۲۲۰۰ نابینا تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قم هستند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی قم گفت: حدود ۲ هزار و ۲۰۰ فرد نابینا و کم‌بینا تحت‌پوشش این اداره کل هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

محمدعلی مقدم‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: افرادی که به دلیل ژنتیکی و یا حادثه دچار نابینایی مطلق باشند و یا افرادی که از یک چشم کاملا نابینا و چشم دوم از یک یا ۲ متر تار باشند، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: نابینایان به کمیسیون تشخیص شدت و ضعف و نوع معلولیت ارجاع می‌شوند و با نظر این کمیسیون سطح‌بندی می‌شوند تا بر اساس سطح‌بندی ارائه خدمات مددکاری به فرد معلول انجام می‌شود.

مقدم‌خواه با اشاره به این‌که علت نابینایی افراد زیرپوشش بررسی نشده و مغفول مانده،‌ بیان کرد: تا پایان امسال ۳۰۰ فرد نابینا که بر اساس مدارک پزشکی علت نابینایی آن‌ها ژنتیکی تشخیص داده‌شده به مراکز ژنتیک معرفی خواهند شد و به‌صورت رایگان مشاوره دریافت نمایند تا از تولد فرزندان با معلولیت مشابه پیشگیری شود.

وی گفت: معاینه‌های اولیه بینایی از بدو تولد از طریق پزشک در زایشگاه انجام می‌شود تا اگر نوزاد مشکل خاصی داشته باشد به بهزیستی ارجاع ‌گردد.

وی افزود: طرح غربالگری بینایی نیز هر سال برای کودکان بین سنین سه تا ۶ سال توسط معاونت پیشگیری بهزیستی انجام می‌شود.

معاون بهزیستی قم اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۵۰ کودک دچار تنبلی چشم بودند که اگر شناسایی نمی‌شدند به نابینایی منجر می‌شد.

وی با بیان این‌که خدمات مربوط به تحصیل نابینایان توسط آموزش‌وپرورش استثنایی ارائه می‌شود، ادامه داد: وسایل کمک‌آموزشی و توانبخشی از جمله به دید و کاغذ بریل و کتاب کمک‌آموزشی توسط کانون نابینایان قم به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال ۲ نفر نابینا و نیمه بینا از قم توانستند در کنکور رتبه زیر هزار کسب کنند و ۲۷۰ نفر از نابینایان نیز در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس تحصیل می‌کنند که ۱۷۰ نفر از آن‌ها هزینه‌های کمک‌تحصیلی دریافت می‌نمایند.

مقدم‌خواه بیان کرد: سال گذشته حدود ۴۰ نفر از نابینایان که برای دریافت وام خوداشتغالی معرفی‌شده بودند توانستند از این تسهیلات استفاده نمایند.

وی افزود: نابینایان معمولا در صنایع داخل منزل و یا اپراتوری پیام‌گیر مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان این‌که مشکلات نابینایان نسبت به معلولیت‌های دیگر بیشتر است، گفت: به همین علت وابستگی آن‌ها به بهزیستی و نیاز به خدمات توانبخشی بیشتر است و سازمان‌های دیگر باید در این زمینه خدماتی را برای نابینایان در نظر بگیرند.

مقدم‌خواه خاطرنشان کرد: خدمات آموزشی به نابینایان از جمله تایپ بریل، استفاده از عصای سفید، تردد در معابر و مهارت‌هایی از جمله نمایشنامه‌نویسی توسط کانون نابینایان ارائه می‌شود.

وی افزود: کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای نیز خدماتی از جمله تولید کتاب‌های صوتی، بریل در زمینه درسی و داستانی و کتاب‌های قرآنی و مذهبی به نابینایان ارائه می‌دهد.

کد خبر 11304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد