بخشی شرایط احیاء و ارتقاء حقوق افراد دارای معلولیت فراهم نماید، زیرا توانمندسازی این افراد تنها در بستر جامعه و با مشارکت نهادهای تصمیم ساز و بخش های اجرایی امکان پذیر است.

وی  تصریح کرد : جامعه معلولین نیازمند توجهات جدی است و یکی از مشکلات اصلی جامعه معلولین ، توجه به اشتغال و ایجاد فرصت سازی برابر شغلی است که در این راستا  با در نظر گرفتن ظرفیت و استعدادهای موجود در میان این افراد و نیاز سنجی و اعمال آموزش های تخصصی مهارتی و هنری ، ۳ درصد از استخدام های جدیددر سازمان های دولتی و غیر دولتی به افراد معلول اختصاص خواهد یافت و حتی اگر ۳ درصد هم پر نشود این امتیاز همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و به هیچ فرد غیر معلول اختصاص نخواهد یافت .

 وی با بیان این‌که براساس ماده ۹ قانون حمایت از حقوق معلولان شهریه دانشگاه آزاد معلولان به طور کامل تا پایان مقطع ارشد پرداخت می‌شود، ادامه داد: همچنین برای دانشجویان مقطع دکتری چهار میلیون تومان و دانشجویان دانشگاه پیام نور و علمی – کاربردی تا ۶۰ درصد هزینه پرداخت می‌شود. همچنین به تمام افراد استفاده کننده از آموزش عالی غیرانتفاعی یا شبانه دولتی نیز کمک هزینه پرداخت می‌شود.

محمدی  با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار و 100 دانش آموز و 220دانشجوی معلول از خدمات تحصیلی رایگان بهره مند هستند ، ادامه داد : یکی دیگر از اقدامات انجام شده این است که تاکنون به کسانی که دانشجوی دانشگاههای غیردولتی بودند مبلغی پرداخت نمی‌شد که از امسال این کمک هزینه پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به خدمات بهزیستی به معلولین و مراکز ارائه دهنده خدمات توانبخشی افزود :  تعداد 57مرکز غیردولتی ( روزانه ، شبانه روزی ، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک) در حوزه توانبخشی وجوددارد که در مجموع7 درصد معلولان که شامل 7 هزار و 793 معلول بهره مند از خدمات این مراکز هستند.

محمدی با اشاره به افزایش 2/5 برابری حق پرستاری افزود : پیش از این متوسط حق پرستاری برای  افراد دارای ضایعه نخاعی ۲۰۰ هزار تومان در ماه بود گفت : این مبلغ به حدود ۵۵۴ هزار تومان افزایش یافته است و روی کارت 315 نفر شارژ شده است و مابقی معلولین تحت پوشش شامل 38 درصد باقی مانده با توجه به عدم شرایط احراز دریافت مستمری از خدمات مددکاری، مشاوره های تخصصی و سایر برنامه های سازمان بهره مند هستند .

وی ادامه داد :  10 مرکز شبانه روزی در سطح استان فعالیت می نمایند که به 654 نفر از معلولان ذهنی ، سالمندان و بیماران روانی مزمن خدمات شبانه روزی  ارائه می‎ نمایند . همچنین 14 مرکز روزانه نیز به 547 نفر از جامعه هدف خدمات آموزشی ، توانبخشی ، و 390 نفر نیز از خدمات ویزیت و مراقب منزل بهره مند هستند .

مدیر کل بهزیستی با اشاره به اینکه یارانه مراکز نگهداری  شبانه روزی به 920 هزار تومان برای مراکزدرجه 1 افزایش یافت ، افزود : این مراکز در پایان سال گذشته 770 هزار تومان یارانه دریافت می کردند که در آبان ماه سال جاری این مبلغ به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین برای افراد مجهول الهویه مبلغ یک میلیون و یکصد هزار تومان پرداخت خواهد شد.

وی ماده ۱۳ این قانون را معافیت سهم بیمه کارفرما و پیش فرما ذکر کرد و گفت: تا پیش از این کارفرمایان حق بیمه سقف خودشان را پرداخت می‌کردند و سپس در صورت تامین اعتبار این سهم را از سازمان بهزیستی می‌گرفتند، اما براساس آیین‌نامه جدید حق بیمه افراد دارای معلولیت به طور مستقیم از سوی سازمان بهزیستی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد..

در پایان محمد محمدی با اشاره به پویش حلقه وصل خاطر نشان کرد : 650 زوج تحت پوشش بهزیستی در حال حاضر پشت نوبت جهیزیه هستند که امیدواریم با مشارکت خیرین و هم استانی های نوع دوست این امر تحقق یابد . و خیران عزیز می توانند کمک های نقدی را به  شماره کارت مجازی  5029081010321806 نزد بانک توسعه تعاون واریز نموده و کمک های غیر نقدی خود را به اداره کل بهزیستی استان زنجان - معاونت مشارکتهای مردمی تحویل دهند .

کد خبر 11318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد